12 C
Pécs
péntek, május 3, 2024
KezdőlapAbszolút NőPszichéA Top 5 vendéglátós trükk

A Top 5 vendéglátós trükk

A vendégek megkárosítása máig bevett szokás, sokszor észre sem vesszük a turpisságot. Összeszedtünk pár trükköt és jó tanácsot, hogy azt kapjuk a pénzünkért, ami jár. Az italokra koncentráltunk, az éttermi trükkökkel külön foglalkozunk.

 

1-es trükk: az üres üvegek feltöltése

Hogy csinálják?

A kis üveges üdítőket kiürülés után feltöltik Cornelius gép segítségével, ásványvíz esetén pedig csapvízzel. Ami azért különösen felháborító, mert egyébként is 2-300%-os haszonkulccsal dolgoznak a vendéglátóhelyek az italok esetében, további lehúzásra nincs szükség.

Hogyan szúrjuk ki?

Ha a pincér nem az asztalnál nyitja ki az üveget, máris gyanússá válhat a dolog. Csavaros kupak esetén nehezebb észrevenni a turpisságot, mert látszólag előttünk bontják ki a vizet, és nem tűnik fel, hogy esetleg már nem először.

2-es trükk: drága italok cseréje az olcsó változatra

Hogy csinálják?

Vegyünk például egy üveg Bacardit: egész egyszerűen feltöltik valamilyen olcsó fehérrummal. A hatóságnak nem tűnik fel, hiszen a zárjegy megvan, és jó esetben a vendégnek sem, mert úgyis long drink vagy koktél formában kéri, így nem olyan feltűnő a különbség: „jó lesz az neki, úgyse veszi észre!”

Hogyan szúrjuk ki?

Elég nehéz észrevenni, ha gyanút fogunk, érdemes rendelni egy kört tisztán. Bizonyos italok esetében könnyű dolgunk van: kérjük például a vodkaszódát mindig Finlandiából, ugyanis a márkára jellemző kiöntőt nehéz leszedni, ezért nem éri meg a fáradságot a rafinált kocsmárosoknak az utántöltéssel bajlódni.

 

3-as trükk: a jég miatt kevesebb ital kerül a pohárba

Hogy csinálják?

Ez főleg akkor lényeges probléma, ha kimért üdítőt kérünk, mert – ha józan paraszti ésszel belegondolunk – a 3 dl-es pohárba nem fér bele 3 dl üdítő és egy marék jég, tehát többet fizetünk, mint amennyit tényleg megihatunk.

Hogyan kerüljük el?

Kérjük külön pohárba a jeget!

 

 

4-es trükk: alulmércézés

Hogy csinálják?

Ez a leggyakoribb fogás a vendég megkárosítására – ügyetlen pultosoknál ráadásul véletlenül: a mércében akkor van kellő mennyiségű (2-4 cl, 1-2 dl) ital, ha az csordultig tele van. Nem fél centivel a teteje alatt! Aki meg olyan béna, hogy nem tudja kilötykölés nélkül teletölteni, az ne menjen pultosnak, vagy ne igyon annyit.

Hogy szúrjuk ki?

Ha előttünk készül az ital, könnyű észrevenni. Figyeljük nyugodtan a pultos kezét, és ne féljünk szólni!

 

5-ös trükk: a szervizdíj

Hogy csinálják?

A szervizdíj tulajdonképpen a felszolgálási díj. A baj az, hogy itthon sok helyen csak a számlán tüntetik fel, az étlapon nem, így amikor megérkezik a pincér a blokkal, és nálunk nagyjából annyi pénz van, amennyiért fogyasztottunk, akkor kellemetlen helyzetbe kerülünk, ha hozzácsapnak még 10%-ot.

 

Hogy védekezzünk?

Először is le kell szögezni: a szervizdíj nem egyenlő a borravalóval. A borravalót önkéntesen adjuk, a szervizdíjat pedig muszáj kifizetni. Védekezni ellene nehéz, a legbiztosabb, ha rákérdezünk.

 

Egyéb problémák

Van, amikor egyszerűen nem azt kapjuk, amit kértünk. Például szeretnénk meginni egy cappuccinót, ami eszpresszó, habosított tej és tejhab kb. 1/3-1/3-1/3 arányú elegye. Nem pedig egy tejszínhabos valami. Ugyanez igaz bármilyen olyan esetre, amikor a felszolgált étel, ital még csak nem is hasonlít az elképzeléseinkhez.

Mit tehetünk?

A vendégek többsége nem mer szólni, mert fél, hogy megbosszulják rajta, esetleg kukacoskodónak, kötözködőnek fog tűnni. Mérlegeljük, mennyire zavar minket a hiba, vagy a kiszúrt átverés, és ennek fényében jelezzük elégedetlenségünket. Ahol számít, milyen szájízzel távozunk, sűrű bocsánatkérések közepette fognak kárpótolni miket, hiszen az elégedett vendég a legjobb reklám. Ahol ez nem történik meg, hanem még mi érezzük magunkat kellemetlenül, oda inkább ne menjünk vissza. A borravaló kapcsán ne felejtsük el, hogy nem kötelező adni: ha nem voltunk elégedettek, akkor ne adjunk pluszt a felszolgálónak. Sok helyen a vezetés a begyűjtött jatt alapján értékeli az alkalmazottak munkáját.

[frame]Hová fordulhatunk panasszal?

A Baranya Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének elérhetősége:

+36 72 510 494, +36 72 510 790

Érdemes még szót emelni a közösségi oldalakon, például az adott hely Facebook oldalán.[/frame]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő