A Páváék tanácsadói és reklámszerződéseiből tízmilliókat szakító “médiacézárok” gyomrozzák Péterffyéket

A Pécs Aktuál című internetes újság mindössze három hónapja indult, de már kormányzati hirdetések futnak rajta (lásd a lapról készült képernyőfotót kicsivel feljebb). Az előző, fideszes városvezetéshez sok szállal kötődő médiavállalkozók indították a lapot, amit ugyan függetlenként próbálnak eladni, de a keményebb ütéseket valahogy csak az egyik oldalnak viszik be. És azon az oldalon nem a Fidesz áll.

Indulása óta sorozza az októberben felállt új pécsi városvezetést a Pécs Aktuál nevű, februárban indult, öndefiníciója szerint közéleti hírmagazin. Baj ez önmagában? Ha megalapozott, az ügyeket alaposan és korrekten körüljáró cikkekről lenne szó, akkor egyáltalán nem. 

A Pécs Aktuál februári beköszönő cikkében azt írta, tisztesség, egyensúly és sokszínűség fogja jellemezni a lapot, ami “buborékon túli” lesz, azaz nem egyik vagy másik politikai szekértábor narratívája alapján mutatja be a világot. Néhány, a múltra vonatkozó, a nyilvánosságra tartozó információt viszont elfelejtenek megosztani olvasóikkal. Például azt: hogyan lehetett akkora mázlijuk, hogy a kormány szinte azonnal hirdetni kezdett a frissen indult lapban. Vagy hogy miért nem ugranak rá ugyanolyan intenzitással az előző, fideszes városvezetéshez kötődő, még bőven aktuális és fontos ügyekre, mint Péterffyékre. Az alábbiakban erre a két kérdésre próbálunk magyarázatot adni.

“Jól csűri-csavarja a Geri”

– szokta mondogatni egy pécsi újságíró kolléga, ha Kapitány Gergely, a Pécs Aktuál “kreatív tanácsadója” kerül szóba. Utalva ezzel arra, hogy Kapitány, bár másfél évtizede a Fidesz közelében mozog, sosem idomult szolgaian az aktuális fideszes médiakórushoz. Újságíróként rendre úgy tett, mintha semmi köze nem lenne a párthoz vagy a fideszes pécsi önkormányzathoz, időnként óvatos kritikát (vagy annak látszó valamit) is beleszőtt cikkeibe. Szinte védjegyévé vált, hogy ugyan alkalmaz elemeket, amik a kiegyensúlyozottság látszatát keltik, de aztán valahogy mindig oda csap a legnagyobbat, ahová kell: a Fidesz politikai ellenfeleire.

Ugyan nem a húsz éve a médiában dolgozó Kapitány a Pécs Aktuál főszerkesztője, a közéleti cikkek tematikája, stílusa, a lap alapállása és a célba vett közéleti szereplők köre arról árulkodik, hogy Páva Zsolt egykori kampányfőnöke, majd tanácsadója aktívan részt vesz a politikához kötődő cikkek szerkesztésében.

Ez természetes is, hiszen mindig is politikaközelben működött, ráadásul hosszú-hosszú évek óta a Fideszhez kötődik a tevékenysége. 

  • 2010 előtt a fideszes HírTv-ben és Echo Tv-ben dolgozott, de írt a Magyar Nemzetnek is.
  • 2009-ben Páva Zsolt kampányfőnöke, majd legközelebbi tanácsadója lett.
  • A 2010-es években számos pécsi önkormányzati cégnek adott kommunikációs tanácsot.
  • Pécsi polgármesteri és alpolgármesteri Facebook-oldalakat kezelt megbízással.
  • Vezette a Fidesz-érában az önkormányzat médiaközpontját, ahogy az akkor még független bama.hu 2013-ban megírta, bruttó 828 ezer forint volt a havi alapbére.
  • 2018 óta a szegedi Szegedma nevű, Fidesz-közeli, a kormánybarát KESMA médiaholdinghoz tartozó internetes újság főszerkesztője.

Egy túl szerény videós

A Pécs Aktuál elődjének tekinthető OKPécs nevű lapot 2014 elején indította el Kapitány, és 2019 nyarán szüntette meg. A már archívumként sem elérhető OKPécs, a Pécs Aktuálhoz hasonlóan krédója szerint minden politikai oldal felé kritikus volt, valójában azonban nemcsak a lóláb, hanem az egész ló kilógott mögüle. Van-e annál védhetetlenebb helyzet, mint amikor valaki úgy próbál meg független(nek tűnő) lapot csinálni egy városban, hogy közben még nyakig benne van a város önkormányzatának ügyeiben? Nagyszerű példa erre a Szabad Pécs által megírt eset, amikor Kapitány a Zsolnay-tulajdonos Bachar Najari és a pécsi önkormányzat közti háború egyik epizódjaként leleplezőnek szánt videót készített a Zsolnay gyár kilépett dolgozóinak szereplésével, majd úgy írt erről lapjában, mintha csak úgy rátalált volna az egyik videómegosztó oldalon. A Páváéknak a Zsolnayért vívott harc során igencsak jól jövő videó miatt indult rágalmazási per során, a volt Zsolnay-dolgozók vallomásaiból derült ki, hogy Kapitány készítette a felvételt, amit egyébként már töröltek a videómegosztóról. Ebben a perben egyébként az újságíró vádlott lett (és jogerősen el is ítélték nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás miatt. Első fokon 500 ezer forint pénzbírságra ítélték, a jogerős ítélet azonban enyhébb lett: bűnösnek mondták ki, de egy évre próbára bocsátották).

Frissítés, Pontosítás 2020. 05.31. 21.00: Fentebb, a zárójelbe tett szövegrészben félreérthetően fogalmaztunk, a szövegből úgy tűnik, mintha Kapitányt az említett perben ítélték volna el. Az újságírót egy másik perben ítélték el jogerősen nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás miatt, a megadott linken egyébként erről a perről szóló cikk olvasható. Kapitány Gergelyt, az OK Pécs hírportál tulajdonos-főszerkesztőjét Bachar Najari, a Zsolnay-gyárat működtető gazdasági társaság többségi tulajdonosa vádolta meg rágalmazással egy olyan cikk miatt, amelyben az OK Pécsen Kapitány azt állította, hogy az úgynevezett Zsolnay-apport per alatt Najari befolyásolta az ingatlanszakértőt, és hamis szakvélemény kiadására akarta rábírni. Az újságírót első fokon 500 ezer forint pénzbírságra ítélték, a jogerős ítélet azonban enyhébb lett: bűnösnek mondták ki, de egy évre próbára bocsátották. Olvasóinktól elnézést kérünk a tévedés miatt!

Szegedi kiküldetés, avagy Botkának buknia kell

Kapitányt Pécsett egészen 2019-ig tudott pénzt keresni az önkormányzati szférában kommunikációs tanácsaival. Forrásaink szerint neve felmerült 2016-ban, amikor új főszerkesztőt keresett az akkor még Mészáros Lőrinc-féle Mediaworks a Dunántúli Napló élére. Arról ugyan lemaradt, de 2017-ben új feladattal találták meg. Ő lett a szegedi Szegedma nevű Fidesz-közeli portál főszerkesztője, az impresszum szerint a mai napig betölti ezt a pozíciót. Ilyen minőségében tavaly első fokon két év próbára bocsátották egy hamis levél leközlése miatt. (Hogy jogerősen véget ért-e a per, arról egyelőre nem sikerült információhoz jutnunk.)  A lap gyakran támadja a Botka-féle városvezetést vagy a Fidesz helyi politikai ellenfeleit. Ujhelyi István szocialista politikusról számos olyan cikket jelentettek meg, amelyeknek az állításait később bírósági kötelezésre helyre kellett igazítaniuk, mert valótlanságokat tartalmaztak.

Fodor + Kapitány = 400 milla

A Pécsi Stop a birtokába került dokumentumokra hivatkozva írta meg március elején, hogy Kapitányhoz és céges érdekeltségeihez 83 millió forint vándorolt az önkormányzattól vagy önkormányzati cégektől 2009 és 2019 között.

Kapitány tehát a Pécs Aktuál mögött az agy, a pénzt viszont részben Fodor-Petrov József adja, aki szintén fontos médiavállalkozója volt az elmúlt évek pécsi Fidesz-világának. A lapot a P1 Media Group Zrt. adja ki, melynek tulajdonosa Fodor-Petrov József, akinek az érdekeltségei több pécsi önkormányzati céggel is szerződésben álltak a fideszes városvezetés idején. A Média1 közérdekű adatigénylés nyomán tudta meg, hogy a Fidesz-érában csak a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. (ZSÖK) 2014-től 2019. november 19-ig közel nettó 217 millió forintot fizetett ki olyan cégeknek, melyeket Fodorral összefüggésbe lehet hozni. (A linkelt cikket érdemes végigböngészni, alaposan feltérképezi a pécsi médiavállalkozó érdekeltségeit.) Talán nem véletlen, hogy Vincze Balázs, a ZSÖK Péterffyék által menesztett ügyvezetője pont Fodor lapjában nyilatkozott a napokban hosszan és felháborodottan arról, hogy a ZSÖK új vezetése hűtlen kezelés miatt feljelentést készül tenni. 

A Pécsi Stop fentebb említett cikkében azt írta, Fodor érdekeltségeihez összesen 317 millió forint került a Fidesz-érában az önkormányzati szférából. Ehhez hozzáadva Kapitány 83 millióját, szép kerek összeg, kettőjük esetében összesen 400 millió forint jön ki. 

hirdetés

Hirdetés