Most is képernyő előtt eszel? Hatalmas hibát követsz el!

Gyakran sorozatnézés közben fogyasztod el a vacsorád? Nem ritka, hogy nyomkodod a mobilod evés közben, és az ebédidődet is a számítógép előtt töltöd a munkahelyeden? A képernyő előtti evés lehet, hogy szórakoztató és hatékony, de a dietetikus szerint így hajlamosak vagyunk rosszul, és túl sokat enni!

via GIPHY

Jermendi Éva pécsi dietetikus szerint ugyanis az éhség nem az egyetlen dolog, amely befolyásolja, hogy mennyit eszünk a nap folyamán, a figyelem és a memória is fontos szerepet játszik ebben.

– Például, miután elkezdtük az étkezést, húsz percet vesz igénybe, mielőtt az agy elindítja a „jól laktam” vagy „nem vagyok éhes” jeleket, amelyek tulajdonképpen kikapcsolják az étvágyat. Ha nem odafigyelve, vagy sietve étkezünk, akkor ez alatt a húsz perc alatt sokkal több kalóriát fogyaszthatunk el, mint amennyire igazából szükségünk volt – mondja a szakember.

Manapság a legtöbb ember több időt tölt a kütyük használatával, mint bármely más tevékenységgel, ami akár 11-12 órát is jelenthet naponta. Tévézés, számítógépes játékok és az internetezés – ezeket mind-mind ülve végezzük, a fizikai aktivitás hiánya pedig már  gyermekeknél is elhízáshoz vezet.

A szakember hangsúlyozza, hogy ha nem figyelünk oda, hogy mi történik étkezés közben, akkor az agy nem dolgozza fel ezeket az információkat. Ez azt jelenti, hogy nem tárolódik a memóriabankban az, hogy mit ettünk, és sokkal hamarabb fogunk újra megéhezni, extra kalóriákat elfogyasztani, mintha odafigyeltünk volna arra, hogy étkezünk.

– Ezen a helyzeten azzal segíthetünk, ha tudatosabban és odafigyeléssel fogyasztjuk el az ételeinket. Ez magában foglalja azt is, hogy teljes mértékben tisztában vagyunk azzal, hogy mi történik bennünk és körülöttünk. A tudatosságot nem csak evés közben, de a mindennapi tevékenységeink során is gyakorolhatjuk. Az étkezésre alkalmazva ez magában foglalja, hogy észrevesszük az élelmiszer színeit, illatát, ízét és textúráit. Ez azt is jelenti, hogy evés közben meg kell szabadulni a zavaró tényezőktől, mint a tévé, telefon, vagy számítógép – fogalmaz a pécsi dietetikus.

Tehát ha mellőzzük a médiát és a technológiát étkezés közben, jelentősen csökkenthetjük a napi kalóriabevitelt. Azáltal, hogy figyelmet fordítunk az étkezésünkre, nagyobb valószínűséggel egészségesebb ételeket is fogunk választani, ráadásul így növelhető az ételek és harapnivalók élvezeti értéke is.

Az elhízással kapcsolatos cikkeinkért KLIKK IDE!