15 C
Pécs
vasárnap, május 5, 2024
KezdőlapPécs AktuálEmiatt csúsznak a pécsi utak jó időben is

Emiatt csúsznak a pécsi utak jó időben is

Zöldre váltó lámpáknál is valószerűtlenül kipörgő kerekek, ártalmatlan kanyarvételnél elveszített tapadás, blokkoló kerekek egy közepes fékezésnél is. Nagyjából ilyen jelenségekre panaszkodtak lapunknak a pécsi autósok és több taxis is az elmúlt napokban. Többen azt mondják, soha nem volt még ilyesmire példa nedves utakon plusz fokokban. Megnéztük, mi a jelenség oka.

„Furcsán csúsznak ma az utak, ha igaz, újfajta sóval szórják őket.”- „Van, hogy a lámpánál, sík úton nem tudok elindulni kerékpörgés nélkül. Csináljanak már valamit!” – „A napokban nem egy belecsúszós baleset történt. Senkinek nem tűnt fel rajtam kívül, hogy a só helyett használt síkosságmentesítő anyag mennyire csúszik – és mint a példa mutatja – napokkal az után is, hogy használták? Az illetékeseknek meg kellene vizsgálni ezt az anyagot. Gyalogosként is érezhető, hogy mennyire csúszós.” – többek között ezek a hozzászólások jelentek meg a karácsony előtt történt, öt autó összeütközésével járó halálos balesettel foglalkozó cikkünk alatt.

Jobban csúszik, mint egy egyszerű vizes út...
Jobban csúszik, mint egy egyszerű vizes út…

Az esetet követően postaládánkban is landoltak megkeresések: olvasóink arról számoltak be, hogy több baleset is a csúszós pécsi utak miatt történik. Mint írták többen, a hőmérséklet az utóbbi időben már éjjel sem ment nulla fok alá, mégis rendkívül csúsznak a nyirkos utak. Több taxis is megerősítette lapunknak, hogy idén érzésre síkosabbak a nedves szakaszok, mint korábban.

Utánajártunk, mi minderről a véleménye a Pécset átszelő utakat kezelő Magyar Közút Nzrt.-nek, és a belterületi utakat felügyelő Biokom Nkft.-nek.

Előbbi szóvivője, Pécsi Norbert Sándor azt mondta, közönséges sóval, illetve a szintén évek óta használt, kalcium-kloriddal végzik a síkosságmentesítést most is; új anyagot nem használnak. Lóczi Szidónia, a Biokom pr-menedzsere pedig elmondta: a legtöbb helyen ők is sót, illetve havas-jeges úton kőzúzalékos sót, a belvárosi tereken kalcium-kloridot szórnak.

Mindkét szóvivő elmondta azonban, hogy több együttes tényező eredményezheti, hogy a pusztán nedvesnek tűnő felületek jobban csúsznak, mint egy egyszerű eső áztatta út.

Pécsi Norbert Sándor például elmondta, hogy a napról napra ismétlődő páralecsapódásokból eredő víz a sóval és az úton egyre halmozódó szennyeződésekkel – olaj, sár, gumiporladék, gépzsír, olajsár – csúszós, nyálkás elegyet alkothat plusz fokokban is.

Lóczi Szidónia a Biokom szakembereit idézve arról számolt be, hogy a tartós éjjeli, sőt nappali páralecsapódásokkal kísért fagyok idején kiszórt só „lemosó” eső híján az utakon maradt. Ez pedig önmagában megköti a párát; az elmúlt hetekben, napokban kialakult tartósan sónedves területek pedig önmagukban is, a szennyeződésekkel pedig még csúszósabbá váltak.

Mindkét szakember elmondta, hogy az utak nem csúsznának ennyire, ha nem lenne párakicsapódás vagy ha egy komolyabb eső lemosná az utakról a koszt, a felgyülemlett sót.

Addig is nem árt az óvatosság, mondták, hiszen öt fok környékén, nedves felületen bárhol számíthatnak az autósok síkos szakaszokra.

[box title=”Mi a teendő?” box_color=”#3d8eb8″]Az út síkosságát legegyszerűbb próbafékezéssel tesztelni: alacsony sebességnél érdemes erősebben a fékpedálra taposni, miután meggyőződtünk róla, hogy nem jön mögöttünk senki. Ha megcsúszik a kerék, nagyobb sebességnél elveszíthetjük az irányítást. Beszédes lehet, ha egy kereszteződésből kikanyarodva érezzük: a kerekek el-elveszítik a tapadást vagy lámpánál dinamikusabb indulásnál is kipörögnek a kerekek. Ilyen esetekben haladjunk lassabban, tartsunk nagyobb követési távolságot, kerüljük a hirtelen gázadást, fékezést, kormánymozdulatokat.[/box]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő