Kis túlzással Pécs az utóbbi években a biciklisek városává vált, a sorra épülő bringautak már egy kiterjedt, összetett, ugyanakkor folyamatosan bővülő hálózatot alkotnak. Az átláthatóság kedvéért az alábbi cikkben összeszedtük a készülő és elkészült kerékpárutakat, biciklis fejlesztéseket.
Új bringaút épülhet a belváros és Kertváros között
Ahogy arról nemrég beszámoltunk, az önkormányzat a 2021-2027 közötti európai uniós ciklusban is folytatja a pécsi kerékpárutak kialakítását és bővítését, a fejlesztési elképzelések közül pedig a leginkább hiánypótló a Kertvárost a belvárossal, valamint a Tüskésréti szabadidőközponttal összekötő tervezett bicikliút. Az előzetes terv felülvizsgálata során kiderült, hogy milyen műszaki „többlettartalmak” szükségesek a koncepció kidolgozásához és megvalósításához, ennek tükrében írják ki a közbeszerzést a szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére.
A tervezett bicikliúttal tehát tovább bővülne a helyi kerékpárúthálózat és azzal együtt a Pécsen bringázók lehetőségeinek köre. Mivel azonban a pécsi bicikliutak az elmúlt pár éves időszakban jelentősen megsokasodtak, olvasóink kérésére összeszedtük az utóbbi évek kerékpárút-fejlesztéseit. Az alábbi gyűjtés a HungAIRy LIFE integrált projekt keretén belül készült.
Elsőként nézzük, hogy merre menne a fent említett új bringaút. A nyomvonal tervezete szerint a Kertváros-belváros kerékpárút a Siklósi úti labirintkorlátnál kezdődik, ahol az út csatlakozik az Ipar utcától a Kossuth térig vezető Bajcsy-Zsilinszky utcai, 2020-ban kialakított bicikliúthoz. A nyomvonal ezt követően a Verseny utca északi oldalán halad tovább, ahonnan a Verseny utcát keresztezve vezetik tovább a Várkői Ferenc Stadion keleti oldali szervízútjára, majd az egykori Bőrgyár belső feltáró útjára. Az út ezután keresztezi az Északmegyer dűlőt (egy tervezett jelzőlámpás kereszteződéssel), majd halad tovább Kertváros irányába először a Siklósi úton, majd a Táncsics Mihály utca nyugati oldalán. A Táncsics Mihály utca – Málomi út tengely nyugati oldalán haladó kerékpárútat egészen az Aidinger János utca – Maléter Pál út csomópontig vezetik el.
Nemsokára Kozármislenyig bringázhatunk
Az önkormányzat idén év elején egy újabb biciklis fejlesztést indított el, amely biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a kerékpáros közlekedést Pécs és Kozármisleny között, ugyanakkor ennek a kerékpárútnak a megépülésével nem csak a város bringás infrastruktúrája bővül, hanem a megyében tekerők lehetőségei is gyarapodnak.
A pécsiek három lehetséges nyomvonalterv közül választhattak (ezeket a Pécsi Városfejlesztési NZrt. honlapján részletekbe menően megismerhették az érdeklődők). A beérkezett 1705 voks alapján a legtöbben a Faiskola utca – Tüskésrét – Erdős szakasz – Kozármisleny vonalat preferálták. Ugyanakkor az 1,1 milliárd forintos fejlesztésre vonatkozó pályázatot a város csak a későbbiekben nyújtja be.
Hálózatba kötve
Most pedig jöjjenek a már elkészült utak. Ezek közül kiemelendő a közelmúlt egyetemvárosi fejlesztéseihez tartozó útszakasz: mint ismert, 2023 őszén a nyugati kerékpárút folytatásaként 600 méter hosszon kerékpárút, illetve biciklisáv épült a Szigeti úton, amelynek köszönhetően a pécsi bicikliutak már egy egybefüggő hálózatot alkotnak.
Ennek a hálózatnak az egyik legfontosabb és legösszetettebb – 2022-ben két ütemben elkészült – vonala a Megyeri utat érinti. Az első ütemben az Expo Center és a Verseny utca közötti szakasz készült el. Az ütemben többek között a Szigeti út Tüzér utcától nyugatra lévő szakaszát újították meg és tették kerékpárosbaráttá. Az elkészült út kapcsolatot teremt a nyugati városrész és a belváros között, valamint nagyban megkönnyíti az orfűi kerékpárút megközelítését is. Emellett az orvoskar és a Szántó Kovács János utca között, a Szigeti út déli oldalán kerékpárút, az északi oldalon pedig kerékpársáv készült. Bringasávot alakítottak ki továbbá a Magyarürögi útig is, ahol a csomópontot is biztonságosabbá tették a biciklisek számára.
A második ütemben a Verseny utcától a Megyeri térig haladó szakaszt alakították ki. A Verseny utcában létesített bringasávok csatlakoznak a Kertváros irányából érkező kerékpárúthoz is. A két bicikliút csomópontját elhagyva, észak felé haladva piktogramos, felfestett kerékpáros átvezetést alakítottak ki a vasúti sínek és a Megyeri út és a Mártírok útja kereszteződésében, ahol új jelzőlámpás csomópontot is kiépítettek. A Megyeri út Mártírok útja és az Athinay út közötti szakaszán irányhelyes kerékpársávok futnak. A Megyeri út és az Athinay út kereszteződésében jelzőlámpás kerékpáros átvezetést alakítottak ki, a Megyeri tér irányába pedig felfestett biciklis piktogramokkal jelölték ki a haladási irányokat. A bringások a Megyeri térről egy új csomóponton keresztül csatlakozhatnak a Szigeti úti kerékpárúthoz.
A Megyeri út két ütemben lezajlott fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ez a beruházás kapcsolta hálózatba a korábban elkészült kertvárosi – az EXPO Centerig tartó Nagy Imre úti és a pellérdi kerékpárutat a Füzes dűlővel összekötő – kerékpárutakat, a Megyeri tér és Tüzér utca közötti bringautat és a Szigeti út – Rácváros irányú bicikliutat. A Verseny utcai ág emellett hálózatba köti a PVSK sporttelep mellett húzódó, Kertváros felé induló kerékpárutat, valamint a belváros felé vezető Bajcsy-Zsilinszky utcai kerékpársávot is.
A keleti városrész 2020-ig nem rendelkezett olyan kerékpárúttal, amely biztonságosan összekötötte volna a belvárossal, a két kilométeres bringaút azóta viszont már a Zsolnay-negyeden keresztül kapcsolja össze a városrészt az egyetemvárosi bicikliúttal. Az út a Zsolnay-negyed északkeleti bejáratánál indul, érinti a Mathiasz János utca északi oldalán a Zsolnay Mauzóleum bejáratát, majd a Diósi út nyugati oldalán folytatódik. Az út a Puskin téren a gyárvárosi iskola mellett fut tovább egészen a Meszes-patakig, majd a Zsolnay Vilmos úttal párhuzamosan halad, keresztezve a Névtelen utcát, a Búzavirág utcát, a Dobó István utcát, valamint a Szondi György utcát. A nyomvonal a Zsolnay Vilmos utca – Schroll József út csomópontjában végződik.
Ha valakinek egy kicsit sok volt ez a szöveg, az érthető. Épp ezért itt ez a térkép a város kerékpárútjairól, amit minden pécsi biciklisnek ajánlunk böngészésre:
Miért biciklizzünk?
Amennyire fontosak a fent említett bicikliutak, annyira fontos a kerékpározással kapcsolatos szemléletformálás is, ezért foglalkozni kell a biciklizés előnyeivel is. Szól jó pár érv a bringázás mellett, ezeket röviden a HungAIRy LIFE integrált projekt szemléletformáló anyagai alapján összegezzük:
A biciklizés egy gyors és kiszámítható közlekedési forma: az átlagos városi távokon kerékpárral juthatunk el a leggyorsabban és legegyszerűbben A-ból B-be. Ráadásul nem kell dugóban rostokolni, plusz a parkolókereséssel sem kell bajlódni. Várni sem kell rá, mint egy buszra, csak felpattanunk a nyeregbe és tekerünk.
A bringázás költségkímélő, messze az egyik legolcsóbb közlekedési mód, a fenntartási költségük is minimális.
A biciklizés a legjobb fogyókúra, a legolcsóbb fitnesz, az egyik leghatékonyabb egészségmegőrzési mód, hiszen csökkenti a szívinfarktus és egyéb megbetegedések kockázatát, levezeti a stresszt és jó közérzetet biztosít.
A bringázás környezettudatos: nem szennyezzük a levegőt, kis helyen is elférünk és zajt sem keltünk vele.
A LIFE IP HUNGAIRY (LIFE17 IPE/HU/000017) projekt az Európai Unió LIFE programjának támogatásával valósul meg.