11 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapPécs AktuálJöhetnek a pécsi villamosok?

Jöhetnek a pécsi villamosok?

A város villamosokkal erősítene, a szakemberek szerint ez sok szempontból a legideálisabb, különösen amiatt, mert fele ennyi buszra lenne szükség. Már csak az EU-nak is egyet kellene ezzel érteni. 

Tavalyelőtt nyert Pécs 750 millió forintos uniós támogatást arra, hogy szakértő társaságokkal vizsgáltassa meg a pécsi közösségi közlekedés átalakításának lehetőségeit. A teljes egészében uniós finanszírozású projekt első eredményeit márciusban tárgyalhatja a pécsi közgyűlés, míg a teljes szakmai anyag a nyárra készül el.

– Egy új közösségi közlekedési rendszer kialakításának műszaki és pénzügyi megvalósíthatóságát már megvizsgálták a szakemberek; e szerint Pécsen a villamosközlekedés elindításával lehet gyorsítani, olcsóbbá és környezetbaráttá tenni a tömegközlekedést – mondja Merza Péter, a projektet koordináló Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója.

A tervezők megvizsgálták, hogy Pécs számára egy tisztán buszos, egy buszos-trolis vagy egy buszokkal kiegészített villamosközlekedési rendszer a legmegfelelőbb-e, vagy hogy a város utcái, útvonalai lehetővé teszik-e, s ha igen, mely területeken a villamosok közlekedtetését.

– A megállapítások szerint egy, a város kelet-nyugati és észak- déli tengelyében futó villamosvonallal a buszok felét lehetne kiváltani, miközben gyors és egyszerre nagy embertömeget szállítani képes rendszer jöhetne létre –így Merza. Az egyik vonal az uránvárosi buszpályaudvartól futna a mai 2-es busz vonalán a Hősök teréig, míg a másik hurokszerűen kerülné meg Kertvárost, s elágazna a belvárosban a 6-os út felé, illetve a nyugati városrész felé.

Erre járhatnak – KLIKK IDE A NAGYÍTÁSÉRT!

A legjobbnak, leginkább fenntarthatónak ítélt rendszerben a mai buszok felére, hatvan autóbuszra lenne szükség. Ezek egyrészt a külvárosokból ráhordó szerepet látnának el, másrészt a villamos által amúgy sem járható hegyoldali városrészeket járnák be.

– A szakemberek rendkívül részletes munkát végeztek: aprólékosan felmérték a város forgalmát, hogy hányan, a nap milyen szakában utaznak a ma meglévő vonalakon, modellszámításokat végeztek, megvizsgálták a nyomvonalakat, azok forgalomtűrő képességét, feltérképezték az utazások célját – magyarázza Merza.
– Az első és legfontosabb lépés a még ma is zajló kutatómunka a villamos-projektben, s rengeteg mindennek kell sikerülnie ahhoz, hogy egyszer kötött pályás közlekedés legyen Pécsen – hűti le a kedélyeket Nagy Csaba alpolgármester.

–  Egyelőre az unió 2014-2020-as költségvetési ciklusának fejlesztési forrásai sem ismertek, márpedig Pécs szinte kizárólag EU-s pénzből tudna megvalósítani egy ekkora projektet. Emellett el kell fogadtatnunk a többi hazai várossal, a kormánnyal, hogy – amennyiben pályázunk a kiemelt támogatásra – nagy valószínűséggel más helyen hazánkban nem lesz hasonló közlekedésfejlesztés – magyarázza az alpolgármester.

Az mindenesetre biztató lehet Pécsre nézve is, hogy Debrecen, Szeged és Miskolc öt éve összesen közel 80 milliárd forintot kapott az uniótól a meglévő villamos vonalak fejlesztésére, új villamosok vásárlására.

Pék Patrik, a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület (PTKE) szóvivője szerint akkor lehet sikeres Pécsett a villamos-projekt, ha segítségével csökkenthető az átszállások száma.

[frame]Merre menne?

Az egyik majdani villamos legoptimálisabb esetben a mai 2-es busz vonalán haladna, azaz az uránváros buszvégállomás-Mecsek Áruház-Építők útja-Tüzér utca-Hungária-Rákóczi út-Zsolnay út-Komlói út-Hősök tere megállókkal közlekedne. A másik vonal hurokszerűen keresztülhaladna Kertvároson, a Táncsics úton, a Siklósi úton vagy a bőrgyárnál közlekedne, míg a Bajcsy útnál kettéágazva az Árkádot keletről és nyugatról kerülné, majd folytatná útját, illetve csatlakozna be a másik villamosvonalba. Az átalakítással a mai legforgalmasabb, azaz 2-es, 4-es, 6-os, 7-es buszokat is ki lehetne váltani.[/frame]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő