Mitikus lények, izgalmas kalandok, durva csapdák: készül a legújabb pécsi társasjáték

Sok tekintetben teljesen egyedi a jelenleg is készülő, Shards of the Jaguar (szó szerinti fordításban A jaguár szilánkjai) névre keresztelt, hihetetlenül izgalmasnak ígérkező pécsi játék. Az alkotók tervei szerint még idén augusztusban elindulhat az a közösségi finanszírozási kampány, amelyre befolyt összegből kiadhatják művüket, ami így 2021 elején válhat elérhetővé. Nagy Balázs játéktervezővel interjúztunk a készítési folyamatról, sőt elárult néhány részletet magáról a társasról is.  

Nagy Balázs neve ismerősen csenghet a társasjátékokat kedvelők számára, hiszen ő tervezte a 2017-ben megjelent, nemzetközi hírnévre is szert tett Karácsonyfa játékot is. Most, három év megfeszített munka után újabb nagy sikert arathat: lassan elkészül új társasa, amely a hardcore gémerek – általában azokat hívják így, akik komoly összetettségű játékokkal játszanak – és a lazább játékosok számára is igazi csemege lesz. Rövid interjúnkból sok minden kiderül az új alkotásról.

– Hogy lesz valakiből társasjátéktervező?

– A társasjátékok világa nagyon régóta foglalkoztatott engem, már gyerekkorom óta imádtam játszani és akkor is csináltam társasokat. Felnőtt fejjel, az egyetem alatt aztán újra megtaláltak a komolyabb játékok, ekkora tapasztaltam meg, hogy a társasjátékozás nem egyenlő a gyerekjátékkal. Minél többet játszottunk barátokkal, annál inkább észrevettem, hogy iszonyatosan foglalkoztatnak és jöttek sorban az ötletek. Az élet legkülönbözőbb történéseit követően is sokszor felmerült bennem, hogyan lehetne játékként lemodellezni őket. Egyszer csak úgy gondoltam, oké, hogy ez egy hobbi, de miért ne lehetne megpróbálni, miért ne vehetném magam komolyan? Végül összeálltunk a párommal és néhány barátommal, hogy tényleg komolyan vegyük magunkat és kiadjuk az első játékomat; nagyjából így született a Karácsonyfa.

– Privátban mely játékokat kedveli leginkább?

– Ez nagyon helyzetfüggő. Alapvetően a komolyabb, gémer játékokat szeretem. Ettől függetlenül vannak kedvenceim a könnyedebbek, a legegyszerűbbek között is, nagyon szeretek esetenként akár Dixitezni is.

– Miről szól a Shards of the Jaguar? Hogy jött az ötlet?

– Az első lépés a mechanika volt, majd arra húztam rá a témát. Mivel a mechanika leginkább rejtett csapdákra emlékeztetett, kézenfekvő volt, hogy olyan világba helyezzem a játékot, ahol gyakran használtak ilyet, és így jött be egy törzsi templom vagy piramis képe, ami tele van kincsekkel, amiket csapdák őriznek. Kvázi, mint egy Indiana Jones-film indián piramisa. Ezen a témán a fejlesztés kezdeti szakaszán annyira felbuzdultam, hogy elkezdtem falni a témában készült könyveket és filmeket, hogy minél jobban bele tudjam magam képzelni ebbe a világba, és hogy így a mechanikákat is a témához tudjam illeszteni. Aztán közben a játék világát egy kicsit eltereltük fantasy-irányba, de a kincseket őrző csapdák rendszere megmaradt. Így most egy beavatási szertartáson vesznek részt a játékosok, ahol a törzs egy mitikus állatának, a Jaguárnak a vadászösztönét próbálják minél inkább elsajátítani, és ezért állítanak csapdákat a játékostársaiknak.

Egy kitalált, törzsi világban találja magát a játékos, ahol ellenfeleinek állít csapdákat

– Mennyire bonyolult a játék?

– Egyrészről egészen komplex, gémer kategóriába tartozik. Viszont sokat teszteltük nem gémerekkel is, és mivel az alap mechanika nagyon egyszerű, számukra is abszolút élvezhető volt. A nehézség inkább az, hogy megértse az ember, hogyan tudja igazán jól játszani. Ha valaki nagyon jól szeretne teljesíteni benne, akkor amellett, hogy át kell lássa a játék szabályrendszerét, meg kell értenie a játékostársai motivációit is, ami már egy jóval mélyebb réteg. Ha viszont nem veszi annyira komolyan, nem akar mindent pontosan kiszámolni, akár egy lazább játékos is jól szórakozik majd.

– Hasonlít-e valamely már létező társashoz?

– Nem tudnék mondani. Ez az előnye és egyben a hátránya is a játéknak, hogy szokatlan módon alkalmazza a másik fejével való gondolkodást, és mindemellett stratégiai tervezést igényel egy olyan környezetben, ahol képesnek kell lennünk egyik pillanatról a másikra az eddigi terveinket felülírni.

– Mi adja a legnagyobb élményt egy játékosnak a Shards of the Jaguarban?

– Ezt nagyon sokszor megkérdezzük a tesztelőktől. Az, amikor rájönnek, hogy a másik mit fog csinálni, kicsit megtanulnak az ellenfeleik fejével gondolkozni, megismerik a motivációit. Ha ezek után előre gondolkodva csapdákat állítanak azokra a pozíciókra, ahova gondolják, a többiek pedig tényleg belelépnek ezekbe, az nagy élmény.

A játékkészítés folyamatába beletartozik rengeteg tesztjáték lebonyolítása is

– Milyen nyelven jelenik majd meg?

– Maga a játék nyelvfüggetlen, a szabálykönyvet azonban angolul adjuk majd ki első körben. Ezután a támogatók nemzetiségétől függően esetleg további nyelvekre is le lesz fordítva.

– Hogy és mennyi idő alatt készül egy ilyen játék?

– Ez már a harmadik évében van. Maga a tervezés egy dolog, otthon agyalok és írogatok a füzetembe, de a tesztelési folyamat az igazán hosszú folyamat. A Shards of the Jaguar jelenleg olyan 240 tesztjátékon van túl, amit úgy kell elképzelni, hogy játékkal és tapasztalatcserével átlagosan legalább 2 órát jelent alkalmanként. Emellett persze még egyszer ennyi idő maga a fejlesztés.

– Egy Facebook-csoportban gyakorlatilag bárki elmondhatja a véleményét…

– Igen, azzal a céllal hoztuk létre a Shards of the Jaguar csoportot, hogy akik érdeklődnek a társasjátékunk iránt elmondhassák a véleményüket. Ezen a fórumon elsősorban a játék dizájnjával kapcsolatban kérdezzük ki a csoporttagok véleményét.

– Hogy áll most a dolog?

– A szabályrendszer 95 százalékban kész van, a folyamatos tesztelések tapasztalatai alapján még itt-ott javítgatunk rajta. A grafika még folyamatban van, emiatt nem indítottuk még el a közösségi finanszírozási akciót. Ha minden jól megy, augusztusban elindul a kiadást célzó kampány, ahol bárki támogathatja majd a munkánkat. Ha egy hónap alatt elértük a kitűzött célt, akkor átutalják a számunkra az összeget, ezek után legyártatjuk a társast. A szállítást is beleszámolva én most azt tartom reálisnak, hogy a jövő év elejére készülhet el a játék.

Így fog kinézni a játék doboza
hirdetés

Hirdetés