17 C
Pécs
vasárnap, május 26, 2024
KezdőlapA NER sötét ügyeiA NER sötét pécsi ügyei: buszgumi a Tüke-góré családi cégétől

A NER sötét pécsi ügyei: buszgumi a Tüke-góré családi cégétől

Új rovatot indítottunk nemrég “A NER sötét ügyei” címmel. Ebben a Péterffy Attila vezette önkormányzat által megrendelt átvilágítás eredményeit, következtetéseit, és következményeit mutatjuk be. A cikksorozat első részében összefoglaló képet adtunk arról, hol tart az előző, fideszes időszakot érintő elszámoltatás, röviden beszámolva a jelenleg is folyó eljárásokról. Mostantól egyenként mutatjuk be a zűrös ügyeket.

Négy évvel ezelőtt vette át a pécsi önkormányzat vezetését az ellenzéki koalíció. Péterffy Attila választási programjának fontos eleme volt az átvilágítás és az elszámoltatás, külön honlap is indult ennek dokumentálására. Az ügyvédekből, közgazdászokból, szakértőkből álló csapat 2019-ben kezdett el dolgozni a NER pécsi ügyeinek feltárásán. 

JELENLEG

  • 8 pótmagánvádas ügy van bíróság előtt;
  • 1 ügy függőben van, azaz a megszüntetett nyomozás után az önkormányzat még eldöntheti, indít-e pótmagánvádas eljárást;
  • 2 közvádas per zajlik.

Közvád: amikor a magyar állam (az ügyészség) vádat emel.

Pótmagánvád: Ha a hatóságok elutasítják vagy megszüntetik a nyomozást, és az azt követő panasz is eredménytelen, akkor a sértettnek lehetősége van arra, hogy hatvan napon belül pótmagánvádat nyújtson be, amiben a sértett képviseli a vádat a bíróság előtt, azaz az ügyészségi szakasz kimarad.

Beszerzés: átszervezve

Az egyik pótmagánvádas ügy az önkormányzati tulajdonban lévő Tüke Busz gumiabroncs-beszerzéseihez kötődik. Az elkövetési érték 30 millió forint. 

Röviden: befolyásos baranyai fideszes országgyűlési képviselő a NER-ben jól fekvő, cégein keresztül sokat foglalkoztatott unokatestvérének rokona irányította a Tüke Buszt Zrt-t a Fidesz-éra jelentős részében. A Tüke-vezető családi érdekeltségétől számolatlanul jöttek az önkormányzati céghez a gumiabroncsok, a beszerzési szabályokra fittyet hányva.

Az ügy részleteiről dr. Bodnár Imre, az átvilágítást végző szakértői team vezetője beszélt lapunknak.

Ahogy az említett, kitűnő politikai kapcsolatokkal rendelkező, egyébként tanár végzettségű férfi a közlekedési céghez került igazgatónak, azonnal átszervezték a gumiabroncs-beszerzést.

A Tükének gumikat szállító és azokat a buszokra fel is szerelő cég (nevezzük az egyszerűség kedvéért CÉG 1-nek) korábban is partneri kapcsolatban volt az önkormányzati vállalattal, de a személycsere után némileg megváltoztak a dolgok. 

Személyi összefonódások

Beúszott a képbe egy új cég, nevezzük CÉG 2-nek, amelynek tulajdonosai részben a Tüke-igazgató rokonai, részben CÉG 1 tulajdonosa voltak.

Ettől kezdve CÉG 2 szerezte be a gumikat, amiket továbbértékesített CÉG 1-nek, az abroncsok ettől a vállalkozástól kerültek a Tüke Buszhoz, természetesen a közbeszerzés mellőzésével.

Dr. Bodnár Imre elmondta: az átvilágítás szerint internetről letöltött gumiárak alapján választották ki a Tükénél CÉG 1-et, mint legjobb ajánlatot adó pályázót. Ők végezték el aztán többek között a 2015-ben – amúgy korrupciógyanús körülmények között, többek között Csizi Péter fideszes politikus bábáskodása mellett – megérkezett Volvo-flotta gumizását.

Kezdetektől főszereplőnk, a NER-közeli Tüke-vezető tárgyalta le a gumibeszerzést. Tehát azt, hogy a családi cége, CÉG 2 beszerezte a gumikat, melyeket továbbított a vele tulajdonosi átfedésben lévő CÉG 1-nek.

“A Tüke-vezetőnek az lett volna a dolga, hogy a vállalat a legolcsóbban szerezze be az abroncsokat. Miért kellett két cégen is átfuttatni azokat? Miért nem szerezte be direktben a Tüke az abroncsokat” – tette fel a kérdést dr. Bodnár Imre.

Minden a Tükére épült?

Az átvilágítást végző csapat vezetője szerint kulcskérdés többek között az is, hogy CÉG 2-nek működése kezdeti időszakában volt-e más megrendelése, vagy csak az, ami CÉG 1-től érkezett. Mert ha csak az volt, akkor nyilvánvaló, hogy az egész biznisz a Tüke igényeire épült, azaz az önkormányzati cég is megkaphatta volna ugyanazokat a kedvezményeket beszerzéskor, nem volt szükség cégek közbeiktatására.

Az ügyet az átvilágítók feltárták, de a rendőrség azzal szüntette meg a nyomozást, hogy bár történtek szabálytalanságok, a pótmagánvádló nem tudta meghatározni a vagyoni hátrány mértékét, mert nem voltak beazonosíthatók a gumik. A pótmagánvádlónak viszont nincsenek meg azok a nyomozati eszközei, amelyek egyébként a rendőrségnek a vagyoni hátrány megállapításához rendelkezésre álltak.

Ezért dr. Bodnár Imre reméli, hogy a bíróság beszerzi azokat a szükséges adatokat, amiket szerinte a nyomozóhatóságnak kellett volna. Az ügyvéd úgy véli, komoly hiányosságok voltak az eljárásban, bizonyos nyomozati cselekményeket nem végeztek el. A hatóságnak be kellett volna szereznie a céges adatokat, például azt, hogy CÉG 2 mennyiért szerezte be a gumikat, és azokat mennyiért adta tovább CÉG 1-nek.

Az ügyet a közeljövőben tárgyalja a bíróság.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Peugeot_3008_html_300x250

Hírzóna

Abszolút Nő