Előnye és hátránya is van a távoktatásnak a pécsi tanár szerint

Hirdetés

Jópofa, saját készítésű mémet posztolt érettségiző osztályának a napokban Gál András, a Csányi Alapítvány mentora és a Brázay Kálmán Gimnázium tanára. Ennek kapcsán megkérdeztük véleményét a koronavírus-járvány miatt bevezetett oktatási módról. 

A pécsi tanár szerint a pedagógusoknak és a diákoknak is bőven meggyűlt a baja a távoktatással annak hirtelen bevezetésekor, de lassan muszáj volt beleszoknia mindkét félnek a változásba. Ő a maga részéről humorral és különböző tanítási módszerekkel igyekszik motiválni diákjait.

Többek között ezt a két mémet készítette a tanulók számára a pécsi pedagógus

– Hozzám hasonlóan bizonyára minden pedagógus és diák számára komoly változás volt, hogy a kialakult vírushelyzet miatt március közepén bezártak az iskolák, amivel kezdetét vette az azóta is tartó digitális távoktatás. Én a Csányi Alapítványban dolgozom főállásban. Emellett pedig angolt és történelmet tanítok esti és levelező képzésben a Brázay Kálmán Gimnáziumban Magyarhertelenden. Így természetesen engem is érintett az átállás annak minden előnyével és hátrányával. Tapasztalataim szerint a kezdeti nehézségek abból adódtak, hogy az iskoláknak nem állt rendelkezésére egységes, digitális támogató platform. Ez azt eredményezte, hogy a tanítást különböző felületeken kezdték el, akár iskolán belül is többfélén – mondta Gál András lapunknak.

Szerinte a digitális oktatás ilyen hirtelen megkezdésére a pedagógusok többsége nem volt felkészülve. Elmondása szerint volt olyan kollégája, aki önerőből képezte tovább magát, más segítséggel tanult meg digitális felületeket használni.

„Úgy gondolom, hogy hatalmas elismerés jár minden pedagógusnak az országban, egyik napról a másikra alkalmazkodtak ugyanis a változásokhoz, a digitális oktatáshoz átalakítva a napi rutinjukat és meglévő tudásukat”

– így a pécsi tanár.

Hozzátette, hasonlóan nehéz helyzet előtt álltak a diákok is: míg egy-egy tanárnak csak a saját maga által használt felületet kellett megismernie, addig a tanulóknak többfélét, amit tanáraik megköveteltek. A diákságnak – és persze a szülőknek – emellett azzal a kihívással is meg kellett küzdenie, mondta, hogy megfelelő kapcsolatot alakítsanak ki az élő digitális órák során. Ennek számtalan tényezője van, tette hozzá, például, hogy hány számítógép van otthon, milyen az internethozzáférés, van-e kamera vagy mikrofon a számítógépen, a testvérek órái ugyanabban az időben vannak-e, elaludt-e a gyerek a reggeli óráról, milyen új időpontban vannak a tanórák.

– A Csányi Alapítványban szinte zökkenőmentesen vettük a felmerülő akadályokat. A megfelelő technikai háttér, az emberi erőforrás és a szakmai háttér is rendelkezésre állt. A korábbi években már elkezdtük a digitális oktatáshoz való alkalmazkodást, amit tanulóink is megszokhattak. Külön könnyítést jelent, hogy ott nem csak órarend szerinti, hanem projektmódszerekkel is oktatunk. Ez azt jelenti, hogy az iskolai tudáson túl egy egyéni fejlesztői programot nyújtunk a gyerekeknek, amit a digitális térben is át tudunk adni. Természetesen kontakt órákat és tanulmányi segítséget itt is a különböző video-chat alkalmazások használatával nyújtunk – fejtette ki Gál András.

Elmondta, a magyarhertelendi iskolában viszont – véleménye szerint sok más közoktatási intézményhez hasonlóan – különböző fokú nehézségekkel találkoztak. Az egyik legnehezebb feladatot szerinte az jelenti, hogy a tanulókat a kötelező órák idejében egyszerre érjék el és minden tanuló „megjelenjen”. De bonyodalmat jelent az is, hogy a feladatokat rendszeresen megoldják, emellett pedig a hiányzásokat is mindenhol nehéz most kezelni. Ezekre a problémákra különböző megoldásokat keresnek az iskolák, tette hozzá.

– Érzékeny pontot jelent az érettségizők felkészítése, hiszen ők május 4-én megkezdik az írásbeli feladatsorok megoldását. Ebben úgy érzem, hogy nagy segítséget kapnak tőlünk most is és szerencsére rengeteg tananyag megtalálható már az interneten. A tanár feladata most nem csak az, hogy átadja a tudását és felkészítse az érettségire vagy más megmérettetésre a tanulóit, hanem tudatosítsa bennük azt, hogy ez egy kényszerhelyzet. Az tehát, hogy otthon vagyunk, az nem azt jelenti, hogy nem kell annyit tanulni, hanem azt, hogy más formában, önmagunkat is fejlesztve, önállóan kell haladni a tanulással. Szerencsére ezzel a szemlélettel dolgoznak a kollégáim is – mondta a pedagógus.

Lapunknak elmondta, tanulóit számos módszerrel igyekszik motiválni. Törekszik a sokoldalú és izgalmas tartalom megosztása mellett humorral is meghozni a kedvet a tanuláshoz. „Ez mindig is a filozófiám volt, amit a családom harmadik generációs pedagógusaként örökölhettem” – tette hozzá. 

A humorral való motiválásra törekvés adta az ötletét a bevezetőben már említett, a Star Wars-tilógia ihlette mémnek az elkészítésére is, amelyet egy pécsi pár filmes jeleneteinek újraképzeléséből merített. Eredetileg a volt diákjai digitális ballagáshoz készítette.

„A képnek nem az a célja, hogy visszaadja az eredeti szereplőt és jelenetet, hanem viccesen megjeleníteni azt”

– Jó tanácsként pedig azt üzenném a diákoknak és kitartó szüleiknek, hogy továbbra is türelmesen kezeljék a távoktatás adta kihívásokat. Igyekezzenek a megadott felületeken beadni vagy elküldeni a házi feladatokat és megoldásokat, mert ez nagyban megkönnyíti a tanárok munkáját – mondta a tanár.

Ami pedig meglátása szerint nagyon fontos:

„Ne hagyjuk, hogy az otthon töltött idő becsapjon bennünket és elhanyagoljuk önmagunk tudatos és rendszeres fejlesztését, ami nem más, mint a TANULÁS!”

[su_note note_color=”#edeb6f”]A távoktatásról korábban ITT írt egy tizenegyedikes fiú lapunknak, illetve nemrég a mélyszegénységben élő pécsi gyermekek a távoktatásba való bekapcsolódásáról is írtunk ITT. Sőt, IDE kattintva olvashatunk arról, hogy még a kutyákat is digitálisan oktatják. [/su_note]

Hirdetés