12 C
Pécs
szombat, április 27, 2024
KezdőlapPécs AktuálNextPécsEgyre zöldül a pécsi buszközlekedés

Egyre zöldül a pécsi buszközlekedés

Környezetszennyező, zörgő, büdös, kényelmetlen Ikarus buszok több mint fél évszázados uralkodása után jöttek a csendesebb, alacsony padlós, környezetkímélőbb, komfortosabb járművek, idén pedig a szerencsésebbek már ki is próbálhatták a jövőre Pécsre érkező teljesen elektromos, zéró károsanyag-kibocsátású, hihetetlenül csendes új elektromos buszok egyikét. A pécsi buszozás története jól láthatóan a gazdaságosság és a lehető legkevesebb zaj- és légszennyezés irányába halad.

A 2020 elején Pécsre érkező 10 új, teljesen elektromos, alacsony padlós, zéró károsanyag-kibocsátású busz beszerzésével a város nagy lépést tett közösségi közlekedésének korszerűsítése és fenntarthatósága felé: a környezetkímélő, a levegőt semennyire nem szennyező buszok ugyanis nem csak kényelmesek és csendesek, hanem beleillenek abba a folyamatba is, melynek lényege az, hogy Pécs a lehető legzöldebb, leginkább környezettudatos magyar megyeszékhely legyen.

Amikor még a Széchenyi téren is pöfögtek az Ikarusok

A pécsi közösségi közlekedés „megzöldítésének” folyamata nem most kezdődött, ugyanakkor ahhoz, hogy ezt jobban lássuk, érdemes vetni egy pillantást arra, hogy milyen buszokkal jártunk régen, milyen buszok járják a várost most, és milyenek fogják a közeljövőben.

Az Ikarusok évtizedei

Talán nem túlzás, hogy az Ikarusokat a pécsiek nem fogják egyhamar elfelejteni, hiszen a magyar gyártású legendás buszok több mint 63 évig határozták meg Pécs utcaképét. Az első Ikarus 1952 elején állt munkába, ez volt az Ikarus 30-as, amit csak „nejlonnak” becéztek a pécsiek. Ez a járműcsoda 31 társával 1965-ig gurult az utcákon, amit a 620-as modell 68 darabos flottája váltott (ebből a típusból már voltak csuklósok is), egészen 1978-ig. Ezt a szériát váltotta a 180-as modell, majd jöttek a ’70-es években korszerűnek számító, panorámaablakos, automataváltós 280-asok, amiket senkinek nem kell bemutatni: 170 darab fordult meg belőlük Pécsen és még 2005-ben is 53 darab közlekedett a városban.

Több száz egyáltalán nem környezetbarát Ikarus járta a várost évtizedekig

Hasonlóan népszerű, emlékezetes busz volt Pécsen a szép emlékű 415-ös „kockamodell”, amit ugyan 1985-ben mutattak be, de Pécsre a széria csak a ’90-es években robbant be, majdhogynem szó szerint, hiszen – akárcsak a többi Ikarus – ezek a járgányok nem kifejezetten voltak környezetbarátok. Az évtizedeken át hajtott, hangos, füstös, környezetszennyező, valamint gazdaságtalan fenntartású buszok ráadásul nem is voltak túl komfortosak, az idősek, babkocsisok, kerekesszékesek nehezen tudták használni őket.

Mi is elbúcsúztunk az utolsó Ikarustól:

A leharcolt Ikarusoktól a 2015-2016-os időszakban vált meg a város a buszcsereprogramnak köszönhetően. Ez egy új, fontos fejezet a városi tömegközlekedésben, hiszen a múlt átadta helyét a jövőnek: az akadálymentesített, alacsony padlós, környezetkímélő és korszerű autóbuszoknak.

Új buszok, frissebb levegő

A 2013-ban indult 3,5 milliárdos buszcsereprogramnak köszönhetően 2015-re már mintegy 100 új busz állt forgalomban a pécsi utakon, és még ebben az évben elbúcsúztathattuk az utolsó, modern követelményeknek megfelelni már nem tudó pécsi Ikarust is (valamint a szintén korszerűtlen Mercedeseket is). Jöttek ugyanis a hazai Credo buszok és a Volvók, melyekkel ma is rendszeresen utaznak a pécsiek. A 12 méteres Credókon utazva gyorsan el lehet felejteni az Ikarusokat, amikre ma már csak nosztalgikusan emlékezünk vissza, nem azért, mert olyan kényelmesek voltak.

Nyolc literrel fogyaszt kevesebbet 100-on, mint egy öreg Ikarus

Ezek az új buszok az alacsony tömegüknek és hajtásláncuknak köszönhetően gazdaságosan közlekednek, klimatizáltak, akadálymenetesek, ami pedig szintén fontos, hogy megfelelnek a szigorú Európai Uniós károsanyag-kibocsátási szabványnak: a Credók 70 százalékkal kevesebb károsanyagot bocsátanak ki az elavult Ikarusokhoz képest (az átlagosan 8 évesen érkező aranygaranciás Volvók is hasonlóan környezetbarát járművek). Amúgy a Credók 8 literrel fogyasztanak kevesebbet 100 kilométeren, mint egy öreg Ikarus.

Beköszönt az elektromos buszok kora

A buszcsereprogrammal nagyjából egy időben a város már kereste a lehetőségeit annak, hogy miként tudna beszerezni elektromos buszokat, ez azonban nem volt egyszerű, számos buktatóval kellett szembesülnie az önkormányzatnak. Idén viszont végre bekövetkezett a pécsi buszozás következő fázisa, 2020 elején ugyanis egy 1,7 milliárdos állami támogatásnak köszönhetően már minden pécsi használhatja azokat a korszerű, kényelmes, környezetkímélő új elektromos buszokat – szám szerint 10-et –, melyek a város megannyi buszútvonalán fogják kiváltani a Credókat és Volvókat.

Ilyen e-buszok futnak majd Pécsen

Mint az megírtuk, a Pécsre érkező 10 új e-buszt fejlesztő – azokat hazánkban, Komáromban legyártó – kínai alapítású, elektromos buszokat és teherautókat fejlesztő nemzetközi óriáscéggel, a BYD Autoval a város két éve kezdte meg az együttműködést, a BYD által kínált konstrukció – ideértve az árakat, a minőséget és a szolgáltatásokat – megfelelt a város igényeinek.

Jövőre 10 új busz érkezik Pécsre

A 60 fő szállítására képes, kéttengelyes, 12 méteres, 3 ajtós, alacsony padlós, kétklímás – a gyártó legkorszerűbb modelljének számító – buszok egy feltöltéssel több mint 300 kilométert tudnak megtenni, az üzemeltetésükhöz szükséges töltő- és szervizállomást pedig már meg is építették.

Komfortos buszokra kell számítani

A zéró károsanyag-kibocsátású, nagyon halk elektromos buszok gyártása hamarosan megkezdődik, az új buszoknak köszönhetően a város lég- és zajszennyezettsége jelentősen csökken majd. Óriási lépés ez egy zöldebb, tisztább, csendesebb város érdekében.

A pécsiek már ki is próbálhatták a tesztüzemben Pécset járó egyik buszt:

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő