A visszajelzések szerepe a nyelvtanulásban

Hirdetés

A tanulás folyamatában nagy szerepe van a visszajelzéseknek, akár egy iskolás mindennapjait, akár egy munkahelyen eltöltött időszakot nézünk. A visszajelzésekből, ha megfelelő keretek mellett számolnak be róla, nagyon sokat lehet tanulni és előremozdító jellege lehet bármely életszakaszban.

Egy nyelviskola, ahol a visszajelzés kulcsfontosságú

Amikor valaki nyelvet tanul, legyen szó iskolai keretekről vagy magán úton történő tanulásról, ha kap is visszajelzést, az legtöbbször a tanártól érkezik. Sokszor ez inkább bíráló kritika, mintsem motiváló megjegyzés, és olyan köntösben tálalják, hogy a gyermek rossz szájízzel távozik az óráról. A Magyarország Több Nyelven Beszél nyelviskola olyan egyedi módszerekkel dolgozik, amellyel belopja magát minden nyelvtanuló szívébe, és megkönnyíti a nyelvtanulást bárki számára, függetlenül a nyelv fajtájától.

Nagy hangsúlyt fektetnek a jelentkezők és azok motivációinak megismerésére, majd ha ez megtörtént, a jövendőbeli tanuló maga választ tanárt az igényeinek és szimpátiájának függvényében. Így elkerülhető, hogy az esetlegesen nem működő személyes, érzelmi szálak miatt essen el valaki a nyelvtanulás lehetőségétől.

A nyelviskola nagy hangsúlyt fektet a visszajelzések közlésére, amellyel mintegy bátorítva a tanulót, segítik az előremenetelben. Így nem csupán a nyelvtudása, de önbizalma is erősödik, mer kérdezni tanárától és ő maga is visszajelezni neki.

2024-es finn középiskolai kutatás a visszajelzésekről

Az, hogy mennyire alapvető a megfelelően előadott visszajelzések fontossága, egy idei finn kutatás nagyon jól példázza. Az esettanulmányban a hallgatók visszajelzési készségét vizsgálták egy második idegen nyelv tanulása során, feltárva azokat a jellemzőket, amelyeket úgy érezték, hogy elsajátítottak, és azokat a kihívásokat, amelyekkel szembesültek.

A kutatás nem csupán a tanároktól kapott visszajelzésekre tért ki, hanem elemezte az osztálytársaktól, barátoktól kapott reakciókat is. Vizsgálta, hogy mennyire képesek a tanulók kezelni a bíráló kritikát és mennyire proaktívak a véleményük megformálására.

A visszajelzés adásának és a kutatásnak a tanulsága

A kutatás eredményei rávilágítottak, hogy a gyerekek csak bizonyos esetben veszik figyelembe a tanároktól kapott visszajelzést, valamint a szóban kapott magyarázatokat előnyben részesítik az írásbeli anyagokkal szemben. A társaktól kapott információkat sokszor nem tekintették relevánsnak, ugyanakkor előfordult, hogy azok hatására javítottak munkájukon. Összességében elmondható, hogy a diákok még nem kezelik megfelelően a visszajelzéseket, és maguk nem tudnak mit kezdeni a visszajelzés adásának lehetőségével.

A fentiek alapján is kijelenthető, hogy a diákok a visszaigazolásokat a tanulás fontos részének tartják. De nem tudják megfogalmazni, mit jelent aktív szerepet vállalni a folyamatokban. A Magyarország Több Nyelven Beszél nagy hangsúlyt fektet a visszajelzésekre is, és folyamatosan bátorítja diákjait az ilyen irányú együttműködésre.

(x)

Hirdetés