Nem kell orvosnak lenni ahhoz, hogy tudjuk: a betegséget ki kell pihenni, ha nem akarunk visszaesni vagy szenvedni az esetleges szövődmények kialakulásától. Az elméletet tudjuk, gyakorlatban annál kevésbé engedelmeskedünk: sokan idő előtt visszamennek dolgozni, edzeni, vagy intenzív fizikai aktivitásnak teszik ki a legyengült szervezetüket.

A hideg idő beköszöntével nem kell messze mennünk, hogy krákogó, tüsszögő, orrfújó emberekbe ütközzünk. Azon túl, hogy ezek az emberek könnyen megfertőzhetnek másokat, magukat is veszélyeztetik, ugyanis a betegség után a szervezet még gyenge, aktív életmód esetén pedig könnyen kialakulhatnak szövődmények. A nagy kérdés az, hogy mennyi ideig kötelező pihenni, mivel a több napos, akár hetes “pihenőidőt” nem tudja mindenki lenyomni a főnöke torkán.

hirdetés

Néha nehéz eldönteni, hogy mi is a bajunk

Dr. Princz János háziorvos, a Praktizáló Orvosok Szövetségének baranyai elnöke szerint az influenza és a közönséges megfázás hasonló tüneteket mutatnak, pedig több fontos eltérés is van a két betegség között. Az influenza hirtelen támad, a nátha lassan teper le.

Ezt korábban itt is kifejtettük, hogy az influenzások esetében általában gyorsan magas láz alakul ki, amit fej- és végtagfájdalom, hidegrázás, rossz közérzet, levertség is kísér. Mindezek egy közönséges megfázás során szerencsére nem bukkannak fel, de az influenzások jellemzően nem tüsszögnek, nem folyik az orruk, mint egy náthásnak (de idővel kialakulhatnak ezek a tünetek is).

A megfázáskor a köhögés nem az első tünetek egyike, az influenzások viszont már a betegség első napjaiban elkezdhetnek szárazon köhögni, ami később válik hurutossá, váladékossá. Az influenzás kisgyerekek körében számítani lehet továbbá gyomorpanaszokra, hasmenésre is.

Princz János elmondja, hogy a vírusfertőzések után nem kell sok idő a regenerálódásra. Amíg lázasak vagyunk, addig természetesen nem javasolt a fizikai terhelés és a stresszes életmód, de 2-3 nap után újra elkezdhetünk fokozatosan visszatérni a hétköznapi kerékvágásba. Fontos, hogy ne ugorjunk fejest a mély vízbe, és ne 12 órás munkaidővel és intenzív edzéssel kezdjük.

– Betegség után a szervezetünk még gyenge. Ilyenkor bármilyen más fertőzést sokkal könnyebben elkaphatunk, ezért gyakori a visszaesés is, ha nem pihenünk eleget – mondja a szakember.

Hangsúlyozza, hogy komolyabb betegségek esetén 1-2 hétig ajánlatos kímélő életmódot élni. Ez nem teljes ágynyugalmat jelent, hanem inkább csökkentett munkát – már ha ezt valaki megteheti – a fizikai aktivitás, a stresszes munka és az erős edzések kerülését.

A stresszes munka sem tesz jót!

Tiszta sor, hogy ne menjünk el maratont futni egy tüdőgyulladás után, de azt kevesen tudják, hogy egy megterhelő betegség után a jelentős stresszt okozó munkát is kerülni kellene. Ha ezt nem tesszük meg, komoly szövődmények alakulhatnak ki, például arcüreg-gyulladás, fülgyulladás és egyéb, nagyon komoly betegségek. Tudjuk, a főnöknek nehéz lesz beadni, de inkább próbáljuk meg, nehogy baj legyen belőle.

Hirdetés