22 C
Pécs
csütörtök, május 2, 2024
KezdőlapPécs AktuálPécsett biztosan nem lesz villamos

Pécsett biztosan nem lesz villamos

Hacsak nem lesz politikai döntés a Pécsre tervezett villamosprojekt kapcsán, 2020-ig nem épül ki a város kötött pályás közlekedési rendszere. Nagy Csaba alpolgármester szerint az Európai Uniótól nem érkezik annyi forrás, amennyiből ilyen komoly összeget lehetne biztosítani Pécsnek.

Elkészült az az, teljes egészében uniós támogatásból finanszírozott több száz oldalas tanulmány, amely szerint lehetséges lenne kiépíteni a városi kötött pályás közlekedési rendszert. Mindehhez azonban 90 milliárd forintra lenne szükség.

– Amikor elkezdtek dolgozni a tanulmányokon, még nem voltak ismertek az EU 2014 és 2020 közötti költségvetésének sarokszámai. Azóta, idén tavasszal kiderült, hogy hazánk főként munkahelyteremtő intézkedésekhez használná fel a pénz nagy részét. Közlekedésfejlesztési pályázatokra összesen, országos szinten jut 100 milliárd forint – mondja Nagy Csaba alpolgármester, amikor arról kérdezzük, mi valósulhat meg a pécsi tanulmányból.

E-buszok lehetnek a villamosok helyett

Mint mondta, a villamos projektet a nulláról kellene indítani, így ha Pécs kapna is több tízmilliárdos támogatást, akkor is sok milliárd önerőre lenne szükség.

– Bár még tartanak a vizsgálatok és az egyeztetések, nagy a valószínűsége, hogy Pécs a 2014-2020-as költségvetési ciklusban a buszpark modernizálásához tud pénzt szerezni. Most a korábbi tanulmány készítői a projektben megmaradt pénzből ennek előkészítését végzik – mondja Nagy.

A szakértők azt próbálják felvázolni, hogyan lehet gazdaságosabbá, ugyanakkor gyorsabbá és kényelmesebbé tenni a pécsi közösségi közlekedést.

A VEKE szerint a Kertváros-Belváros vonalon el kellene kezdeni a tervezést, hátha lesz rá forrás…

– Meg fogják vizsgálni a szakemberek, hogy Pécs mely területein és mennyi pénzből lehet például buszsávokat kialakítani, csomópontokat átjárhatóbbá tenni a buszok számára, s milyen technológiákra lehet pénzt szerezni a „zöldebb buszozás” érdekében. Az unió ugyanis például alternatív – földgáz, biogáz vagy elektromos – hajtású járművekre is biztosíthat forrást – magyarázza az alpolgármester.

A városvezetés úgy számol, ha Pécs tízmilliárd forintot le tud csípni a 100 milliárdos közlekedésfejlesztési keretből, abból már komolyan tudná modernizálni a helyi közösségi közlekedést.

[frame]

VEKE: legjobb a villamos

A fővárosban és több hazai nagyvárosban is tevékenykedő Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) volt a pécsi villamos-projekt egyik kezdeményezője. E szervezet segítette a várost a pályázat megírásában és elnyerésében is, a munkát is figyelemmel kísérték. A munka lényege egy új közösségi közlekedési csomópont elhelyezésének és a kötött pályás közlekedés létjogosultságának vizsgálata, amelyre a város uniós tízmilliókat költhetett el. A szervezet elnöke, Dorner Lajos szerint Pécs mérete és a várható utasforgalom indokolja a villamosközlekedés újraindítását, persze nem a régi nyomvonalon.

– A részletes, mindenre kiterjedő vizsgálatok szerint a legjobb lehetőség a pécsi közösségi közlekedés fejlesztésére a villamos vonalak kiépítése, s egy új, a főpályaudvar és az Árpád-felüljáró között kialakítandó busz-villamos-vasúti átszállóközpont kialakítása lenne – mondja az elnök.

Szerinte tisztán politikai döntés kérdése, lesz-e pénz a fejlesztésre, Pécs pedig, mint az ötödik legnagyobb magyar város a sor elején kellene, hogy álljon, a többieknek már van közlekedési nagyprojektje.

Egyszerre persze túl nagy falat lenne a terv megvalósítása, ezért ütemezett megvalósítást javasolnak: a Kertváros-Belváros összeköttetés megépítése lehetne az első ütem, amihez viszont a részletes tervezéseket mihamarabb el kell kezdeni, hogy a ciklus végére, 2017-2018 körülre meg is valósulhasson.

Az viszont továbbra is nyitott kérdés (lenne), hogy miből tartaná fent Pécs a villamosokat, mert ezek üzemeltetése lényegesen több pénzbe kerülne, mint például a buszoké.  

[/frame]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő