20 C
Pécs
szombat, április 27, 2024

Pénz, az vajon mi?

Nemrég zajlottak le az első országos középiskolai pénzügyi-gazdasági verseny, a PénzSztár középdöntői. 28 csapat közül 7 jutott be az elődöntőbe, köztük a pécsi Janus Pannonius Gimnázium Aranycsapata is, ami nagyon szép eredmény. Ennek apropóján megnéztük, milyen is közelebbről ez a verseny, hogyan készültek rá a pécsi gimisek és mit tudnak a pénzügyekről a fiatalok. Annyit elöljáróban elárulhatunk: az alapvető pénzügyi ismeretekkel komoly gondjai vannak az általunk megkérdezetteknek.

Mi a PénzSztár?

A versenyre 1120 négyfős, 14-20 éves diákból álló csapat regisztrált, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség kezdeményezte, és kilenc cég támogatja.  A PénzSztár elnevezésű megmérettetés célja, hogy tudassák a gyerekekkel, milyen fontos a tudatosság a fogyasztás és a pénz világában.

PénzSztár
A Janus Aranycsapata nagyon jól teljesít a versenyen (Kép forrása: a Janus honlapja)

Hogy néz ki a verseny?

A cél, hogy felmérjék a diákok gazdasági-pénzügyi tájékozottságát. A szervezők a feladatsorokat a diákhitel, a pénzügyi intézményrendszer, a biztosítás, az EU, a gazdaságtörténet tematikában állították össze. A megmérettetésre rengeteg fogalmat, statisztikát, tőzsdei adatokat kell bebifláznia a versenyzőknek.

Így készültek a pécsiek

Ravasz Gyöngyvér, a Janus Pannonius Gimnázium történelemtanára készítette fel a suli három csapatát a versenyre, közülük egy került be az országos elődöntőbe.

– Autodidakta módon indultunk neki az egésznek, én is tanulok a gyerekekkel együtt. Szerencsére nagyon szorgalmas, bizonyítani vágyó diákok vannak a csapatban, akiknek nagyon gyors az észjárásuk, jól tudnak gazdálkodni a feladatokra szánt idővel – mesélte a tanárnő.

[box title=”Mennyi fér bele egy tanévbe?” box_color=”#fed876″]A legutóbbi NAT a társadalomismeret tantárgyi modult beleolvasztotta a történelem órákba, de hangsúlyozza a pénzügyi ismeretek fontosságát a kerettantervben, a gyakorlatban nem mindig fér bele a tantervbe, hogy komolyabban elmélyüljenek ezen a területen a diákok. Pénzügyi ismereteket az erre szakosodott szakközépiskolákban oktatnak, az általános gimnáziumokban erre vonatkozó külön foglalkozások nincsenek – hacsak nem valamilyen szakkör keretein belül.[/box]

Ilyen a valóságban nincs

A PénzSztár verseny kezdeményezése alapvetően jó ötlet, azonban hátránya, hogy nagyon komoly tudást vár el. Ravasz Gyöngyvér úgy véli, motiválóbb lenne a gyerekek számára, ha – ilyen komoly és nagy nevű támogatók mellett – a toll, mappa, naptár hármason túl is jutalomhoz jutnának. A verseny éppen nehézsége miatt tipikusan a „ló túloldala” esete: mély gazdasági tudást követel, miközben az „átlagos” diákok nagy része még azzal sincs tisztában, hogyan kell kitölteni egy csekket vagy éppen mi az, hogy nettó.

[youtube url=”http://www.youtube.com/watch?v=hxtJg7eu840″ width=”650″]

Inkább gyakorlati tudás kellene

Ravasz Gyöngyvér, a Janus tanára úgy véli, a pénz értékével kellene először képbe kerülniük a fiataloknak. Továbbá fontos lenne megtanítani nekik, hogy a pénzért meg kell dolgozni, nem pedig a szülőktől várni mindent.

– Egy átlagos gimnazistának nincsenek különösebb pénzügyi ismeretei, hiszen nincs is rá szüksége. A tőzsde, bankok, értékpapírok világa alapvetően távol áll tőlük és a szüleik sem beszélnek velük pénzügyekről. Amivel érdemes tisztában lenniük, az a diákhitel, egyéb hitelformák és természetesen alapvető gyakorlati ismeretek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő