Hirdetés

Egy évvel ezelőtt alakult meg a Pécsi Ágazati Képzőközpont magas színvonalú oktatást nyújtva a jövő építőipari szakembereinek. Az érdeklődés nagy, jelenleg több mint 120 diák végzi itt tanulmányait. A szakképzett munkaerőre ugyanakkor továbbra is komoly az igény, a központ ennek megfelelően alakítja rendszerét.

A Pécsi Ágazati Képzőközpont egy éve, 2022 őszén alakult meg a Baranya Vármegyei Szakképzési Centrum, az Építőipari Technológiai Klaszter és a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara partnerségében. Kiemelt célja – elsősorban az építőipari képzés területén – a szakirányú oktatás színvonalának emelése és a kibocsátott szakemberek számának növelése. Emellett segít megerősíteni a kis- és középvállalkozások szerepvállalását a duális képzésben azzal, hogy olyan gazdasági szereplőket is bevonnak az utánpótlás-nevelésbe, akik eddig a nagyfokú adminisztrációs teher miatt nem vállalkoztak rá.

– Egy éve 14 partnercéggel indultunk, most 26 vállalkozással működünk együtt, és számuk folyamatosan növekszik, aminek több oka is van – nyilatkozta lapunknak Dallmann Krisztina, a Pécsi Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. – Egyrészt sokan csak így tudják saját maguk számára az utánpótlást biztosítani, másrészt költségmentesen és adminisztráció nélkül kerülnek hozzájuk a tanulók, akikből megfelelő helyszíni képzés esetén hatékony munkaerő válhat.

Építőipari szakmákkal indultak: ácsnak; burkolónak; festő, mázoló, tapétázó szakembernek és kőművesnek tanulhattak a diákok. Hozzájuk csatlakoztak nyári gyakorlat keretében vegyésztechnikusok, majd szeptembertől a magasépítő technikusnak és kőfaragónak készülők. Jelenleg 126 tanulója van a központnak, és a képzésekre komoly az érdeklődés. Ugyanakkor még mindig nagyobb a munkaerő-kereslet, mint a kibocsátás. A cél, hogy a két oldalt minél inkább egyensúlyba hozzák. Ahogy az ügyvezetőtől megtudtuk, a piaci igényeknek megfelelően tervezik a további bővítést és a szakmaszerkezet átalakítását.

– A jövő tanévben a szárazépítő szakmát tervezzük bevezetni, illetve tárgyalunk a földmérő, földügyi és térinformatikai technikus szakma bevonásáról – fogalmazott Dallmann Krisztina.

A központ szervezi az építőipari szakmák szakirányú oktatását a szakképző iskola 10-11. évfolyamán és a technikum befejező évfolyamán. A diákok velük állnak szerződéses jogviszonyban, ennek minden – adminisztratív és pénzügyi – terhe rájuk hárul, de a gyakorlati oktatás a partnercégeknél valósul meg.

– A diákok számára előny, hogy képzési idejük alatt több cégnél is ismerkednek a munkafolyamatokkal, ugyanakkor a munkáltatójuk nem változik, ez egyfajta stabilitást jelent számukra – hangsúlyozta a vezető. – A rendszer jellemzője a rugalmasság. Ha a vállalkozói feladatok, az időjárás vagy akár a szervezeti nehézségek miatt szükséges, akkor gyorsan tudunk reagálni, gyakorlati helyet váltani vagy tanműhelyi csoportot kialakítani.

Fontos megjegyezni, hogy a képzőközpont és az új rendszer még a tanulási fázisban van, ezért folyamatosan kérik a visszajelzéseket a diákok és a vállalkozások részéről is. Szükség esetén azonnal beavatkoznak, és a megszerzett tapasztalatok alapján folyamatosan alakítják a rendszert. A kapott visszajelzések nagy része egyébként pozitív, de a jogosan megfogalmazott kritikákat is figyelembe veszik.

– A fejlődésre természetesen mindig van lehetőség, és mi nyitottak vagyunk erre – összegezte Dallmann. – Terveink között szerepel a jövőben regionális és nemzetközi versenyek szervezése, rendszeres vizsgamonitoring, az értékelési rendszer új alapokra helyezésre. Célunk, hogy a diákok és a cégek is elégedetten zárják le a képzési időt, és a két fél közti együttműködés ne érjen véget a szakmai vizsgával.

Hirdetés