Az egyik legújabb budapesti gyermekvasutas egy pécsi diáklány

Imreh Anna, vagy ahogy családja és barátai szólítják Panka 12 éves, szüleivel és testvéreivel Pécsett lakik, idén szeptembertől a Pécsi Belvárosi Általános Iskola hatodik osztályába jár, kitűnő tanuló és rendkívül talpraesett gyerek. Ez utóbbit mi sem bizonyítja jobban, mint hogy elvégezte a rendkívül nehéz és intenzív, több mint 5 hónapos budapesti gyermekvasutas tanfolyamot, nemrég volt az avatása. Hogy mi is ez pontosan, arra interjúnkból fény derül. 

Nemrég gyermekvasutassá avatták Budapesten azokat a 10-14 éveseket – köztük a pécsi lányt –, akik a 2021/2022-es tanévben elvégzett tanfolyam végén vizsgát tettek. A fővárosi gyermekvasút világszám, mert a Guinness Rekordok Könyve szerint ez a világ leghosszabb olyan vonala, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot kiskorúak látják el. Ugyanakkor kategóriájában az egyik legkomolyabb is, hisz a gyerekek „nagy vonatoknál” is használatos biztosító berendezésekkel, eszközökkel dolgoznak. Ebből adódik, hogy a követelmények igen szigorúak: bemeneti feltétel a jeles bizonyítvány, Budapesten 5 hónapig kell tanórákra járni, majd öt tantárgyból kérik számon a tudást: távközlési és biztonsági berendezések, vasútforgalmi ismeretek, vasúti jelzésismeretek, kereskedelem, valamint helyismeret.

Panka és társai a gyermekvasút hűvösvölgyi végállomásánál tartott avatáson 

Imreh Anna pedig mindezt teljesítette, méghozzá családja tudomása szerint az 1950-ben átadott gyermekvasút fennállása alatt eddig egyedüli pécsiként.

A lányra nagyon büszkék a szülei, hiszen hónapokon keresztül egyedül utazott Budapestre minden héten, hogy részt vegyen az oktatáson, és általános iskolai tanulmányai mellett készült még a nehéz vizsgákra is. Mint azt édesanyja lapunknak elárulta, Panka szeretete a vonatok és az utazás iránt egyáltalán nem véletlen: a családban mindenki rajong értük, imádnak együtt zötykölődni a különböző kis- és nagyvasúti szerelvényeken az egész országban. Mivel Budapesten nőttek fel, nagyszülei is a fővárosi gyermekvasúton ismerkedtek kiskorukban a mozdonyok izgalmas világával – derült ki a beszélgetésből.

– Panka talpraesett, jó tanuló, tisztelettudó, nagyon kedves és humoros kis hölgy. A Széchenyi-hegyi gyermekvasutat, avagy korábban Úttörővasutat az 50-es években már nagyszüleim is használták utasként kirándulásaik alkalmával, majd szüleim is, akik később gyermekeimmel is felfedezték a vonal mentén található nevezetességeket. Van benne egy nosztalgikus életérzés, tradíció. Ennek köszönhetően most olyan érzése van szüleimnek, mintha ők is újra gyerekek lennének, a nosztalgiajáratokat kifejezetten kedveljük, mert sok régi mesét és történetet tartogat egy-egy utazás. A Mikulásjáraton ülve lányom úgy döntött, hogy jelentkezik a Gyermekvasút-tanfolyamra, amelyet követően 1 évre ezt el is végezte. Pankára nagyon büszkék vagyunk, hihetetlenül sokat teljesít. Elszántságát bizonyítja, hogy 11 évesen minden alkalommal egyedül szállt fel Pécsett az InterCityre, jutott el a Keleti pályaudvarig, majd tovább Hűvösvölgybe, az órákra, gyakorlatokra – nyilatkozta lapunknak a fiatal lány édesanyja.

Hozzátette, a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) figyel rá, hogy a gyermekvasutasok iskolán kívüli tevékenysége ne mehessen a tanulás rovására: amennyiben a bizonyítvány romlana, nem állhatnak szolgálatba a fiatalok. Nyaranta nem csak munkával telnek a napok, rengeteg programot is szerveznek számukra: táborokat, kirándulásokat, mert a csapat összetartása rendkívül fontos a szervezők számára.

Aki a tanfolyamot elvégzi, a legkülönbözőbb posztokat töltheti be szolgálati időben: akár jegyvizsgálóként, zárfékezőként, értékcikkárusként, hangosbemondóként, pénztárosként, vagy peronügyeletesként megtanulnak az idegen utasokkal szemben viselkedni, feladatukat magabiztosan végezni, információt nyújtani, kisebb gyermekekkel és felnőttekkel egyaránt kommunikálni. Ezen felül megtanulnak a pénzzel bánni, számolni, a vagyont felelősséggel kezelni. A rendelkezők, naplózók, váltókezelők a járművek közlekedése és tolatása lebonyolítása kapcsán végzendő cselekvéssorokat, egymás munkájának irányítását, a szomszéd állomással való kapcsolattartást, utastájékoztató berendezések működtetését, az események naplózását látják el.

Mindemellett nagyon szigorú szabályokat kell betartaniuk a szolgálat során, hiszen a közlekedés gördülékenysége és az utasok biztonsága az elsődleges cél. A tradícióhoz tartozik a kötelező egyenruha és kiegészítői, mint például a karóra vagy jelzősíp is. A gyermekvasutasok fő jellemzői, hogy udvariasak, előzékenyek, segítőkészek, és határozottak kell, hogy legyenek.

– Szeretem magamat mindenfélében kipróbálni, sokrétű tudásra, de főként élményekre szert tenni. Emiatt indulok több tanulmányi versenyen, jelentkezem lehetőleg sok programra, és ezért szerettem volna gyermekvasutas is lenni. Azt be kell vallanom, könnyebbnek hittem ezt a tanfolyamot, de nem bántam meg, hogy ennyi időt és energiát fordítottam rá. Eddig egy szolgálatot teljesítettem, augusztusban vagyok legközelebb beosztva.

A pénztárosi feladat volt a legizgalmasabb idáig – angol nyelven is többször kell az utasokkal beszélni, de azt is nagyon várom, hogy jegyvizsgálóként már a vonaton dolgozhassak,

mert nagyon szeretem, mikor kérdeznek, én pedig tudok az utasoknak számukra megfelelő eligazítást adni válaszolni – mondta el lapunknak a pécsi lány

Az is kiderült, hogy a lány hosszú távú terve az orvosi egyetem elvégezése, mindazonáltal a MÁV vasutas karrierjét is tovább építené. Előbb: évente megújítandó szakmai vizsgát tett, amit nyolcadikos koráig szeretne mindig felfrissíteni, 16 évesen pedig szívesen menne nyári diákmunkára a Balatonra, ahol szintén a MÁV szolgálatában dolgozna.