Pécs-Pest: gyorsítás a vasúton

Legalább fél órát szeretne faragni az állam a Budapest és Pécs között közlekedő InterCity vonatok menetidején. A feladathoz teljesen fel kellene újítani a pálya több pontját, de a több tízmilliárd forintos beavatkozáshoz az Európai Unió is jelentős támogatást ad majd 2014 és 2020 között.

Nemcsak a pécsi érdekektől vezérelve határozta el az állam, hogy a következő, 2014-től tartó EU-s költségvetési ciklusban komolyan veszi a városunk és Budapest között futó vasútvonal fejlesztését. A szakasz ugyanis egy európai közlekedési folyosó része, amely a Balti-tengert és az Adriát köti össze; ezért is fontos lenne, ha fejlődne.

– A fejlesztés jelenleg előkészítési szakaszban van: megvalósíthatósági tanulmány készül, amely több változatot vizsgál majd, és 2014 év elejére lesznek eredményei – közölte lapunkkal az előkészítést jelenleg is végző, a hazai közutak, vasutak modernizálásával foglalkozó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF).

A gyorsításra éveket kell várni

Az állami cég a Pusztaszabolcs-Dombóvár-Kaposvár-Gyékényes és Pusztaszabolcs-Dombóvár-Pécs-Magyarbóly páneurópai korridor fejlesztését készíti elő. A forrás az elfogadott fejlesztési irányoktól, illetve azok ütemétől függ majd, de szinte bizonyos, hogy uniós tízmilliárdokat vesznek majd igénybe.

– Miután eldőlt, milyen módon kívánunk fejleszteni, engedélyezési terv készítésére írunk ki közbeszerzést várhatóan a jövő év második felében – tették hozzá a társaságnál. Ezt követően lehet hozzákezdeni az uniós pályázati pénzek megcélzásához, majd írhatják ki a kiviteli tendert. Ez utóbbira viszont a NIF szerint is legalább három évet kell várni.

Érdemes lesz ugyanakkor kiböjtölni ezt az időszakot, mert a NIF korábbi közlése szerint a tervezett fejlesztésekkel nagyot ugrik a színvonal, megbízhatóbbá, s gyorsabbá válik a vasúti közlekedés.

A cél, hogy a menetidő legalább 30 perccel csökkenjen Pécs és a főváros között, de nem elképzelhetetlen ennél nagyobb előrelépés sem. Minden azon múlik, hogy az unió mekkora forrást biztosít a fejlesztésekre, s mennyire kezeli a beruházást kiemelten. Ha egyes pályarészeken 160-nal is száguldhatna a vonat – ugyanis a mozdonyok és a kocsik tudnák teljesíteni ezt –, akkor nem kizárt a kétórás menetidő elérése sem.

[frame]

A Balatonon már elindult

A „magyar tenger” partján futó szerelvények is gyorsabban suhanhatnak nemsokára. Ott már el is indult a fejlesztés: elsőként korszerűsítik és átépítik a Lepsény-Szántód-Kőröshegy közötti szakaszt. Itt a vasúti pálya teljes egészében megújul, így a jelenlegi 60-80 kilométeres sebesség helyett 100-zal roboghatnak a vonatok. A következő, Szántód-Balatonszentgyörgy közötti 53 kilométer hosszú szakaszt is átépítik, így 2015 nyaráig a teljes Balaton-parti rész XXI. századi, korszerű, utasbarát vasúti vonallá válik – a remények szerint.

[/frame]

Hirdetés

8 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Szerintem kár elrontani a MÁV retróvonatait holmi fejlesztésekkel. Ilyen özönvíz előtti vasúton (állandó késés, döcögő sínek, kinyithatatlan ablakok, retkes ülések, mogorva kalauz) utazni megfizethetetlen nosztalgiaélmény, én mindig a vadkeleten érzem magam, ha gyorsvonatra szállok…

  2. egyébként ha fél órával lesz kevesebb, az pont annyi, mintha a délibe menne, mint régen….uh a mávnak a jó K..U..R..V..A ANYJÁT!!!!!!

  3. és az eddigi felújítások????azok csak azért voltak, hogy ne rohadjon ki a sín a vonat alól????

Comments are closed.