Elektromos roller – az egyik legpraktikusabb közlekedési eszköz

A rollerek nagy utat jártak be a piacra kerülésük óta, és akinek gyermekkorában olyan szerencséje volt, hogy birtokolhatott egy kezdetleges típust, a mai, sokszor már nem csak kiskorúaknak szánt modellek láttán talán meglepődik.

A gyártók a legváltozatosabb élethelyzetekre fejlesztenek ki rollereket, külföldön például az „öltönyös rollerezésnek”, vagyis rolleres munkába járásnak külön kultusza alakult ki. A roller hatalmas előnye, hogy egy mozdulattal összecsukhatjuk, a vállunkra kaphatjuk, és így akár a tömegközlekedést is igénybe vehetjük; leszállás után pedig tovább gurulhatunk a saját járművünkön.

A rollerkínálatban a nagy ugrást az jelentette, amikor elektronikával szerelték fel a járműveket. Napjainkban elektromos technológia alkalmazása nem csak a meghajtásra terjed ki, hanem számos komfort szolgáltatást kínál: sebességmérés, a megtett kilométerek mutatása, az akkumulátor töltöttségének jelzése stb.

Miért ideális az elektromos roller?

Mind az autós, mind a közösségi közlekedés alternatívái iránt nőtt az érdeklődés az utóbbi években. A tömegközlekedést van, aki a kellemetlen tapasztalatok, a nem személyre szabott útvonal miatt váltaná le, mások a járványhelyzet miatt. Az autózást pedig sokan környezetvédelmi indokokkal cserélnék más megoldásra.

A legnépszerűbb a biciklizés, amely elsősorban körülményessége miatt nem járható út sokunk számára. A városi biciklizés bicikliutakhoz kötött, ha pedig olyan helyeken tekerünk, ahol nincs kifejezetten kerékpárosok számára épített vagy kijelölt út, a közlekedés fenyegető és veszélyes lehet a nagy autóforgalomban vagy a buszok között.

Míg biciklivel kifejezetten tilos járdán, rajta ülve közlekedni, a rollerre nem vonatkozik ilyen szabályozás. Tehát míg a kerékpár járműnek minősül, a roller nem, így utóbbival felmehetünk a járdára, behajthatunk sétálóutcába, sőt parkba is. Természetesen a körülményekhez igazított sebesség és az elvárható figyelmesség fenntartásával, a szabályok betartásával suhanhatunk elektromos rollerünkkel a járókelők között.

A bicikli használatához megfelelő ruházatot érdemes választani, és ha az úti célon való megjelenéshez nem megfelelő ez az öltözék, a váltóruha cipelése és az átöltözés gondot jelenthet. A rollernél ez sem okoz problémát, hiszen a szerkezete miatt akár öltönyben vagy szoknyában, sőt gálacipőben is használhatjuk, és az elektromos meghajtásnak köszönhetően még csak le sem fogunk izzadni a megerőltetéstől.

Amíg a bicikli tárolása otthon és az úti céljainkon is nehézkes lehet, addig a rollert akár kézben magunkkal vihetjük, de a tárolása is kis helyen megoldható.

A sebességben sincs behozhatatlan hátrányban a roller, hiszen a nagy teljesítményű rollerek a közel 50 km/h óra sebességet is el tudják érni. Találhatunk közöttük olyan modelleket is, amelyek hatótávolsága is igazán meggyőző, egy töltésre akár 60-70 kilométert is haladhatunk velük.

Mire figyeljünk az elektromos rollerünk kiválasztásánál?

Az egyik legfontosabb a váz anyaga, amely a strapabírását és a súlyát egyaránt meghatározza (és sok esetben az árát is). A leggyakoribb alapanyag az alumínium és az acél, az előbbi kisebb végsúlyt ad ki, de kevésbé ellenálló, mint az utóbbi. Az alumínium váz előnye, hogy nincsen úgy kitéve a rozsda hatásainak, mint az acél, és általában olcsóbb is.

A következő szempont a kerék anyaga és felépítése. A tömör gumikerekek egyáltalán nem nyelik el az út okozta rezgéseket (ezt esetleg egy minőségi felfüggesztés ellensúlyozni tudja) és terepre teljesen alkalmatlanok. A felfújható kerekek nagyobb kényelmet nyújtanak, ám megnövelik a roller méretét és defekt kockázatát is. Ha a tömör kerék tönkremegy, teljes egészében cserélni kell, míg a defektes kereket lehet javítani, vagy elég csak a belső és/vagy külső gumit cserélni.

Bár a legtöbb modell állítható méretekkel rendelkezik (kormány esetében mindenképp, de néhánynak a lépőfelülete is ilyen), nem árt ellenőrizni ennek határait, hogy biztosan találjunk rajta magunknak megfelelő állást. A legkényelmesebb póz általában az, ha a kormányt fogó kezek derékszöget zárnak be a lépőfelületen egyenesen álló testtel.
A teljesítmény megválasztása teljes mértékben ahhoz igazodik, hogy mire szeretnénk használni rollerünket.

Csak abban az esetben érdemes vállalni a bivalyerős motort, és azt, hogy így drágább a jármű, ha ki tudjuk használni az előnyöket: a meredek lejtőkön való felkapaszkodást, a nagy sebességet, a kiemelkedő hatótávot. Ne felejtsük el, hogy a nagy teljesítményű motorokhoz tervezett akkumulátorok töltési ideje rendszerint jóval hosszabb, ezért, ha ilyet választunk, ezt az időt be kell kalkulálnunk az életünk rendjébe.

A gyermekek számára tervezett elektromos rollerek motorteljesítményének felső határa 100 watt, a felnőttek számára, városi használatra tervezett rollereknél ez az érték átlagosan 250-350 watt. Ha lakott területen szeretnénk rollerezni, ennél nem is érdemes nagyobb teljesítményre áhítozni, hiszen 25 km/h a megengedett sebesség felső határa a rolleresek számára. Ugyanakkor léteznek ennél jóval erősebb motorok (akár 1000 wattosak) is, ezeket városon kívüli használatra, illetve hosszabb utakra tervezték.

Bár a roller egyszerű járgánynak tűnik, az elektromotorok alkalmazása és a megnövekedő sebesség miatt egyre bonyolultabb fékrendszerekkel rendelkeznek. A leginnovatívabb fékmegoldás az úgynevezett giroszkopikus rendszer, amelyben egy egyensúly-érzékelő automatikusan gyorsít vagy fékez. Arra mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy nagy teljesítményű rollerünkön megbízható fékek legyenek a biztonságos közlekedés érdekében.

+ 1 Tipp: Vásárlás előtt érdemes szétnézni a használt termékek között is az online piactereken, például a Vaterán, ahol az elektromos járművek kategóriában kedvező árú elektromos rollerek között válogathatunk.

(x)

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés