Tanítsunk Magyarországért: a PTE hallgatói jó példát mutatnak a jövő generációjának

Végéhez ért a Tanítsunk Magyarországért program első pilot-éve. Összesen négy hazai felsőoktatási intézmény – köztük természetesen Magyarország első egyeteme, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) – vesz részt a kezdeményezésben. Ennek lényege, hogy a hallgatók példáján keresztül a munkahelyektől és továbbtanulási opcióktól távol lévő településeken élő általános iskolás fiatalok megismerjék a továbbtanulási lehetőségeket. Utánaérdeklődtünk, mik a tapasztalatok Pécsett az első néhány köznevelésben töltött hónap után. 

Mi a Tanítsunk Magyarországért? 

A program célja kettős. Egyrészt a kistelepülésen élő általános iskolásokat támogatja tanulmányaik sikeres elvégzésében, másrészt a kölcsönös tanulásról, egymás támogatásáról, a magyar közösségek megerősítéséről szól.

Az egyetemisták meghatározott számú 7. osztályos kisdiákkal kezdték meg a közös munkát a 2019/20-as tanév őszi szemeszterében, miután az előző tanév tavaszi félévében sikeresen teljesítették a mentorálásra felkészítő egyetemi kurzust. A közös élményszerzést ösztöndíj is támogatja, melynek összege 40 ezer forint havonta. Egy hallgató általában 4 kisdiákot vesz a szárnyai alá, és tanórán kívül segít nekik abban, hogy sikerrel fejezzék be az általános iskolát, azután pedig tovább folytassák tanulmányaikat a középfokú oktatásban. A mentorok emellett megismertetik a kisdiákokkal a településen túli világ izgalmait, lehetőségeit, ezzel is motiválva őket a tanulásban.

Egy-egy egyetemista 4-5 diákot mentorál, kiscsoporban vagy mentortársaival együtt is szervezhet programokat

Kiből lehet a PTE mentora?

– A pécsi egyetem a 2018/19-es tanév tavaszi szemeszterében hirdetett először Tanítsunk Magyarországért I. kurzust, a 2019/2020-as első szemeszterétől minden félévben meghirdetik a Tanítsunk Magyarországért II. kurzust is, melyeket bármely évfolyamra és szakra járó hallgató felvehet. Azok a hallgatók, akik az I-es számú, felkészítő-érzékenyítő képzést teljesítették, részt vehetnek a II-es kurzuson és mentori tevékenységet folytathatnak a programban szereplő települések iskolái közül egyben. Az egyetemi kurzusok keretében a BTK Neveléstudományi Intézetének oktatói felkészítést és támogatást adnak a hallgatóknak a mentori munka előtt és alatt, de az iskolákban is kapnak segítséget egy-egy, a programba bevont pedagógustól. Az egyetemisták arra törekszenek, hogy iskolán kívüli programokat szervezzenek a gyerekeknek. Az első, pilotnak minősülő félévben 27 PTE-s hallgató vett részt a programban, 8 baranyai iskolát látogatva. Bízunk benne, hogy a következő félévben a mentorhallgatók még többen lesznek, így 10 iskola diákjai részesülhetnek majd a támogatásukban, sőt terveink szerint a 6. osztályokat is bevonhatjuk idővel – tudtuk meg a PTE Tanárképző Központ főigazgatójától, dr. Gerner Zsuzsannától.

https://www.facebook.com/tmo.gov.hu/photos/a.1074888926236434/1078154012576592/?type=3

Baranya megyében, a véméndi iskolában járt nemrég György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára, aki látogatásakor elmondta, még a vártnál is jobban megvalósulni látszanak a programmal kapcsolatos tervek: úgy látják, a gyerekeknek olyan programokban van részük az egyetemisták segítségével, melyekben korábban nem volt.

– Beszélgettem az itteni gyerekekkel és már látom a program szemléletformáló hatását. Nagyon érett gondolataik vannak 12 évesen arról, hogy hol szeretnének továbbtanulni, mivé szeretnének válni – fogalmazott György László.

Miért jó a program az iskolásoknak?

Dr. Gerner Zsuzsanna szerint a hallgatók a diákokat megpróbálják megismertetni egy olyan világgal, ami vonzó lehet a számukra, és elviheti őket abba az irányba, hogy törekedjenek az általános iskola befejezésére és a továbbtanulásra akár gimnáziumban, akár szakképzésben. Hozzátette, az egyetemisták egész osztályokat mentorálnak, így minden kisgyermek részt vehet a programokon, fontos, hogy senki sem marad ki a támogatásból.

– A hallgatók visszajelzései alapján a gyerekek nagyon lelkesek. Az egyetemistákat pedig csodálom azért az odaadásért és a fantasztikus hozzáállásért, amivel elvégzik a feladatot. Az őszi félévben újabb 63 hallgató vette fel a Tanítsunk Magyarországért I. tantárgyat a PTE BTK Neveléstudományi Intézetében, tehát remélhetjük, hogy még több kisdiák kap majd mentort maga mellé – fejtette ki a főigazgató. Továbbá elmondta, elsősorban nem a korrepetálás a cél, de természetesen a tanulásban is segíthetnek a hallgatók a gyerekeknek. Mindemellett akár középiskolában is folytatódhat igény szerint a programban részt vevő gyerek esetében a mentorálási folyamat.

Gerner Zsuzsanna kiemelte: a hallgatók teljes osztályokat mentorálnak, így egy hetedikes sem maradhat ki 

Hogyan profitálnak a mentorálásból a hallgatók?

– Mi vagyunk az első évfolyam a programban, még csak most alakul ki minden, és persze így akadnak javítani való hibák is. Ennek ellenére nagyon élveztem az első pár hónapot és ha a tanulmányaim mellett lesz időm rá, mindenképp folytatni szeretném a munkát, amíg Pécsre járok egyetemre. Természetesen a programban kapott ösztöndíj is jól jön, de a felkészítő kurzuson rengeteg gyakorlatot is szerez az ember: hasznosak az órákon elsajátított képességek, javulnak a kommunikációs készségek is többek között. Mindemellett hatalmas élmény volt a gyerekekkel ide-oda elmenni és persze külön kihívás példát mutatni nekik, hiszen minden általunk szervezett – iskolán kívüli – programmal az a cél, hogy a továbbtanulás felé tereljük őket. Voltunk például iskolalátogatáson a pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban, de moziban is. A véméndi iskola egyébként nagyon segítőkészen állt hozzánk a mentortársaimmal – mesélt élményeiről Fehérvári Marcell, a PTE másodéves pszichológiaszakos hallgatója, aki a Véméndi Általános Iskolában teljesítette mentori gyakorlatát.

Hozzátette, a mentorok és a programba bevont iskolák tanulói a Tanítsunk Magyarországért-kártya segítségével az egész ország területén ingyenesen utazhatnak a helyközi buszjáratokon, illetve a MÁV járatain, ami szintén nagyon előnyös.

2019 nyarán az iskolások és mentoraik nyári táborban ismerkedtek egymással a közös „munka” megkezdése előtt:

Hirdetés