Az áprilisi kétrészes városinfó után Péterffy Attila polgármester június 10-én újra válaszolt a pécsiek kérdéseire egy Facebook-oldalára feltöltött videóban. Az alábbiakban az aktuális – és lehet, hogy utolsó – online városinfón elhangzottakat újfent témákra bontva, a lényeget pontokba szedve összegezzük.

https://www.facebook.com/peterffyattilapecs/posts/334569931358800

Bevezető & korábbi kérdések 

Péterffy Attila bevezetőjében kiemelte, hogy a járvány enyhülése miatt reményei szerint ez az utolsó olyan alkalom, hogy ebben a formában, képernyőn keresztül választ adnia a pécsiek kérdéseire.

– Jó hír, hogy a koronavírus-járvány lecsengeni látszik Pécsett is, szerencsére egyre kevesebb a fertőzött a városban. Büszke vagyok arra, hogy a járvány harmadik, legsúlyosabb szakaszában is sikerült megőriznünk a város működőképességét. Az önkormányzat cégei és intézményei folyamatosan biztosították szolgáltatásaikat. Volt időszak, amikor ez emberfeletti erőfeszítést kívánt, ezt ezúton is köszönöm minden dolgozónak. Köszönet illeti valamennyi pécsit is, akik betartották a járványügyi előírásokat. Ők a fegyelmezettségükkel járultak hozzá ahhoz, hogy újra szabadabban élhessük mindennapi életünket – mondta a polgármester.

Hozzátette ugyanakkor, hogy a járvány okozta gazdasági nehézségek megmaradtak. Mint mondta, tény, hogy a kormány megtéríti a város iparűzésiadó-csökkentéséből fakadó, mintegy 2 milliárd forintos bevételkiesését, ezzel azonban nincs vége a folyamatnak, hiszen a pécsi önkormányzat összesen mintegy 5,7 milliárd forintos kiesést szenvedett el 2021-ben.

– Munkatársaimmal továbbra is azon dolgozunk, hogy a kormánnyal közösen megtaláljuk a megoldást arra, hogy a kárpótlás teljeskörű legyen. Addig sem ülünk ölbe tett kézzel, minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy Pécs újra élettel teljen meg. Újraindítottuk a Pécs Nyitva kampányt, amelynek célja, hogy városunkat idén is feltegyük az ország turisztikai térképére. Ezzel az egyik fő célunk természetesen az, hogy többletbevételhez jussanak a járvány miatt megtépázott szektorok, mint a vendéglátás, a szálláshelyek, illetve a kulturális és szórakoztatóipari szolgáltatások. A kampány első hetének tapasztalatai igen kedvezők: a programok valóban népszerűek a pécsiek és a vendégek körében – fogalmazott.

Kitért arra is, hogy az önkormányzat és a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt. nemrég elindították a K20-projektet, amelynek célja, hogy forgalmas belvárosi üzletben próbálhassák ki magukat a fejlődőképes pécsi vállalkozások.

Szót ejtett továbbá a Seiren vállalatcsoport beruházásáról is: ahogy azt lapunk is megírta, múlt pénteken a városvezetés megkötötte a telekvásárlási előszerződést a japán befektető képviselőivel, így elkezdődhet a telekalakítás és az építkezést megelőző földmunka is. Kiemelte, hogy szándékaik szerint ősszel már gyár alapkövét is le tudják rakni, így jövőre felépülhet az üzem első üteme.

Ezt követően a polgármester a pécsiek korábban felvetett kérdéseire adott választ:

  • A Tüzér utcai volt atlétikapálya hasznosításával kapcsolatban megkeresték a tulajdonost, aki elmondta, az ott működő áruházának bővítését tervezi a területen, de a beruházást a közeljövőben még nem indítja el.
  • A Budai Vámnál lévő csomópont átalakítását nem tervezi az állami közútkezelő, álláspontjuk szerint a jelenlegi kialakítás szakmai szempontból a legmegfelelőbb.
  • A Barbakán kertben a Biokom Nkft. füvesítette a kopott részeket, és gondoskodott ezek megóvásáról.
  • Megvizsgálták a Szilárd Leó parkban lévő szobor felújításának lehetőségeit is, azonban a rekonstrukció 15 milliós költsége olyan magas, hogy azt a Biokom idén biztosan nem tudja végrehajtani.
  • A Páfrány utcában viszont a lakossági kérésnek megfelelően felújították a padokat, a Ditz-malom utcában felszerelték a hiányzó közvilágítási lámpát és a Mecsek Áruház melletti buszmegállóban lévő órát is megjavították.

– Amint láthatják, továbbra is igyekszünk minden kérésre megoldást találni, ami rajtunk múlik, azt megtesszük. Éppen ezért továbbra is arra bíztatom Önöket, hogy bátran tegyék fel kérdéseiket, akár ebben a formában, akár a későbbiekben, személyes találkozásunkkor – mondta a bevezető végén Péterffy Attila, majd rátért az aktuális városinfóra május 31-ig beérkezett kérdések megválaszolására.

Városüzemeltetés

“Mikor fog végre eltűnni a kertvárosi Krisztina tér nyugati, alsó feléről a több mint 10 éve használaton kívüli hírlap árusító bódé?”

  • A hírlapárusító bódé tulajdonosa jelenleg határozatlan idejű közterülethasználati- megállapodással rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a bódé szabályosan van a helyén, annak esetleges eltávolításáról a tulajdonos dönthet.
  • A Biokom NKft. nemrég felszólította a tulajdonost, hogy tegye rendbe a bódét, vagy ha erre nem hajlandó, akkor a szerződés megszüntetésével bontsa el azt.

“A Papkert utcát, a Viktória lakóparkot és a Kígyó utcát csúcsidőben egyre többen használják menekülő útként, miközben itt nincs járda, és nehézkes a gyalogos közlekedés. Miért nem lehet lakó-pihenő övezetté nyilvánítani ezeket az utcákat?”

  • A Papkert utcában a Biokom Nkft., munkatársai többszöri helyszíni bejárást tartottak. Ezek során a szakértők megállapították, hogy a bevezetett 30-as sebességkorlátozás, és a telepített sebességcsökkentő küszöbök megfelelő eszközök a forgalom csillapítására, további intézkedést nem tartottak indokoltnak.
  • A javaslatot köszöni, ki fogják vizsgálni, hogy a lakó-pihenő övezetté alakítás bevezethető-e.
  • Megkérte a terület képviselőjét, Hencsei Zsoltot, hogy keresse fel az érintett utcában élőket.

“A Kaptató dűlő vízrekonstrukciója során kihelyezett rács kisebb lyuknagyságú, mint ami előtte volt, ezért könnyebben eldugul a levelektől, kavicstól. A sár megáll a rács előtt és felhalmozódik az úton. Meg lehetne oldani a problémát?”

  • A Biokom NKft.-től kapott tájékoztatás alapján a Kaptató dűlőben kialakított víznyelőrács megfelelően működik, hiszen a feladata éppen az, hogy a lehető legtöbb szennyeződést kiszűrje. Ezek ugyanis komoly műszaki problémát okozhatnak a csatorna-rendszerben, ha bejutnak oda.
  • A társaság munkatársai rendszeresen tisztítják a vízelvezető műtárgyak felszínét, a Kaptató dűlőben június elején végezték el legutóbb ezt a munkát.
  • A rács tisztítását a cég a rendszeres karbantartási munkái közé felvette, és az bekerült a viharkár elhárítási terv helyszínei közé, ez pedig azt jelenti, hogy gyakrabban és minden vihar után biztosan kitisztítják majd.

“A Móra Ferenc utca két buszmegállója műszakváltáskor nagyon forgalmas. Célszerű lenne itt gyalogátkelőhelyek kialakítása. Tervezik ezt?”

  • „Ez olyannyira indokolt, hogy már meg is kezdtük a projekt előkészítését. Célunk, ahogy azt a választás előtt is megfogalmaztuk, hogy növeljük a gyalogosok biztonságát Pécsett, ennek érdekében a rendelkezésre álló források függvényében minden eszközt megragadunk„ – mondta a polgármester.
  • A Móra Ferenc utca egyike annak a több mint három tucat helyszínnek, ahol az önkormányzat új gyalogátkelőhely létesítését vizsgálja.
  • A Móra Ferenc utca és a Szilva utca kereszteződésébe tervezett gyalogátkelőhelyről tanulmányterv készül, ez alapján kezdődhet meg az engedélyezési eljárás. Az engedélyezett tervek év végére készülhetnek el, és addig a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzés is befejeződhet, így a mintegy 4 millió forintos beruházás várhatóan jövő év elején kezdődhet meg.

“Pécsett nagyot fejlődött a kerékpárutak hálózata, mióta Ön a polgármester. A legújabb szakasz most a Szigeti úti. Javaslom, hogy javítsák a Tüzér utcai felüljáró járdáját, mert az jó összeköttetés lenne Uránváros és Kertváros közt. Jelenleg még gyalogolni is kényelmetlen a rengeteg hepehupa miatt.”

  • Péterffy Attila emlékeztetett: a ciklusuk alatt épülő kerékpárutak tervezése az előző városvezetés idején kezdődött.
  • Az egyetemi városrész és a Megyerváros közötti kerékpáros összeköttetést az önkormányzat a tervek szerint a Megyeri úton fogja megvalósítani egy új kerékpárút, illetve sáv kialakításával. Tehát nem a felüljárón halad majd a kerékpáros forgalom.
  • „Célunk a közlekedés biztonságának növelése, ezért a kerékpárút járdán történő vezetését nem tartjuk megfelelő megoldásnak” – fogalmazott.
  • A Tüzér utcai felüljárón átvezető járda burkolathibáit ettől még a Biokom NKft. munkatársai még ebben az évben javítani fogják, ehhez az önkormányzat biztosítja a szükséges, mintegy 8 millió forintos forrást.

“Kertvárosban a Maléter Pál út északra eső részén a járdák (pl. Gyöngyös utca), a padok (pl. Anikó utca) nagyon elhanyagoltak. Mikor újítják fel őket?”

  • A Gyöngyös utcában található járdáknál a szükséges burkolatjavításokat a Biokom NKft. idén kijavítja.
  • Az Anikó utcában található padok javítását a Biokom NKft. felvette a karbantartási programjába, nyár végéig azok javítása is megtörténik.

“Már több ízben jeleztük a Biokomnak, hogy a Zerge útnál nincs lekaszálva a fű és a kereszteződésnél a rács zörög. Mikor csinálják meg?”

  • A cím pontosítása után megkeresik és felszólítják a tulajdonost a terület kaszálására. A hatályos rendelet értelmében ugyanis a telek és a közút közötti területet is az ingatlantulajdonosoknak kell karbantartaniuk.
  • A zörgő rács javítása a Biokom NKft. feladata, a cég az idei karbantartási programjába felvette, és 60 napon belül elvégzi a javítását.

“A Siklósi úti lámpa nem lehetne, hogy hosszabb ideig jelezzen?”

  • A Siklósi úton országos főútvonal halad át, ezért az utat nem az önkormányzat, hanem az állami közútkezelő üzemelteti, hozzájuk tartozik a forgalomirányító rendőrlámpák működtetése is. Június elején levélben fordultak a közútkezelőhöz, hogy vizsgálják ki, hogy a hosszabb gyalogos-átkelési időt be tudják-e állítani.

“Tervezik-e a Szigeti tanya határozatlan idejű bérleti szerződéssel rendelkező lakóinak részére a bérlakások értékesítését? A lakók önköltségen végzett, illetve végzendő fejlesztési beruházásait (pl. szigetelés, nyílászáró csere) kompenzálják? Az itteni lakóházakat bekötik-e a szennyvízhálózatba? A csapadékvíz-elvezetés és az utak szilárd burkolattal történő ellátása mikor valósulhat meg? Van terv arra, hogy a Szigeti tanyát -Füzes dűlőn keresztül- közvetlenül bekössék a város déli elkerülő útjába? Záros határidőn belül tervezi-e a város a szigeti tanyán (a hulladékudvar és/vagy -átrakó állomás melletti) már-már gettósodott kiskertes területen tapasztalható állapotok felszámolását?”

  • Az önkormányzat nem tervezi a Szigeti tanyán lévő bérlakások értékesítését.
  • Az érvényes jogszabály alapján, ha a bérlő olyan munkát végez el, amit nem számára ír elő a törvény, akkor előzetes egyeztetést követően nem kizárt a ráköltés lebérlése.
  • A szennyvízelvezetés kiépítése nincs napirenden, miután a vonatkozó jogszabályok alapján ilyen beruházást csak akkor lehet kiépíteni, ha garantált a megtérülése, azonban a Szigeti tanyán a kevés fogyasztó miatt fajlagosan túl drága lenne a rendszer kialakítása.
  • A terület ugyanakkor jelentős változáson megy keresztül, több fontos építkezés, így például egy tűzoltólaktanya kivitelezése és egy napelempark kiépítése is megkezdődött a közelben, aminek a hosszútávú hatásaként arra számítanak, hogy a kiskerti funkciók a területről vissza fognak szorulni.
  • Megkérte a terület önkormányzati képviselőjét, Csaba Istvánt, hogy tájékozódjon a helyszínen, ismerje meg a kérdések mögött feszülő problémákat.

Játszóterek

“A Szondi sétányon kettő játszótér is van, ahol a játékok több mint a fele használhatatlan és az állapotuk is leromlott. A gumilapok felmozogtak, megrongálódtak, a padok szétkorhadtak, némelyik balesetveszélyes. Várható-e a játékok cseréje, illetve a környezetük felújítása?”

  • Az említett játszóterek állapotát a Biokom Nkft. szakemberei a kérdés alapján június elején megvizsgálták, illetve korábban, független tanúsító szervezettel minősítették. A tanúsításon mindkét játszótér „megfelelő” minősítést kapott, így felújítást nem terveznek ezeken a játszótereken.
  • A rendszeres karbantartás keretében a szükséges javításokat a Biokom NKft. elvégzi. A padok helyreállításával a nyár végéig elkészülnek.

“A ‘Guinness rekord’ sétányon (a Viktória utca és Krisztina tér között) körülbelül 1-2 hónapja véglegesen “eltűnt” az itteni játszótér, csak egy üres betonplacc maradt a helyén. Lesz itt újabb játszótér, vagy mi lesz a sorsa ennek a területnek?”

  • Balesetveszélyesnek, veszélyesnek találta őket a hatóság a háromévente kötelező szabványossági felülvizsgálaton. A Biokom NKft., munkatársainak ilyen esetekben nincs mérlegelési lehetősége, a hatósági kötelezés alapján el kellett bontani azokat.
  • Nem terveznek újabb játékokat telepíteni.
  • A kisgyermekes családok a közelben, a 2019-ben felújított Krisztina téri, illetve Diana téri játszótereket vehetik igénybe, kicsit távolabb pedig a Tildy Zoltán utcában tavaly átadott többkorosztályos „nagy” játszótér is a rendelkezésükre áll.

Parkolás

“A keleti városrészben is egyre szűkösebbek a parkolóhelyek és sokszor szabálytalanul kell parkolnunk ahhoz, hogy ne a házunktól akár több száz méterre kelljen megállnunk. A Komlói úti házunknál a 28 lakásra 8 parkolóhely jut. Tervezik-e plusz parkolóhelyek létesítését?”

  • Tudják, hogy probléma a parkolás a keleti városrészben is. Jelenleg, a szűkös rendelkezésre álló források miatt nem tudnak újabb parkolókat létesíteni.

“A Zag Gábor képviselő úr által elkészített Athinay út 1, 3, 5 fizetős parkolási tervet meg lehet-e valósítani idén?”

  • Az említett terv része a város új parkolási rendeletének, amit már előkészítettek, megtörtént a társadalmi vitája is, azonban a koronavírus járvány kezelésére hozott kormányzati intézkedések miatt a bevezetését el kellett halasztaniuk.
  • A tervük az, hogy az új parkolórendeletet novemberben tárgyalja a közgyűlés, így jövő év elejétől vezethetik majd be.

“Amióta bevezette Pécs a fizetős parkolást, éves bérletem van, így tavaly is volt. Sokan gondoljuk igazságtalannak, hogy a pénzünket nem adják arányosan vissza, illetve nem számítják be a most megvásárlandó bérletbe. Más városokban nem várnak a kormány visszatérítésére.”

  • Az utolsó állítás téves, a nagyvárosok többsége ebben a témában is kormányzati visszatérítésre vár. Ilyen többek között Szombathely, Eger, Miskolc, Szeged és több budapesti kerület is.
  • Az ingyenes parkolásról a kormány döntött, a pécsi önkormányzat végrehajtotta a rendelkezést. Két részletben összesen 10 hónapig volt ingyenes a parkolás, ez összesen mintegy 650 millió forintos kiesést okozott Pécsnek, ezért feltétlenül számítanak a kormány kompenzációjára.
  • A szabályozás megszüntetését követően, május 27-én ideiglenes önkormányzati rendelet készült, amely szabályozza a parkolóbérletek és behajtási engedélyek megváltását és érvényességét.
  • A rendelet kidolgozásakor más magyar nagyvárosok tapasztalataira is támaszkodtak, és igyekeztek a lehetőségekhez képest a legméltányosabb és a legkényelmesebb megoldást nyújtani az érintetteknek.
  • „Az álláspontunk továbbra is az, hogy a teljeskörű kormányzati kompenzációt követően időarányosan visszatérítjük a pécsiek pénzét” – mondta a polgármester.

Koronavírus

“Azt szeretném megkérdezni, hogy az állatkertben szabad téren, kevés látogató mellett, miért szükséges a védettségi igazolvány, holott a pécsi vásártérre bárki mehet, pedig sokkal több emberrel, sokkal rosszabb körülmények vannak.”

  • A járványügyi védekezés szabályait a kormány alkotja, a pécsi önkormányzat intézményei és cégei ezeket tartják be maximális fegyelemmel.
  • Jelenleg más-más szabályok vonatkoznak a kereskedelmi helyszínekre, illetve a kulturális intézményekre. Bíznak abban, hogy a harmadik hullám lefutása lehetővé teszi a kormány számára, hogy a kulturális intézményekre vonatkozó korlátozásokat is el tudja törölni.

Városfejlesztés

“A temetővel szemben lévő volt laktanya területén tervezik-e park kialakítását? Jelenleg főleg kutyásokat lehet arrafelé látni, de jó lenne, ha egy igazi park létesülhetne.”

  • Utánanéztek, de a Siklósi út említett a szakaszán nincs önkormányzati tulajdonban levő ingatlan. Ráadásul a terület nagy része központi vegyes övezeti besorolású, ami kereskedelmi- és lakófunkciók építésére egyaránt ad lehetőséget.
  • Dr. Schmuck Roland képviselő kezdeményezésére az egyik ingatlan tulajdonosával együttműködve sikerült egy kutyafuttatót kialakítani a közelben, az Árnyas utca-Siklósi út sarkán lévő telken. Tehát a Siklósi út melletti területen nem tervezik park kialakítását.

“Terveznek-e kerékpárutat létesíteni a Budai Vámtól az egykori Széchenyi Aknáig tartó iparvasút vonalán?”

  • Igen, ez a nyomvonal szerepel a 2021-27 közötti uniós fejlesztési ciklusra benyújtandó kerékpárút-építési terveik között. Ha sikerül rá támogatást szerezni, akkor ezzel a fejlesztéssel újabb városrészek kapcsolódhatnak be a városi kerékpárút-hálózatba, hiszen az említett nyomvonal folytatásaként egészen Árpádtetőig lehetne eljutni két keréken.

“A Budai vám csomópontnál a Szathmári Gépészeti Áruhazzal szembeni hasznosítatlan területen terveznek-e gyorséttermet létesíteni? Véleményem szerint nagy lenne rá az igény.”

  • Az érintett ingatlan nem önkormányzati tulajdon, így erre a kérdésre jelenleg nem tud válaszolni. Munkatársai felveszik a kapcsolatot a tulajdonossal, és megtudják, hogy mi a terve az ingatlan hasznosításával kapcsolatban, egyúttal továbbítják neki a kérdésben szereplő felhasználási javaslatot.

Utak

Tervben van az Aidinger út felújítása?

  • Igen, tervezik Kertváros egyik legforgalmasabb utcájának burkolatfelújítását. A Biokom NKft. összeállította a város 5 éves átfogó útfelújítási programját, ebben a 2023-as évben szerepel az Aidinger János út is.
  • A rekonstrukció teljes költségét jelenleg 150 millió forintra becsülik.
  • „A felújítás csak akkor nem valósul meg, ha a város költségvetését váratlan negatív hatások, tudatos büntetések érik” – emelte ki.

“Tervezik-e a Donátusi út rendkívül rossz állapotban lévő felső szakaszának aszfaltozását?”

  • Ismeri a problémát és valóban fontos lenne a burkolat javítása.
  • Ugyanerre a véleményre jutottak a szakértők is, hiszen a Biokom által összeállított 5 éves, átfogó városi útfelújítási programban ez a szakasz is szerepel.
  • A Donátusi út felső szakaszának felújítását 2022-re tervezik.
  • „A megközelítőleg 100 millió forintos beruházás kapcsán ugyanazt tudom mondani, mint az Aidinger utca esetében. A felújítás csak akkor nem valósul meg, ha a város költségvetését váratlan negatív hatások, tudatos büntetések érik” – hangsúlyozta.

“Árpádvárosban túlságosan megnőtt a forgalom, ezáltal megnőtt a balesetek száma, és életveszélyessé vált a gyalogosok számára a közlekedés. A Kanizsai Dorottya út két útkereszteződésében mikor kapunk végre biztonságosabb lámpát és zebrát?”

  • A Kanizsai Dorottya út és a Csikor Kálmán utca kereszteződésében jelenleg is van gyalogátkelőhely, ahol sárgán villogó, figyelmeztető fényjelzés hívja fel az autósok figyelmét a zebrára, ezért itt egyelőre nem terveznek változtatást.
  • A másik kereszteződésről: a Kanizsai Dorottya úton országos főútvonal halad keresztül, ezért az utat az állami közútkezelő üzemelteti.
  • A nagyárpádi szakaszon elkészültek egy lámpás csomópont engedélyezési tervei, a jogerős építési engedély megszerzése után fogják kiírni a kivitelezési közbeszerzést. Itt a meglévő két forgalmi sáv mellé egy-egy balra kanyarodó sáv épül, és három gyalogátkelőhely teszi majd biztonságosabbá a gyalogosok közlekedését. „Azon dolgozunk, hogy 2022 első félévében megépüljön az új csomópont” – mondta.

Politika

“Az új HÉSZ milyen fázisban van? A rádióban is reklámozott nyár végi elkészülési határidőt be tudják tartani?”

  • Nem tudják tartani a nyári határidőt.
  • A Pécsi Építési Szabályzat a város egyes területeinek a szabályozását a jelenleginél részletesebben, érzékenyebben, kisebb területi egységekre bontva, városi „sejt” szinten fogja szabályozni.
  • A PÉSZ 2020 végén lefolytatott véleményezési szakaszában a lakosság részéről rengeteg, egészen pontosan 85 darab vélemény és új kérelem érkezett be, ez csaknem kétszer több mint amennyit egy átlagos teljes évben szokott kapni az önkormányzat. A javaslatok, kérelmek, módosítási indítványok feldolgozása, tervi megoldások kidolgozása jelentős időt vett igénybe, de rövidesen befejezik ezt a hatalmas munkát.
  • „Várhatóan nyár végén ismételten véleményezésre bocsátjuk a PÉSZ tervezetét. Ha az egyeztetési, államigazgatási véleményezési, hatálybalépési határidőket figyelembe vesszük, akkor az új PÉSZ legkorábban jövő év elejétől lesz alkalmazható” – tette hozzá.

“Érdeklődnék, hogy felmerült-e a dohányzás közterületeken való korlátozása? Külön dohányzásra kijelölt helyek kijelölésével a város tisztább lehetne, a nemdohányzó emberek komfortérzete pedig nőne. Az önkormányzatnak van hatásköre ilyen korlátozások életbeléptetésére?”

  • A nemdohányzók védelmére született törvényben vannak eleve dohányzás szempontjából tiltott területek. A tiltás jellemzően játszóterek, közösségi közlekedés megállói, oktatási-nevelési intézmények környezetére vonatkozik.
  • Az önkormányzatnak van felhatalmazása arra, hogy a törvényileg tiltott területeken túl is korlátozásokat vezessen be a dohányzás tekintetében. Erre viszont tömeges igényt nem tapasztaltak, ezért nem tervezik a közterületi szigorítást.

“A Pécs felirat mikor kerül a belvárosba? Korábban szó volt róla, hogy lesz szelfipont a belvárosban is. Mi a terv, és mikor használhatják ezt a pécsiek és a turisták?”

  • „A Pécs felirat a lehető legjobb helyen van a város déli kapujánál, terveink szerint ott is marad. Kreatív szakembereink több szelfilehetőséget dolgoznak ki. Az első ezek közül még idén nyáron a város főterére kerül, de erről most még nem szeretnék többet mondani” – fogalmazott a városvezető.

“Terveznek további közbiztonságot fokozó fejlesztéseket Pécs-Keleten? További kamerák felszerelésével javulhatna a környék közbiztonsága.”

  • Egyetért a javaslattal, sőt, nemrég már cselekedtek is az ügyben: március végén működésbe lépett 8 darab új térfigyelő kamera.
  • A meglévő kamerák sokat segítenek a bűncselekmények felderítésében, de most nem tervezik további kamerák telepítését.
  • A rendőrök és közterület-felügyelők járőrözését szeretnék erősíteni, ebben nyújt segítséget a Pécs-keleti Közbiztonsági Centrum is. „Arra bíztatok mindenkit, aki a városrészben él, hogy keresse fel a centrumot, ismerje meg az ott dolgozókat, a munkájukat, és ha szükséges, tegyen bejelentést” – mondta.

“Ürögi fasor: miért lesz újra szavazás? Anno, a lakók tájékoztatásával, valamint kérésére indult meg a lezárásról döntő szavazás. Nem gondolom, hogy más szavazások után lett volna újraszavazás. Ha lesz újra szavazás, és a lezárás feloldása fog nyerni, milyen módon lesz ellenőrizve, és biztosítva mindaz, hogy a kijelölt útszakaszt csak célforgalomra használják? És milyen intézkedéseket hoznak majd a kovácstelepiek biztonsága érdekében? Nem gondolkodtak-e még el azon, hogy a Béke Parkot és az újonnan megépült akadémiát a várossal Kovácstelep érintése nélkül, pl a Tettye Forrásház épületétől tegyék elérhetővé a lakosság számára?”

  • A korábbi városinfón elmondta: kérte a két illetékes képviselőasszonyt, hogy egy évvel az akció után mérjék vissza a hatását. A cél, hogy megtudják, elégedettek-e a lakók.
  • A Dárdai Pál Labdarúgó Akadémia létesítésének feltétele volt, hogy a megközelítést ne Kovácstelep, hanem az elkerülő út felől biztosítsák, ennek megfelelően a Nyugati ipari út felől fog elkészülni a becsatlakozás. Az útépítés várhatóan szeptemberben kezdődik meg.

Tömegközlekedés

“Miért kellett ilyen drasztikus módon lecsökkenteni a buszjárataink számát?”

  • A járvány alatt a töredékére esett vissza a közösségi közlekedés utasainak létszáma, ezt a hatást fokozta, hogy a kormány ingyenessé tette a közterületi parkolást. Emellett tudatosan mérték az utasforgalmat, és vizsgálták, hogy a távolságtartásra vonatkozó szabályok megtartása mellett hogyan csökkenthető a járatok száma.
  • Ennek az oka, hogy az utaslétszám csökkenésével arányosan esett vissza a Tüke Busz Zrt. árbevétele, ezért a közösségi közlekedés működését takarékosabbá kellett alakítaniuk, hogy a cég minél kevesebb önkormányzati támogatásra szoruljon.
  • „Ezzel együtt arra törekszünk, hogy ahogy a harmadik hullámból kifelé tartunk, és az utazóközönség visszatér, a buszjáratok újra sűrűbben közlekedjenek” – emelte ki.

“Mikor tervezik a tömegközlekedés átalakítását, megújítását? Gondolok itt a járatok sűrítésére és az átgondoltabb kapcsolódására, valamint a buszflotta lecserélésére.”

  • A flotta modernizációját elektromos buszok beszerzésével még az előző városvezetés kezdte meg, szeretnénk folytatni ezt a folyamatot.
  • Jelenleg elbírálásra vár a további elektromos buszok beszerzésére vonatkozó zöld busz-pályázat, ha megkapják a támogatást, akkor 8 új buszt vásárolhatnak, amelyekkel korszerűtlen, dízelmotoros buszokat válthatnak ki a közlekedésből. A buszok önrészének kérdéséről június 4-én döntöttek.
  • Az Európai Unió 2021-27 közötti fejlesztési ciklusára vonatkozó beruházási javaslataik között is hangsúlyos helyen szerepel további elektromos buszok beszerzése.
  • Készülnek a pécsi közösségi közlekedés koncepcionális megújítására is. Ebben a győri Széchenyi István Egyetem Közlekedésmérnöki Kara lesz a segítségükre. A koncepció kialakítása komplex munka, utasszámlálást, közvéleménykutatást is magába foglal. Ezt a szándékukat a vírus keresztülhúzta. „Meg kell várnunk egy valóban reprezentatív időszakot ahhoz, hogy ne torz számokat kapjunk a mérések során. A szándékunk azonban változatlan” – fogalmazott.

“Egy ideje nem bővül az okos, ledes utastájékoztató monitorral ellátott buszmegállók száma. Pécsen csak 4 darab található belőlük. Várható-e további ilyen ledes utastájékoztató monitorok kihelyezése a belváros forgalmas buszmegállóiban, illetve a külvárosi részek pl. Uránváros, Kertváros, Meszes, frekventált autóbusz megállóiban?”

  • Szeretnék fejleszteni az utastájékoztatás rendszerét, ennek lehet eleme a kérdésben szereplő ledes utastájékoztató táblák kihelyezése.
  • Első lépésként a buszpályaudvarokon készítik elő a ledes táblák telepítéséhez szükséges villamos hálózatot, ezt a munkát a tervek szerint még idén elvégzi a Tüke Busz Zrt.
  • A ledes tájékoztató táblák telepítése jelentős beruházást igényel, a jelenleg működő négy darab ilyen eszköz 2015-ben több mint 10 millió forintba került.
  • A közösségi közlekedés utastájékoztatásának modernizációját szerepeltették az EU Helyreállítási Alapjára benyújtott pályázataik között, azt remélik, hogy uniós forrásból valósíthatják majd meg ezt a fejlesztést.

Szociális ügyek

“Miért kell az Uránvárosban működő idősek klubját megszüntetni? Sok családnak nagyon jó volt munkaidőben biztonságban tudni az idős hozzátartozóját. A felajánlott nyugdíjasházba való utaztatás fárasztó.”

  • Az Integrált Szociális Intézmény Zipernovsky utcai telephelyén a járványidőszakában nem működhetett az addig megszokott idősek klubja.
  • Ettől függetlenül, de időben ezzel párhuzamosan meg kellett vizsgálniuk a gazdaságilag ínséges időben, hogy miként lehet többletforrást bevonni központi normatív támogatások jobb kihasználásával az idősek klubja működtetésébe. A vizsgálat eredménye szerint ha ezt a klubot áthelyezik az Integrált Nappali Szociális Intézménybe, akkor plusz 33 millió forintot tudnak az idősek ellátására fordítani.
  • Ugyanakkor nem akartak csalódást okozni az ISZI-ben működő klubhoz szokott pécsieknek sem. Ezért eleve azt tervezték, hogy ugyanazt a szolgáltatást nyújtják a részükre, mint eddig, csak más helyszínen. „Úgy, hogy az időseket mi magunk juttatjuk el az új helyszínre, majd haza is visszük őket, térítésmentesen. Ez az átalakítás tehát nem okoz minőségromlást a szolgáltatásban, sőt azt várjuk tőle, hogy ezzel a megoldással összességében több forrás jut az idősek gondozására Pécsett” – mondta.

Hirdetés