Mutatjuk, hogy akkor hány nagy cég is jött pár év alatt Pécsre!

A BAT pécsi gyárfejlesztése kapcsán Szijjártó Péter külgazdasági miniszter leszögezte, a kormány elkötelezett Pécs újraiparosítása iránt. Megnéztük, hogy valóban erről van-e szó, s számba vettük az elmúlt időszak pécsi bejelentéseit.

Noha a kormányzati támogatásokat, amelyek az új gyárak telepítésére szolgálnak, egyes körökben szokás pénzkidobásnak nevezni, egyáltalán nem erről van szó. A kormányzati támogatás nem ajándék, szigorú feltételeket kell vállalniuk a cégeknek: munkahelyeket teremtetni, megtartani, illetve fejleszteni. Ráadásul a cégek adót fizetnek (helyben a városnak is, iparűzési adóként), a dolgozók bért kapnak, nem mondjuk munkanélküli segélyt. Egyes körök szerint ezek a cégek csak addig maradnak, amíg a támogatás tart, de ez sem igaz. Jó példa erre Pécsett a Harman, a világcég érkezését 2015-ben jelentették be, az egykori Elcoteq-üzem helyére települt, azóta folyamatosan fejleszt, új gyártási technológiák is érkeztek, a dolgozók száma mostanra mintegy 700-ra nőtt.

De az elmúlt időszakban is számos olyan fejlesztés zajlott-zajlik, amelyeket a kormány támogat, a beruházások összértéke több tízmilliárd forint. Néhány példa: a Magnus Aircraft 5,16 milliárdos beruházással épít Pécs-Pogányban repülőgépgyárat, amelyhez a kormány 2 milliárdos támogatást nyújtott. A repülőgépgyár már el is készült, a második ütem, a kompozitüzem is a befejezéséhez közeledik, év végére 120-an dolgozhatnak a pécs-pogányi gyárban. A Magnus ráadásul nem „multi”, hanem magyar tulajdonú cég.

Tavaly ősszel jelentettek be egy másik beruházást, amelyik szintén zajlik már a Déli Ipari Parkban: Szijjártó Péter külgazdasági miniszter közölte, hogy a dél-koreai tulajdonú, autóalkatrész-gyártó Hanon Systems Hungary Kft. összesen 36,7 milliárd forint új beruházást hoz Székesfehérvárra, Pécsre és Rétságra. A beruházás 7,5 milliárd forint vissza nem térítendő állami támogatást kap, és összesen 516 munkahelyet teremt, döntő részét Pécsett.

Egy másik bejelentés pedig egy német óriáscéghez, a thyssenkrupphoz kötődik: motoralkatrészgyárat építenek Pécsett, a munka már ősszel megkezdődik. A beruházás mintegy 17 milliárd forint értékű, ehhez 5,5 milliárdos támogatást nyújt az állam, első ütemben 200 új munkahelyet jelent a gyárépítés. A beruházás bejelentésén Szijjártó Péter külgazdasági miniszter úgy fogalmazott, ezzel is meg tudnak felelni annak a miniszterelnöki utasításnak, hogy minél több és minél magasabb hozzáadott értékű munkahelyet vigyenek Pécsre. A német cég vezetője nemrég lapunknak azt is elmondta, miért választották az új gyáruk helyszínéül Pécset (ez a cikkünk ITT olvasható).

De nemcsak új, hanem már működő cégek is kaphatnak támogatást, erre példa a pécsi Hauni, amely az év eleji bejelentés szerint 2020-ig több mint 5,7 milliárd forint értékben fejleszti gépgyártó üzemét. A többek között magas szakképzettséget igénylő munkahelyeket teremtő beruházásokhoz a Nemzeti Befektetési Ügynökség közel egymilliárd forint támogatást nyújt.

Pécsen egyébként a város baloldali parlamenti képviselője, Mellár Tamás kijelentette: ő nem fog befektetőkkel tárgyalni. Ez azért is lényeges és fontos kijelentés Pécs jövőjét illetően, mert most a Mindenki Pécsért Egyesületen keresztül szeretnének baloldali pártemberek hatalomba jutni Pécsen, a Mindenki Pécsértnek pedig éppen Mellár Tamás a vezetője.

Hirdetés