Hirdetés

Annak a holland cégnek a tulajdonosa került a vádlottak padjára, amelytől a Tüke Busz 2015-ben 3,5 milliárdért, hitelből a használt buszokat megvásárolta. A per hosszú előkészítő szakasz után egy éve kezdődött, ma újabb tárgyalást tartottak Kaposváron.

Az előzmények:

  • A Tüke Busz Zrt. egy holland cégtől 2015-ben vásárolt 115 használt Volvo autóbuszt. A pécsi önkormányzat közgyűlése úgy döntött, hogy az ügyletre a közlekedési cég 3,5 milliárd forint hitelt vehet fel. A vételár is ennyi lett. Csakhogy kiderült, a holland cég a 11 millió eurós vételárból közel 2,5 millió eurót különböző, vele kapcsolatban lévő személyeknek utalt át. Az ügy úgy pattant ki, hogy egyikük ennek az összegnek egy nem csekély részét készpénzben bevitte egy holland bankba és ott el akarta helyezni. Csakhogy a bankban ezt gyanúsnak találták és az ottani hatóságok elkezdtek nyomozni a pénz forrását illetően, így jutottak el a pécsi buszvásárláshoz, amit korrupciógyanúsnak találtak. Ezt jelezték a magyar hatóságoknak, amelyek szintén megkezdték a nyomozást.
  • Az ügyészség azzal vádolta meg a Tüke Busz a buszbeszerzés idején regnáló vezetőjét (elsőrendű vádlott) és egy magyar-holland kettős állampolgár üzletembert, Cs. A.-t (másodrendű vádlott), hogy noha tudtak arról, hogy a buszok eredeti tulajdonosa, a Volvo Hollandia sokkal olcsóbban adná a flottát, az önkormányzat döntéshozóit megtévesztve tudatosan összejátszottak annak érdekében, hogy az önkormányzat a magasabb vételárat fogadja el, a holland cég közbeiktatásával létrejött különbözetet pedig lenyelték.
  • A harmadrendű vádlottat, P. E.-t, akinek szintén jutott a különbözetből, pénzmosással vádolták meg, ő már az előkészítő szakaszban elismerte bűnösségét. Két év, öt évre felfüggesztett szabadságvesztést szabott ki rá a bíróság. Ezen kívül 1,5 millió forint pénzbüntetésre és 179 millió forint vagyonelkobzásra ítélték. Ő egyébként évekkel ezelőtt Bánki Erik baranyai fideszes politikus egyik cégének ügyvezetője volt.
  • Az első- és másodrendű vádlott tagadta bűnösségét.
  • Az elsőrendű vádlott időközben elhunyt.
  • Az elsőrendű vádlott ügyvédje indítványára a bíróság korábban tanúként idézett egykori és ma is aktív fideszes politikusokat, Bánki Eriket, Páva Zsoltot, és Csizi Pétert. Ezzel azt akarta bizonyítani, hogy valójában politikusok mozgatták a szálakat, és védence csak mellékszereplő volt a történetben. Az eljárás során kiderült, Bánki Erik és Csizi Péter a buszbeszerzés idején együtt repültek Hollandiába, de Bánki azt mondta a bíróságon, hogy magánjellegű programon vettek részt. 
Csizi Péter fideszes alpolgármester egy Volvo buszon pózol
  • Azon a tárgyaláson, amelyen Bánki tanúskodott, megjelent Hadházy Ákos országgyűlési képviselő, aki a Szabad Pécsnek azt mondta, hogy feljelentést tesz Bánki tanúvallomása miatt. Szerinte ugyanis Bánkinak, bármit is mondott, mégiscsak köze lehet a pécsi buszbeszerzéshez, amint azt állította is a közelmúltban elhunyt elsőrendű vádlott, aki írásos tanúvallomásában beszélt arról, hogy Bánkinak és Csizinek igenis volt köze a buszbeszerzéshez. Hadházy nem engedi el az ügyet, a mai tárgyaláson is jelen volt.
  • A holland „közvetítő” cég egykori holland tulajdonosa, ügyvezetője, S. P. ellen a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság ugyanebben az ügyben, gazdasági csalás miatt eljárást kezdeményezett, a hatóság valamiért különválasztotta ügyét a másik három gyanúsítottétól. 
  • Most azonban S. P.-t is megvádolta az ügyészség, a két ügyet egyesítették, és a hatvanas éveiben járó holland férfi ma meg is jelent a kaposvári bíróságon.

Papp Gábor, a másodrendű vádlott, Cs. A. budapesti ügyvédje a tárgyaláson felvetette: mivel nincs azonos szakban a két ügy, nem lehet egyesíteni azokat, akkor sem, ha a tényállás ugyanaz, a bírói gyakorlattal ellentétes lenne. Nehezményezte azt is, hogy nem volt előkészítő ülés S. P. ügyében, hanem rögtön a tárgyalási szakaszba lépett be a vádlott.

S. P. ügyvédje, a pécsi dr. Pallos Dénes arról beszélt, hogy előkészítő ülésre készültek, nem tárgyalásra. Elmondta, védence kifogásolja, hogy a magyar hatóságok eddig nem biztosítottak lehetőséget neki arra, hogy az eddigi védőjével érdemben beszéljen. Dr. Pallos, aki csak néhány napja képviseli a holland férfit, elmondta, védence állítja, nem kapott szabályszerűen idézést, ennek ellenére ma megjelent a tárgyaláson. Érdemi nyilatkozatra nincs felkészülve – tette hozzá –, írásban kíván vallomást tenni.

Ezt követően az ügyész ismertette a vádiratot, melyet fentebb részben már összefoglaltunk. A lényeg: az első és másodrendű vádlott tudott róla, hogy a Volvo 2,8 milliárd forintért adná a flottát, de helyette az önkormányzatnál elérték, hogy 3,5 milliárdot határozzanak meg vételárként. A 2015 februárjában közzétett közbeszerzési kiírásra csak az S. P. érdekeltségébe tartozó holland cég jelentkezett. Áprilisban érvényesnek minősítette a Tüke Busz a beszerzést, szerződést kötöttek a holland céggel, majd nyár elején elutalták a pénzt. S. P. a 2,4 millió eurós különbözetből 2,2 milliót átutalt a másod és a harmadrendű vádlottnak, a maradékot megtartotta. Ezért a pénzért semmilyen szolgáltatást, gazdasági tevékenységet nem végzett, hiszen a másodrendű vádlott cége hozta haza a buszokat, pedig az a szerződés szerint a holland cég feladata lett volna, ahogy a járművek ablakainak cseréje is. Azaz akkori árfolyamon 606 millió forintot fizetett ki a Tüke Busz a holland cégnek mindenféle ellentételezés nélkül. Ezért S. P.-t különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó gazdasági csalás bűntettével vádolják.

(Csak az érthetőség kedvéért: az üzlet vélhetően úgy zajlott, hogy mire a közbeszerzést a Tüke Busz kiírta, a buszokat egy opciós szerződéssel már lekötötte magának a holland cég, aki a Pécsről érkező, hitelből származó pénzből vásárolta meg a flottát, a különbözet pedig megmaradt neki.)

S. P. a bíróság előtt azt állította, hogy nem ő vette át a vádiratot Hollandiában, nem ő írta alá az átvételi elismervényt, így az hivatalosan el sem jutott hozzá. Nem hivatalosan viszont megkapta, Cs. A. vádlott küldte meg neki augusztus közepén e-mailben.

Kijelentette: nem ismeri el a bűnösségét. Mint mondta, észrevétele van, de vallomást egyelőre nem kíván tenni. 

Ezt követően – tolmács közvetítésével – arról beszélt, hogy amikor tavaly év végén az ügyészség meghosszabbította a gyanúsítást, az szerinte nem volt érvényes, mert túl későn küldték el, kicsúsztak a határidőből. Többször is megkérdezte: pontosan miről van itt szó. Mind mondta, negyven évnyi tapasztalata van buszok eladásában és vásárlásában. Nem kereshetek pénzt? – kérdezte. Hangsúlyozta: nem követett el bűncselekményt, nincs rejtegetnivalója, ahogy a másodrendű vádlottnak, Cs. A.-nak sincs. Mivel az új ügyvédjével csak nemrég találkozott, nem tud vallomást tenni. Hozzátette: sokat dolgozott a Volvo-beszerzésen, ami nem jött volna létre nélküle és Cs. A. nélkül. Azt kérte, a bíróság zárja le ezt az eljárást most.

S. P. védője, dr. Pallos Dénes a védekezés alapját képező érveit előadva arról beszélt, hogy védence azért adta ezt az ajánlatot, mert arra számított, hogy alkudni fognak belőle, de nem tették. Hozzátette: az önkormányzatnál több fórumon is átfutott a beszerzés, de nem találtak benne hibát. Aztán beszélt arról is, hogy S. P. cége a saját költségén hozatta haza a buszokat. Reális üzleti haszon szerinte a két összeg – 2,8 és 3,5 milliárd – közötti különbség. Mivel egy nappal a jogvesztő határidő lejárta előtt hosszabbította meg védence gyanúsítását 2021 decemberében az ügyészség, meg kell vizsgálni, hogy ez mennyire megalapozott – jelentette ki.

Dr. Vadócz Attila bíró a következő tárgyalást december 8-ára tűzte ki.

Hirdetés