Milliárdos pályaudvar-felújítás

Új váróterem, tiszta, modern vécék, XXI. századi utastájékoztatás, kicsinosított épület. Mindezeket valósítaná meg a MÁV a pécsi pályaudvarral kapcsolatos fejlesztési tervei között már idén. A dolog ott sántít, hogy egyelőre nem tisztázott, honnan lesz pénz a munkákra.

hirdetés

Bár minden konkrétumot tud már a MÁV, a pécsi pályaudvar teljes felújítására és modernizálására fordítandó másfél milliárd forintot még nem tudni, miből teremti elő a vállalat. Lapunk munkatársa egy, nemrégiben bejelentett teljes vágányzárról szóló tájékoztatón értesült róla, hogy a Magyar Államvasutak rövid távú tervei között szerepel, hogy modernizálják a pécsi pályaudvart; ráadásul az elképzelések szerint a munkát még idén elkezdik.

A vállalat sajtóosztálya részletekkel is szolgált. Mint azt kérdéseink kapcsán írt levelükben jelezték, a MÁV beruházási tervében az épület teljes rekonstrukciója szerepel 2011-es, 2012-es munkavégzéssel. Azt közölték lapunkkal, hogy „amennyiben a kivitelezéshez a költségforrás rendelkezésre áll”, közbeszerzés kiírása után tudják elkezdeni a kivitelezést.

A szándékok szerint az épület teljes rehabilitációja elkészül a projekten belül, így a homlokzat műemlékvédelmi követelményeknek megfelelő felújítására, az utasterek, az utas-kiszolgálás (menetjegy-pénztárak, ügyfélközpont, utas WC) és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges irodák, technikai helyiségek funkcionális korszerűsítésére lehet számítani.

Emellett a lopások megakadályozása érdekében videokamerás megfigyelő rendszert telepítenek, a károk megelőzésére korszerű tűzvédelmi hálózatot építenek ki. Ezzel együtt a pályaudvar minden szóba jöhető, s az utasok által használt területét akadálymentesítik.

A tervek szerint az épület komplex rehabilitációja során a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkák elvégzésén túl olyan értékteremtő beruházást is indítanak, amely a vasúti szolgáltatások mai technikai és üzletpolitikai követelményeit figyelembe veszi, s az európai vasútállomás-fejlesztési trendekkel összhangban van. „Célunk a műemléki szempontok figyelembevételével a pályaudvart eredeti fényében visszaállítani, mely a Pécsre érkező vendégeket méltó módon fogadja, s a városnak üdítő színfoltja lehet” – áll a MÁV válaszlevelében.

A társaság kommunikációs osztályán azt is megtudtuk, hogy a vonattal való közlekedést a munkák nem befolyásolják, hiszen az épületen belüli és az állomáson történő közlekedést átszervezik, s a lehető legkisebb kellemetlenséggel oldják meg a felújítást.

Az állomásépület teljes rekonstrukciója a becslések szerint 1,4-1,5 milliárd forintba kerül majd. Mint írták, a „forrás előteremtése folyamatban van, ezzel kapcsolatban egyeztetések folynak”, így azt firtató kérdésünkre egyelőre nem válaszoltak, hogy pontosan mikor lesz pénz a munkákra.