Hittan, erkölcstan – Mit tanul a gyerek?

Új tanórával bővül az általános iskolák repertoárja szeptembertől, ugyanis a jogszabályok szerint ősztől felmenő rendszerben, az első és az ötödik évfolyamon kötelező a hittan vagy az erkölcstan választása. Az adatok szerint a most elsőbe készülő szülők fele-fele arányban választottak a két lehetőség közül. De mit fognak tanulni? Erre kerestük a választ.

A pécsi iskolák szakmai vezetéséért felelős Klebelsberg Intézményfenntartó Központ adatai szerint a szeptembertől első osztályos gyermekek szüleinek 52 százaléka választotta az egyház által szervezett hittanoktatást, míg 48 százalékuk az erkölcstant. A szülők nagy része eddig nem nyújtott be panaszt vagy érdeksérelmet emiatt, bár vannak, akik kétkednek.

– Mi mindenképpen az erkölcstan oktatását választjuk, mert a párommal úgy véljük, a felnőtté váláskor ráérnek eldönteni utódaink, milyen vallást válasszanak, van-e hitük. Az ugyanakkor előttünk sem ismert, milyen új tudást szereznek majd erkölcstan órán. Szerintem az erkölcsös viselkedésre, az illemre egészen kicsi kortól a szülőknek kellene megtanítaniuk a gyermeket, s később a pedagógusok a gyakorlatban finomíthatják ezt – mondja Andrea, akinek egyik gyermeke jövőre megy első osztályba, másik már a másodikba készül augusztus végén.

Az állam célja viszont, hogy azok a gyermekek is megkapják az alapvető erkölcsi vagy éppen vallási oktatást, akik saját családjukban nem tettek szert ilyen általános műveltségre.

A szülők fele-fele arányban választottak

Az oktatást a hittan esetében az egyházak alkalmazásában állók végzik majd; bérükhöz, a tananyaghoz pedig a szaktárca ad támogatást. Az erkölcstan oktatása pedig az állam feladata, amit alsó osztályban tanítók, felső tagozatban szaktanárok tartanak majd. Utóbbiak képzése már tavasz végétől zajlik is. Páva Pétertől, a Pécsi Tankerület vezetőjétől úgy értesültünk, a változás miatt új pedagógusok felvételét nem tervezik, a jelenlegi tanárállomány végzi majd el a munkát.

S hogy mit tanul elsőtől a gyermek? A hittan esetében ez kézenfekvő, de az erkölcstan sokak számára még mindig megfoghatatlan.

Az erkölcstan órákat tartó tanárok hatvanórás képzésen vettek részt, s az általunk megkérdezett pedagógusok szerint nem is okoz majd túl sok meglepetést a tanulók többségének. – Az erkölcstan oktatása az eddigi nevelő munkában már megjelent, a változás, hogy eddig osztályfőnöki órákban volt szó ilyesmiről, s szeptembertől egy terv szerint haladunk, ütemesen az oktatással – mondja Zsuzsanna, az egyik kertvárosi iskola tanára.

Az órán magatartásformákat, viselkedési attitűdöket mutatnak be játékosan, s ismertetik meg a nebulókat az erkölcsös hozzáállással. – Az élet bármely területe szóba kerülhet: a buszon való közlekedés, az étkezés, a hölgyekkel szembeni előzékenység. A lényeg, hogy példákon keresztül, szituációs gyakorlatokkal fejlődjön a gyermek ilyen érzékenysége – mondja a tanárnő.

A pedagógusok osztályozni is fognak, de buktatni nem valószínű. Elsősorban azok a tanulók számíthatnak kevésbé jó jegyekre, akiket nehezebb rávenni a foglalkozásokra, vagy szétszórtak, nem működnek együtt a gyakorlatokban.

Éppen ezért iskolája válogatja majd, hol lesz hatékony az erkölcstan oktatása. – Jellemzően a városi, közkedvelt iskolák tanulói eleve jó neveléssel rendelkeznek, míg a falvakban élők között lehetnek, akiknek az elsőtől az utolsó óráig mindegyik anyag hoz majd valami újat – vélekedik egy lapunknak nyilatkozó pedagógus.

Egyébként abban pedagógus, szülő és az új szabályozás kidolgozói is egyetérthetnek, hogy a hittan és az erkölcstan hatásai csak évek múltán mérhetőek le. Akkor, amikor a gyakorlati életben találkozunk azzal, hogy a mai általános iskolásoknak volt-e, s milyen hittan vagy erkölcstan tanáruk, kvázi „gyerekszobájuk”.

Hirdetés

2 HOZZÁSZÓLÁS

Comments are closed.