Hosszú előkészítő szakasz, számos tárgyalás után megkezdődött a pécsi fideszes városvezetéshez köthető Volvo-ügy tárgyalása a kaposvári bíróságon. A bíró bejelentette: tanúként fogják idézni Páva Zsoltot, Csizi Pétert.

Az előzmények:

  • A Tüke Busz Zrt. egy holland közvetítő cég közbeiktatásával 2015-ben vásárolt 115 használt Volvo autóbuszt. A pécsi önkormányzat közgyűlése úgy döntött, hogy az ügyletre a közlekedési cég 3,5 milliárd forint hitelt vehet fel. A vételár is ennyi lett. Csakhogy kiderült, a közvetítő cég a 11 millió eurós vételárból közel 2,5 millió eurót különböző, vele kapcsolatban lévő szereplőknek, konkrétan a másod- és a harmadrendű vádlottnak utalt át. Az ügy úgy pattant ki, hogy a másodrendű vádlott ennek az összegnek egy nem csekély részét készpénzben bevitte egy holland bankba és ott el akarta helyezni. Csakhogy a bankban ezt gyanúsnak találták és elkezdtek nyomozni a pénz forrását illetően, így jutottak el a pécsi buszvásárláshoz. Ezt jelezték a magyar hatóságoknak, amelyek szintén megkezdték a nyomozást.
  • Az ügyészség azzal vádolta meg az első- és a másodrendű vádlottat – a Tüke Busz egyik korábbi vezetőjét és egy magyar-holland kettős állampolgár üzletembert –, hogy az önkormányzat döntéshozóit megtévesztve tudatosan összejátszottak annak érdekében, hogy az önkormányzat a használt Volvo buszok vásárlásakor a magasabb vételárat fogadja el, egy közvetítő cég beiktatásával létrejött különbözetet pedig lenyelték.
  • A harmadrendű vádlottat, akinek szintén jutott a különbözetből, pénzmosással vádolták meg, ő már az előkészítő szakaszban elismerte bűnösségét. Két év, öt évre felfüggesztett szabadságvesztést szabott ki rá a bíróság. Ezen kívül 1,5 millió forint pénzbüntetésre és 179 millió forint vagyonelkobzásra ítélték.
  • Az első- és másodrendű vádlott tagadja bűnösségét.
  • Az elsőrendű vádlott ügyvédje, dr. Bodnár Imre korábban indítványozta többek között akkor és azóta is aktív fideszes helyi politikusok (Bánki Erik, Páva Zsolt, Csizi Péter) tanúként való meghallgatását. Az ő célja nyilván az, hogy bizonyítsa, védence cégvezetőként nem dönthetett és nem is döntött arról, hogyan írják ki a közbeszerzést, illetve hogy mennyit költsön az önkormányzat a Hollandiában piacra dobott buszokra.
  • Éppen ezért indítványozta továbbá azt is, hogy kérje ki a bíróság a buszok beszerzésének időszakából a repülőgépek utaslistáit a Magyarország-Hollandia viszonylatban, azt tisztázandó, repültek-e pécsi politikusok akkoriban a nyugat-európai országba.

Dr. Papp Gábor, a másodrendű vádlott ügyvédje a mai tárgyaláson bejelentette, védence vallomást kíván tenni, és kérdésekre is válaszol. Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy védencével szemben Hollandiában zajlik egy eljárás, ami nyomozati szakaszban van. Abban ugyanaz a tényállás szerepel, mint a magyarországi eljárásban. Két eljárás pedig ugyanabban az ügyben nem folyhat egy ember ellen, az egyiket meg kell szüntetni – mondta. A holland nyomozás másik gyanúsítottja egyébként az említett holland közvetítő cég ügyvezetője. A bíróság vizsgálni fogja az ügyvéd felvetésének jogosságát.

Elsőrendű vádlott: az önkormányzat döntött

Az elsőrendű vádlott a bíró kérdésére elmondta, fenntartja a nyomozás során és az előkészítő ülésen tett vallomását. Nem követte el, amivel vádolják, sem önállóan, sem másokkal közösen. A harmadrendű vádlottat nem ismeri. A közvetítő cég ügyvezetőjét egy korábbi buszbeszerzés kapcsán ismerte meg, ahogy a másodrendű vádlottat is. Sem tartalmilag, sem formailag nincs köze ahhoz az előterjesztéshez, amit Girán János akkori alpolgármester nyújtott be a közgyűlésnek. Kizárólag szakmai kérdésekről egyeztetett az ügylet során, a beszerzés keretösszegét nem ő határozta meg. Kétszer volt Hollandiában, de semmilyen megállapodást nem kötött előzetesen, feladata a szóba jöhető buszflottákkal kapcsolatos tájékozódás. A pécsi közgyűlés döntött a buszvásárlásról. Felhívta a figyelmet: akkor reális veszély volt a tömegközlekedés leállása, egy egységes buszflotta kellett, a közbeszerzésre pedig kizárólag a holland közvetítő cég jelentkezett. 

Olaj a gépezetben: a másodrendű vádlott

A másodrendű vádlott azt mondta, nem követett el bűncselekményt. Mint fogalmazott, ő volt az olaj a gépezetben. Elmondta, Csizi Péter, Girán János, és az említett gazdasági tanácsadó keresték meg azzal informálisan, hogy tud-e megoldást a városi buszproblémákra, mivel tudták, hogy foglalkozik nemzetközi árverésekkel, és használt buszokkal is. Így kerültek képbe a használt Volvók. 2014-15-ben többször utazott Hollandiába, tárgyalt a Volvo Hollandiával, megtekintette  a buszokat. Állítása szerint a közvetítő cég azért került képbe, mert a Volvo számára a Tüke Busz mint partner szóba sem jöhetett, mivel úgy tudták, csődhelyzetben van. A közvetítő cég használt buszok értékesítésével foglalkozott. Ettől kezdve állítása szerint üzleti partnerként kezdett tárgyalni a közvetítő céggel, amelynek ügyvezetőjével megállapodott, hogy ő fogja képviselni őket ebben az ügyletben. 

Beszélt arról is, teljesen érthetetlen számára, miért ismerte be a bűnösségét a harmadrendű vádlott. Azt mondta, mivel nem volt pénze a Tükének a vásárlásra, „pénzt kellett találni”, és a harmadrendű vádlott mint banki kapcsolatokkal rendelkező üzletember is tudta az üzlet létrejöttét segíteni, de közbeszerzési szakértőként is számítottak rá, az volt a feladata, hogy a közbeszerzésen való szereplést segítse. Mint mondta, a közvetítő cég ügyvezetője ki is fizette a harmadrendű vádlott jutalékát, azaz elégedett lehetett a teljesítményével.

Szerinte egyáltalán nem gyanús, hogy ők voltak az egyetlen pályázó, hanem teljesen logikus, hiszen kevés idő állt rendelkezésre a buszpark állapota miatt, és ilyen rövid idő alatt mások vagy nem tudták benyújtani a pályázatot vagy nem akartak a Tükével üzletelni.

Szerinte az elsőrendű vádlott beszámolt a városvezetésnek, amely a buszbeszerzést jóváhagyta, ahogy az akkori gazdasági vezető is leokézta a szerződést.

Kijelentette, az elsőrendű vádlott egyedül nem tudta volna ezt az üzletet megvalósítani, ráadásul három magyar hatóság, köztük a közbeszerzési döntőbizottság sem talált semmiféle szabálytalanságot.

Mi itt a hiba? – kérdezte. Szerinte mindenki jól járt ebben az üzletben, a város, a Tüke Busz, és ő is. Amint megjöttek az utalások a közvetítő cégnek, akkor utóbbi kezdte neki is utalni a megbízási díját, a megegyezés szerint.

Úgy véli, a nyomozati hatóság félreértette ezt az ügyletet.

Közel 2,5 millió euró haszon, szétosztva

Ezt követően a bírói tanács két tagja, az ügyész, és az elsőrendű vádlott ügyvédje tett fel kérdéseket a másodrendű vádlottnak. Az ezekre adott válaszokból a következő történet körvonalazódott.

A vádlottat pécsi önkormányzati döntéshozók keresték meg azzal, hogy segítsen megoldani a pécsi buszproblémát. A pénz, amit a holland bankba bevitt – amivel az egész ügy indult – az ő közvetítési díja (annak egy része) volt. A megegyezés a közvetítő cég és közte, valamint a harmadrendű vádlott között az volt, hogy az ügyleten realizált profit 200 ezer euró feletti részét ő kapja, egy másik részét pedig a harmadrendű vádlott. Neki szerbiai bankszámlájára utalták a pénzt, amit készpénzben felvett. Ennek egy részét akarta befizetni Hollandiában, mert ez szerinte olcsóbb volt, mintha utalta volna. Mint mondta, a harmadrendű vádlott is kapott jutalékot, amit a holland közvetítő cég fizetett ki a pécsiektől a buszokért kapott vételárból, azaz a 3,5 milliárd forintból. A harmadrendű vádlott 550 ezer euró jutalékot kapott. Tagadta, hogy a neki utalt pénzből valakinek még adnia kellett. Szerinte a harmadrendű vádlott közreműködésére szükség volt a sikeres közbeszerzési részvételhez, de hogy az ő munkájáért miért fizetett ennyit a közvetítő cég vezetője, azt tőle kéne megkérdezni.

Nagyjából ezen a ponton tisztázódott, hogy ki mennyit is nyert ezen az üzleten.

  • Másodrendű vádlott: több mint 1,6 millió euró
  • Harmadrendű vádlott: 550 ezer euró
  • Közvetítő cég: 200 ezer euró

A haszon tehát közel 2,5 millió euró volt. A díjának azt a részét, amit nem vitt Hollandiába, azaz körülbelül 700 ezer eurót, ingatlanvásárlásra, céges tőkeemelésre, kölcsön-visszafizetésre költötte, de kölcsön is adott belőle. Ezekről a kölcsönökről nem kívánt nyilatkozni.

Nem tartja furcsának, hogy ő és a harmadrendű vádlott a többszörösét kapta annak a pénznek, ami a közvetítő cég vezetőjének jutott, hiszen „ilyen az üzlet”.

Nem járt Bánki Erikkel és Csizi Péterrel együtt Hollandiában buszügyben.

Szerinte a 11 millió eurós buszbeszerzési árhoz képest a 2,5 milliós, azaz húsz százalék feletti haszon nem nagy.

Elmondta, nem tudja, mennyiért vette meg a buszokat a közvetítő cég a Volvótól. Ahogy azt sem tudja pontosan, hogy amikor a közbeszerzési ajánlatot tették, megvették-e már a buszokat a Volvótól. A Szabad Pécs korábbi cikksorozata szerint egyébként csak opciós jogot szerzett a közvetítő cég, a konkrét vásárlás csak a Tüke Busztól beérkezett vételárból történt meg. 

Dr. Vadócz Attila az ülés végén bejelentette, hogy tanúként idézi a november végi és december eleji ülésekre Páva Zsoltot, Pécs volt polgármesterét, Csizi Péter volt alpolgármestert (később országgyűlési képviselő), az említett ismert pécsi gazdasági szakembert, Bánki Erik fideszes országgyűlési képviselő rokonát, aki a fideszes önkormányzatnak dolgozott, valamint a Tüke Busz egyik nemrég távozott vezetőjét.

Ezen kívül közölte azt is, hogy kikéri a bíróság a KLM és a Wizzair légitársaságok utaslistáit a kérdéses időszakból.

Csizi, Bánki, Páva, Tüke Busz-vezetők, és mások beidézését kérte a Volvo-per elsőrendű vádlottja

Volvo-per: elrendelték a másodrendű vádlott letartóztatását

Volvo-per: szabadlábra került az egyik vádlott, olyanokat fognak beidézni, akiket eddig ki se hallgattak

Kiemelt kép: Páva Zsolt és Csizi Péter egy, a buszcsere-programról tartott sajtótájékoztatón

Hirdetés