Barangolás a vadregényes Balaton-felvidéken

Idén sem maradhatott el „hátizsákos” utazásunk a Balaton északi partján, és mint mindig, most is igyekeztük az eddig nem látott tájakat, érdekességeket felfedezni a „magyar tenger” körül: ellátogattunk a kőtengerhez, megmásztuk a Hegyestűt, jártunk egy régi malomépületben, ahol sok-sok értékes régiség várta új gazdáit, és még egy lángosozás is belefért – hogy miért csak egy, az élménybeszámolóból kiderül.

hirdetés

Badacsony

Főhadiszállásunk idén is Badacsonytomajban volt, ahol rövid, háromnapos ott tartózkodásunk alatt is jutott szerencsére idő kirándulásra, sétákra, borkóstolóra. Megnéztük többek között Badacsonyban a helyi szőlészeti kutatóközpont telephelyét, ahol pár érdekességet megtudtunk a helyi borokról, az itt termő egyedi szőlőfajtákról, mint amilyen a kéknyelű vagy a budai zöld, olaszrizling, szürkebarát. Előbbi kettő (kéknyelű, budai zöld) a kedvencünk, aki még nem kóstolta: igazán üdítő, friss borok ezek, magas ásványianyag-tartalmuk miatt – nyilván ezt a vulkanikus talajból szívják magukba a kis szőlőtőkék – szinte olyan, mintha sós lenne az ízük.

Badacsonynál

Vezetett túrákat is szerveznek továbbá a szőlészeti központban, ahol vásárolhatunk nagyobb kiszerelésben is „badacsonyit”, hogy a nyaralás után is eszünkbe jussanak szép emlékeink és a táj.

A Badacsony lábánál lévő Kisfaludy házhoz vezető úton pedig már aranyos kis táblák mutatják be a kirándulóknak a hegy különleges élővilágát: itt fészkel a kövirigó, elő-előbújnak gyíkok, erdei békák, sok a mókus; ritka páfrányokat, virágokat (tarka nőszirom, sziklai ternye) is megcsodálhatunk a hegyen.

A Kisfaludy ház a távolban

Gyulakeszi

Badacsony és Tapolca között félúton található ez a kis „ékszerdoboz”. A faluban, a főút mellett egy régi, kastélyszerű Malomra (Csigó-malom) bukkantunk, ahol nagyjából háromezer négyzetméteren várja az érdeklődőket, leendő tulajdonosokat sok-sok régiség, bútor, ékszer, festmény. Belegondolni is szinte fájó, hogy ezek a tárgyak egykor emberek fontos vagy szeretett holmijai voltak, melyek egész életükben kísérhették őket, otthonukat ékesítették. Mindenesetre ne egy bolhapiacot képzeljünk el, szépen rendezett „tárlat” kapott helyet a malomban.

Íme a malom-galéria (a kép forrása: hazaiprovence.hu)

A faluból egyébként Csobánc várához is eljuthatunk.

Szentbékkálla – Kőtenger

Azt kell mondani, hogy ezt egyszerűen látni kell. A Káli-medence legértékesebb geológiai kincsei ezek a földből, mondhatni a semmiből kimagasló kőcsoportok, melyek a terület kialakulása miatt ilyen egyediek.

Röviden összefoglalva, az egykori vulkanikus utóműködésnek köszönhetően a Pannon-tenger homokja megszilárdult, létrejött a kőzetanyag. Az időjárás hatására, ahogy koptak a kövek, változatos formák jöttek létre, amelyekben ma gyönyörködhetünk Szentbékkálla határában a dombokon.

Egy darab “tópart” kővé szilárdulva

A területen nagyon különleges a klíma is, kellemes hűvös fuvallatok lengték körbe a természet hatalmas erejével megmunkált ősi köveket. Lenyűgöző az is, ahogy a növények, fácskák, zuzmók, mohák beszőtték őket.

Ezek a kis lukak a madáritatók – ezt szakszóként is használják a geológusok

Monoszló – Hegyestű

Ahogy Szentbékkálláról kiértünk a főútra, már meg is láttuk a cápauszonynak látszó tanúhegyet, Hegyestűt. Mint megtudtuk, régen ez a hegy is kúp formájú volt, ám a bazaltbányászat miatt mára csak az említett cápauszony látszik belőle. Viszont épp a bányászatnak köszönhető, hogy feltárult a hegy belseje, és láthatóvá vált az egykori vulkáni kürtőben megrekedt, kihűlése során oszlopokká szilárdult bazalt.

A hegyet autóval is meg lehet (jó lassan) közelíteni, lábánál egy kis parkolóban letehetjük a kocsit, de természetesen akár gyalog is felkirándulhatunk. Mielőtt a kúp tetejére „felmásznánk”, mindenképp nézzük meg a házikóban (a bazaltbánya volt épületében) lévő kiállítást, ahol a Balaton-felvidéki Nemzeti Park természeti értékeiről, a vulkánok működéséről is tanulhatunk.

A Hegyestű csúcsára felérve pedig páratlan panoráma nyílik a Káli-medencére és a Balatonra, kár lenne kihagyni!

A lángos

Kihagyva a szokásos Tihany – Szántód közti kompozást, arra gondoltunk, hogy inkább körbeautózzuk a Balatont, majd Balatonszemes után a zenélő 67-es úton térünk haza. Előtte beugrottunk az egyik híres lángosozóba is, ahol fejenként 1200 forintért sikerült is ennünk egy sajtos-tejfölös lángost, ami finom volt persze, csak az ára „fájt” eléggé tudván, hogy a kedvelt strandétel előállítási költsége igen csekély alapból – de hát ez a Balaton. (Ennél jobban már csak a badacsonyi vécéhasználat árán döbbentünk le: 250 forintot kérnek el.)

Érdemes sétálni egyet a szemesi kikötőnél is, ahol szépen egymás mellett sorakoznak a kis hajók, vitorlások, közben a partnál kőnek álcázott kacsák pihennek, fecskék repkednek a kristálytiszta víz felett, a nádas apró énekesmadaraktól hangos.

+ néhány látnivaló

Ha a Balatonra készülünk, de nem akarunk sem pancsolni, sem egész napos kiállításlátogatós programot szervezni, nézzük meg a keszthelyi Festetics kastély Pálmaházát, ott jártunkkor egy kis varjú szórakoztatta a közönséget a sok gyönyörű szabadon kószáló szárnyas között, vagy látogassunk el a balatonedericsi Afrika múzeumba, ahol vannak tevék, pici fekete malacok, őzfélék, és bivalyok hemperegnek sármedencéjükben. Ne hagyjuk ki Tapolcát sem, szuper élmény a tavasbarlangban csónakázni, sétálni a Malom-tó partján.

Fonyód a Badacsony lábától fotózva

És végül néhány szó a koronavírus hatásairól, mit tapasztaltunk a Balaton-parton. Ami feltűnő volt, az mindenképpen az, hogy sokkal kevesebb nyaralót láttunk, a kempingben, ahol minden évben megszállunk, szintén bőven akadtak helyek, kevesebb volt a kisgyerek és a család is. A boltokban viselnek maszkot az emberek, de máshol szinte sehol, és a távolságot sem igen tartják – látszólag nem aggódik senki a Balatonnál a vírus miatt.

Kalandozásainkat jövőre is folytatjuk, hiszen annyi szépség vár még felfedezésre a csodálatos tó körül. Korábbi cikkeink a balatoni kirándulásokról itt és itt olvashatók.