6 C
Pécs
péntek, április 19, 2024
KezdőlapAbszolut FérfiNe halasszuk a végtelenségig a lejárt műszakik megújítását

Ne halasszuk a végtelenségig a lejárt műszakik megújítását

Bár amíg a veszélyhelyzet tart, akár lejárt műszaki vizsgás autóval is közlekedhetünk, a szakértő szerint több okból sem célszerű a végtelenségig halasztani az okmány megújítását.

Szó se róla, a legtöbb autótulajdonos úgy van a műszaki vizsgával, hogy amíg csak lehet, inkább tudomást sem vesz a közelgő határidőről. Nos, az elmúlt bő egy év, és az, hogy Magyarországon a koronavírus miatt veszélyhelyzet van, a nagy halogatóknak kedvez e téren. A jogszabályok veszélyhelyzet alatti változásai miatt jelenleg akár lejárt műszaki vizsgás autóval is lehet közlekedni, méghozzá törvényesen. Ha ugyanis a veszélyhelyzet ideje alatt jár le a gépjárművünk műszaki érvényessége, az automatikusan meghosszabbodik.

Persze ezt tudva sokan fel is lélegeznek, egy gonddal kevesebb. Csakhogy nem érdemes ennyire lazán kezelni a kérdést. Az ugyanis, hogy a „papír” érvényes marad még, nem jelenti azt automatikusan, hogy az autó is alkalmas a közlekedésre.

– A jelenleg hatályban lévő jogszabályok és halasztási lehetőségek mellett fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra, hogy a műszaki vizsga elvégzésének hosszú idejű eltolása semmiképp sem ajánlott – hívta fel a figyelmet a PécsMa érdeklődésére Amrein Tamás, az Amreinracing Autószervíz ügyvezetője. – Senki sem tudja, hogy mi az a pontos dátum, amikor véget ér a halasztási lehetőség, onnantól számítva viszont mindösszesen csak 15 nap áll majd rendelkezésre a műszaki vizsgák érvényesítésére. Gondoljunk csak bele: ha tömeges jelenségről van szó, akkor ez a 15 nap alatt szeretné majd mindenki érvényesíteni a papírjait – és adott esetben ez egybe is eshet a nyári szezonnal, nyaralásokkal, iskolakezdéssel, őszi szünettel, vagy bármilyen más kiemelt időszakkal –, ami komoly fennakadásokat okozhat mind a vizsgaállomások, mind a magánemberek szintjén. Azt javaslom mindenkinek, hogy időben gondoskodjon a gépjárműve vizsgáztatásáról.

A szakember azt is hangsúlyozta, hogy az autók folyamatos karbantartása nem csak a szabályok miatt fontos, hanem azért is – sőt, inkább azért –, mert a kellő időben történő és megfelelő gondossággal elvégzett karbantartása évekkel meghosszabbíthatja adott alkatrészek és az egész egység élettartamát. Ez pedig nagyobb összegű javításoktól kímélhet meg minket. Amrein szerint éppen ezért fontos legalább évente egyszer átvizsgáltatni a gépjárművet, és tanácsot kérni a megfelelő szakembertől.

Ami magát a műszaki vizsgát illeti, oda sem érdemes a „semmiből” érkezni.

–  A gépjármű műszaki vizsgára bocsátása előtt mindenképpen érdemes egy előzetes átvizsgálást végeztetni, amely tartalmát tekintve ugyanazokat a paramétereket tartalmazza, mint az éles műszaki vizsga – nyilatkozta lapunknak Amrein Tamás. – A hatósági műszaki vizsga alkalmával, amennyiben előzetes átvizsgálást nem kért az ügyfél, a talált hibák azonnali szankciókat vonhatnak maguk után, amely akár azzal is járhat, hogy a kocsit ki kell vonni a forgalomból. Vannak úgynevezett kis hibák (korlátozottan alkalmas minősítés), amelyekkel a gépjármű még két hónapig maradhat a forgalomban, azonban utána a kijavított hibákkal ismételt műszaki vizsgát kell tennie. Ennek megkockáztatása értelmetlen, hiszen ez esetben a műszaki vizsga díját mind a kétszer meg kell fizetni, ráadásul plusz időterhet ró a tulajdonosra.

Alkalmatlan minősítést a gépjármű például súlyos korrodálás vagy fékfolyadék-szivárgás, nem megengedett futómű holtjáték, illetve kormánymű hiba, rossz emissziós érték, fékeltérés esetleg lengéscsillapító hatásfok hiba esetén kap. Ekkor a közúti forgalomban nem vehet részt.

Ez azt jelenti, hogy már a vizsga helyszínéről sem távozhat a tulajdonos a hibás gépjárművel.

Kíváncsiak voltunk, hogy melyek a leggyakoribb hibák a műszaki vizsgára érkező gépjárműveknél, Amrein Tamás pedig meg is osztott a tapasztalatait.

– Műszaki vizsgaállomásunkon a leggyakoribb problémának a fékrendszer hibái számítanak, emellett pedig a futóművek nem megfelelő állapota vezeti a statisztikát – osztotta meg velünk a szakember. – Rendszeres az is, hogy a gépjármű aktív tárolt hibakóddal érkezik a vizsgára, ami a legtöbb esetben befolyásolja a károsanyag-kibocsátó rendszert – ebben az esetben maga a mérés sem kezdhető meg, a kocsi azonnali elutasításra kerül. Egy előzetes átvizsgálás alkalmával az említett hibák mind kiküszöbölhetők, ezért mindenkinek ajánlom, hogy szánjon időt a megelőző lépésekre. Ezzel nemcsak a pénztárcáját, az idejét és járművét kíméli, hanem a forgalomban részt vevő összes többi szereplő biztonságához is hozzájárul.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő