A városfejlesztéssel és a városüzemeltetéssel foglalkozó első két rész után Péterffy Attila március 19-én osztotta meg Facebook-oldalán a harmadik – és egyben befejező – részt, amelyben többek között a közösségi közlekedést érintő lakossági kérdésekre adott válaszokat. A videóban elhangzottakat a korábbiakhoz hasonlóan pontokba szedve összegezzük.

Harmadik rész – Közösségi közlekedés és egyéb kérdések

A közösségi közlekedést érintő kérdések:

Hogyan tervezik a Tüke Busz költségvetését, tekintettel arra, hogy a város életében kardinális kérdés a tömegközlekedés, a cég pedig már így is a végletekig hajtja a most ott dolgozó sofőrjeit. Illetve a jelenlegi járműpark a korára való tekintettel egyre több meghibásodást produkál, amit rendszeresen javítani kell.

  • A polgármester először pár adatot ismertetett: a Tüke Busz Zrt. költségvetése 2019-ben 5,7 milliárd forintot tett ki, ebből kevesebb, mint 2,6 milliárd forint támogatást adott az önkormányzat. Tavaly már meghaladta a 6 milliárd forintot a cég költségvetése, amihez 3,1 milliárd forintot is meghaladó mértékű támogatást kellett adnia az önkormányzatnak. Látszik tehát, hogy a cég költségei növekedtek, de ennél is nagyobb ütemben nőtt a közösségi közlekedés működtetéséhez szükséges önkormányzati támogatás mértéke.
  • A városháza idén azzal számol, hogy a Tüke Busz Zrt.-nek az üzemanyagárak és az energiaköltségek elszállása miatt még több működési támogatást kell majd adnia.
  • Ezen felül bérfejlesztésre is készülnek a cégnél. A társaság vezetése február 7-én kezdte meg a bértárgyalást a cégnél jelenlévő mindkét reprezentatív szakszervezet képviselőinek bevonásával.
  • „Abban bízom, hogy mielőbb megszületik a bérmegállapodás, és olyan feltételeket tudunk biztosítani a pécsi buszsofőrök számára, amelyekkel mind ők, mind a cég minden más munkatársa elégedett lesz.”
  • A megvásárolt öreg Volvók és a még öregebb Mercedes buszok cserére szorulnak, amin folyamatosan dolgoznak. Nemrég újabb 8 darab elektromos buszt adtak át a pécsieknek, így a napi forgalmat biztosító járműparknak már mintegy egyötöde környezetbarát járműből áll.
  • A Zöld Busz Programot a továbbiakban is folytatni szeretnék.

Várható-e a közeljövőben, hogy további új elektromos szóló buszokat, csuklós buszokat vagy csuklós elektromos buszokat szereznek be?

  • Péterffy Attila megismételte a fenti kérdésre adott válaszát: a nemrég átadott új Mercedes eCitaro járművekkel együtt immár 18 elektromos autóbusz szolgálja a pécsi utasokat, ez a Tüke Busz Zrt. napi forgalomban lévő járműállományának 20 százalékát jelenti.
  • „Ezt az irányt tartjuk helyesnek, szeretnénk, ha a környezetet legkevésbé terhelő elektromos járművek aránya emelkedne a flottán belül.”
  • Azt, hogy a pécsi domborzati- és útviszonyok között a csuklós e-buszok hogyan teljesítenének, tesztelni kell. Korábban felajánlották, hogy szívesen tesztelnének csuklós e-buszokat is Pécsett, erre nyílhat lehetőség a jövőben. Amennyiben később lesz pályázati lehetőség elektromos csuklós buszok beszerzésére, azt természetesen meg fogják ragadni.

Nem lehetne, hogy egy busszal több járjon a Malomvölgyi útra?

  • A Malomvölgyi útra munkanapokon menetrend szerint jelenleg 47 darab járat indul (26 db 7-es, 12 db 7Y-os, 8 db 73-as, 1 db 73Y-os járat). Szabad- és munkaszüneti napokon pedig összesen 37 darab járat közlekedik arrafelé (19 db 7-es, 7 db 7Y-os, 10 db 73-as, 1 db 73Y-os járat).
  • A társaságnak pluszjárat indítására jelenleg a sofőrök alacsony létszáma miatt nincs lehetősége, új járat indítását nem tervezik.

Mennyire váltak be a kerékpárszállító autóbuszjáratok a bringások körében? Várható-e az ilyen járatok bővítése? Ha igen, akkor mikortól és melyik járatokon?

  • Pénteken és hétvégén a megjelölt mecseki járatokon – rögzítőeszköz segítségével – szállíthatók a kerékpárok a Tüke Busz Zrt. járatain. A szolgáltatás 2021. június 4-e óta díjmentes a jelzett autóbuszokon.
  • „Nincs még erre vonatkozó adat, de az a benyomásom, hogy a pécsiek kedvelik ezt a lehetőséget.”
  • A Tüke Busz vezetőjétől azt kérte, tavasszal kezdjék meg a szolgáltatást népszerűsítő kampányt, és mérjék fel annak népszerűségét.

Mikor lesznek az autóbuszokban elektromos jegylyukasztók a jelenlegi 45-50 éves kézi lyukasztók helyett? Tudom, nem olcsók ezek!

  • A Tüke Busz tájékoztatása alapján a jegyérvényesítés módszere összetett kérdés. Ha le szeretnék cserélni a buszokon lévő lyukasztókat, akkor ahhoz a teljes jegyértékesítési rendszert át kellene alakítani. Ez több milliárd forintos költséggel járna, ezért ezt jelenleg nem tervezik.
  • Az online mobiljegyek vásárlását viszont ösztönözik. Ezek a jegyek QR-kóddal, egyszerűen érvényesíthetők a buszokon.

Jó lenne, ha a Tüke Busz Zrt. a BYD e-buszok, valamint a Mercedes eCitaro autóbuszok belső, külső tisztaságára jobban figyelne a többi autóbuszhoz képest, valamint legalább ezeket nem rakná kívülről tele reklámokkal.

  • Az autóbuszok belső utasterét külső vállalkozó takarítja. A takarítást minden járművön minden éjjel végzik el az állomásokon.
  • A buszok külső mosása függ a külső hőmérséklettől, csak fagypont feletti hőmérsékletnél mossák le a buszokat.
  • A reklámok tekintetében nem ért egyet a kérdezővel: a buszreklámok évente nettó 10 millió forintos költség mellett nettó 38 millió forintot hoznak az önkormányzat kommunikációs és közlekedési cégének. Erről a bevételről jelen körülmények között súlyos hiba lenne lemondani.

Csúcsidőszakban vagyis hétköznap, iskolai napokon reggel, délután, késő délután, kora esti időszakban is gyakran járnak szóló autóbuszok, az amúgy is teli csuklós buszok helyett, forgalmas vonalakon (1, 2A, 3, 6, 8 ,7, 7Y, 73). Nagyon nyomasztó a tömött, zsúfolt buszokon utazni. Mikor lesz ebben változás?

  • A Tüke Busztól kapott információk alapján a felsorolt járatokon munkanapokon tervezetten (a késő esti, éjszakai időszakot leszámítva) csuklós autóbuszok közlekednek. Amennyiben műszaki meghibásodás, közlekedési baleset vagy valamilyen előre nem látható esemény ezt meghiúsítja, akkor előfordulhat, hogy a csuklós buszt szóló járművel sikerül csak pótolni, de ez csak eseti szükségmegoldás.

A 23Y és 24-es járatokon szóló buszok közlekednek alapból, de hétköznap reggel, délelőtt, délután, kora este is nagyon zsúfoltak ezek a járatok: délelőtt Kertvárosból a belváros felé és felől, délután, kora este a belvárosból Kertváros vagyis a Fagyöngy utca irányába, legalábbis az említett szakaszon. Mikor lesz ebben változás végre?

  • A csuklós busz a 23Y járat nagydeindoli szakaszán nem fér el, a nagydeindoli fordulóban nem tud megfordulni, ezért ezen a vonalon szóló buszok tudnak csak közlekedni.
  • A 24-es járat esetében a Tüke Busz felmérte az utasforgalmi adatokat. Azokat a járatokat, ahol rendszeresen zsúfoltság volt tapasztalható, csuklós fordákba szervezték.
  • Ezeket bővíteni csak forgalmasabb járatok (3, 103, 6-8) terhére lehetne, ami viszont azoknál okozna zsúfoltságot. Ezért ebben nem terveznek változtatást.

Mikor lesznek a belvárosi és külvárosi részek (Fehérhegy, Meszes, Kertváros, Uránváros) nagyobb forgalmú autóbuszmegállóiban LED-es utastájékoztatók, olyanok, amilyenek például az Árkád buszmegállók Rákóczi úti részén találhatók?

  • A szándék megvan arra, hogy bővítsék a LED-es utastájékoztató táblák számát, forrás azonban nincs rá. Egy ilyen kijelzőnek csak a kiépítése 1,5-2 millió forintba kerül, ehhez jön még az eszköz ára. 2023-ban erre biztosan nem tudnak forrást biztosítani.

Egyéb kérdések:

A sajtóban több helyen megjelent a hír, hogy az önkormányzat 16 milliárd forint hitelt vett fel, ami 25 évre adósítja el a várost. Kérdésem lenne, igaz-e ez a hír? Ha igen, mire költik az összeget? Ha nem igaz, kérném a hiteles tájékoztatást ez ügyben. Jobboldali gondolkodású nyugdíjasként idáig szimpatizáltam a városvezetéssel és polgármester úrral, de ezek a hírek aggodalommal töltenek el. Kérem, tájékoztasson erről a helyzetről, a magamfajta hétköznapi ember számára is érthető módon.

  • „Mindenképpen szeretném megnyugtatni a kérdezőt, amíg mi vezetjük a várost, addig jó kezekben van az önkormányzat gazdálkodása. A rém- és álhírek helyett érdemes talán a tényeknek és az adatoknak, vagyis a mellébeszélés helyett a valóságnak hinni. Az előző városvezetés vitte csődbe a várost, kétszer is egymás után. 2014-ben a kormány lenullázta Pécs adósságát, ám néhány év alatt újra a fizetésképtelenség szélére vezették az önkormányzatot. Ekkor, 2018-ban már csak visszatérítendő támogatást kapott a város az államtól, ezt nyögjük ma is. Ekkor kerültek állami kincstárnokok is a városházára, ők még mindig felügyelik az önkormányzat gazdálkodását, ezúton is köszönjük a munkájukat. A helyi Fidesz és az ÖPE tudatosan elkezdte megvezetni a pécsieket légből kapott adatok alapján. Ezt a csúsztatást folyamatosan, imaszerűen ismételgetik. A közeljövőben kimerítő, pontos és megalapozott információk alapján mutatjuk be minden pécsinek a valóságot.”

Múltkor olvastam, hogy nem emelik az önkormányzati étkeztetések díját. Meg szeretném említeni, hogy az INSZI januárban is emelt. Márciustól ismét emel 33 százalékot. Akkor hogy is van ez, kérdezném sok kisnyugdíjas és segélyes nevében.

  • Pécs önkormányzata a bölcsődei, óvodai, valamint az általános- és középiskolai étkeztetést, illetve a bentlakásos szociális intézmények lakóinak étkeztetését biztosítja saját hatáskörében. Ezek egyikében sem volt díjemelés és nem is terveznek.
  • Az INSZI, az Integrált Nappali Szociális Intézmény viszont nem az önkormányzat, hanem a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulás fenntartásában működik.
  • 2012 és 2022 decembere között, kereken 10 éven át változatlanok voltak az INSZI szociális étkeztetésének térítési díjai. Eközben mind az élelmiszer-, mind az energiaárak elszabadultak és emelkedtek a bérek is. Emiatt a társulás kezdeményezte a díjemelést idén januártól, amit a pécsi közgyűlés is támogatott.
  • Márciustól ismét emelést kezdeményezett a társulás, ezt Pécs önkormányzata egyelőre nem támogatta.
  • Fontos tudni, hogy a térítési díjak fizetése továbbra is jövedelemarányosan történik, a legkisebb keresetűek így még mindig igen kedvezményes áron juthatnak hozzá az étkezéshez.
  • „Azt gondolom, hogy az eddig elmondottakból látszik, a pécsi önkormányzat a lehetőségeihez mérten igyekszik a legtöbb terhet átvállalni a pécsiektől. Döntöttünk az építményadó eltörléséről illetve mérsékléséről, nem emeltük a közösségi közlekedés bérletárait, ahogy az önkormányzat által biztosított étkeztetések díjait sem. Ezekkel az eszközökkel próbálunk segíteni minden pécsinek abban, hogy az elszabadult infláció és energiaárak okozta nehézségekkel meg tudjanak küzdeni.”

Ezzel véget ért a háromrészes városinfó.

– Köszönöm, hogy ilyen aktívak voltak, és ennyi témával fordultak hozzám. Bízom benne, hogy sikerült segítséget, illetve információt adni nemcsak az érintetteknek, hanem valamennyi pécsi számára. Arra bíztatom Önöket, hogy továbbra is legyenek aktívak, vállalják fel lakókörnyezetük, közösségük problémáit, és forduljanak hozzánk bizalommal – búcsúzott a polgármester.

A két korábbi epizód:

Városinfó: a keleti városrész fejlesztése, uránvárosi parkolóbővítések, régi vásárcsarnok, Diána téri piac

Városinfó: zebrák, elhagyott újságospavilonok, útfelújítások, parkolás, közbiztonság

Hirdetés