A Pécs-Budapest vasútvonal egy fontos szakaszán kezdődött a napokban egy nagyszabású felújítás, de a közúti beruházások tervezése terén is több új fejlemény történt. Összefoglaljuk az elmúlt időszak közúti és vasúti fejlesztési terveit. 

Gyorsforgalmi gyűrű a többi nagyvárossal

Talán még sokan emlékeznek rá, hogy Orbán Viktor kormányfő tavaly, a mohácsi Bonafarm-óriásvágóhíd megnyitóján több közlekedési fejlesztésről is bejelentést tett. Ahogy arról akkor lapunkban beszámoltunk, a miniszterelnök közölte: szerepel a tervek között – a Debrecen–Békéscsaba összeköttetés után, második helyen – a Pécs és Szeged közötti összeköttetést biztosító négysávos közlekedés megteremtése is.

Újabb útépítések kezdődhetnek

Mosóczi László, a szaktárca közlekedési államtitkára a közelmúltban a Magyar Időknek részletes tájékoztatást adott a kérdésről, megerősítve, ebben a kormányzati ciklusban előkészítik a Debrecent Szegeddel, illetve a csongrádi megyeszékhelyt Péccsel összekötő gyorsforgalmi gyűrű kialakítását.

Négysávos lehet a Duna-híd

A mohácsi hidat sem vették le a napirendről, bár nyáron mindenféle pletykák keltek szárnyra erről. Akkor Hargitai János baranyai országgyűlési képviselő kérdésére a parlamentben a szakminisztérium államtitkára egyértelműsítette, a kormány számol a híd építésével. Korábban 2×1 sávos hidat terveztek, azonban mivel a Szeged–Pécs gyorsforgalmi út része lesz a mohácsi híd, négysávossá alakítják át, többek között ezért is van szükség új tervekre.

Már építkeznek: vasúton is gyorsabban

A napokban, szeptember elején egy olyan több tízmilliárd forint értékű vasúti építkezés kezdődött meg, ami a Pécs és Budapest között vonatozók számára nagyon fontos. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a Kelenföld–Százhalombatta közötti szakasz 2017 májusában elindult korszerűsítése után megkezdődött a Pusztaszabolcsig tartó második ütem beruházása is.

A jelenlegi 60 kilométer helyett 160-nal is mehetnek a Pécsre tartó vonatok

A vasúti pálya felújítása után akár 160 kilométeres sebességgel is mehetnek majd a vonatok, ami igencsak jelentős előrelépés lesz, főleg, ha tudjuk, a jelenlegi vágányok olyan rossz állapotban vannak, hogy 60 kilométeres sebességkorlátozással haladhatnak a szerelvények. A beruházás révén a pécsi utazók is rövidebb idő alatt érhetnek el majd céljukhoz.

M6-M60: egyeztetés, hogy ne a semmibe vezessen

Arról már tavaly év végén határozott a kormány, hogy forrást biztosít az M6-os határig történő megépítéséhez. Mint arról beszámoltunk, 69,3 milliárd forintos keretről döntött a kormány, ebből mintegy 54,6 milliárd jutna az IKOP-keretből, azaz uniós forrásból, és csaknem 14,7 milliárd forint lesz a hazai forrás. Horvátországban szintén hiányzik egy szakasz, az A5-ös sztráda Eszék mellett ér véget – a folytatást kellene összehangolni a magyar féllel. (A bővítés egyébként a horvátok érdeke is, az A5-ös ugyanis még annyira sem kihasznált, mint a magyar oldalon meglevő pálya, hosszú ideig lehet autózni magányosan.) Az M60-as gyorsforgalmi folytatásáról, amely Pécs mellett elhaladva Szigetvár, Barcs irányába halad majd tovább, egyeztetések folynak Horvátországgal a határmetszéspontról – valószínűleg Verőce (Virovitica) környékén juthat át a szomszédos országba.