11 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapHírzónaBírósághoz fordul a Mecsekbusz

Bírósághoz fordul a Mecsekbusz

A cégbírósághoz fordul a Pécsi Közlekedési Zrt. kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz Kft., mert véleménye szerint nem volt jogszerű a város múlt heti lépése. A városvezetés azt követően elégelte meg a kft.-vel való együttműködést, miután kiderült: az adóhatóság 775 millió forintos adótartozást állapított meg a cégnél. A PK Zrt. volt vezérigazgatójának félmillióért béreltek luxusterepjárót, de kiderült: 2,3 milliárddal olcsóbb lehetett volna a buszok üzemeltetése.

Bár több mint két esztendeje tulajdonos a Mecsekbusz Kft. a Pécsi Közlekedési Zrt.-ben, a magánbefektető belépése eddig – elmondható – az utasok számára érzékelhető pozitív változást nem hozott. Sőt, a buszeladási botrány elmérgesítette a viszonyt a két tulajdonos – a Pécs Holding Zrt.-n keresztül közvetetten – a város és kft. között.

Mint ismert, 2009. január elsején adta el a Mecsekbusz által irányított PK Zrt. a városi tulajdonban lévő buszokat a PK Busrent Kft.-nek, s ezen ügylet miatt hűtlen kezeléssel vádolta meg az ügyészség Keczer László vezérigazgatót. A PK Zrt. gazdasági igazgatójának számítása szerint a 2,3 milliárddal kevesebbet költhetett volna a cég abban az esetben, hogyha nem bérli az autóbuszokat egy külsős vállalattól.

A PK Zrt. ugyanis 2009-ben, 2010-ben, valamint 2011 első negyedévében összesen 4,11 milliárd forintot költött arra, hogy a PK Busrent Kft.-től bérelje – a 2009-et megelőzően a PK Zrt. tulajdonában lévő – 155 buszát. A kimutatások szerint a buszok javítására 970 milliót áldoztak ezen időszak alatt, ugyanakkor 800 millió forinttal csökkent az értékük a járműveknek: tehát 1,77 milliárdot tett ki e kettő összege.

A járművek üzemeltetése a gazdasági igazgató szerint legalább 2,3 milliárddal olcsóbb lehetett volna abban az esetben, ha a buszok a PK Zrt. érdekeltségében maradnak, s a járművek nem kerülnek ki egy üzemeltető céghez. Ezt a pénzt – a város álláspontja szerint – költhették volna új buszokra is.

Dr. Havelda Miklós, a Mecsekbusz Kft. jogi képviselője szerint azonban nem volt túlzó ez a bérleti díj, hiszen ha a város új buszokat akar venni, akkor arra áldoznia kell. Mint ismert, a PK Zrt. március 31-i közgyűlésén a Mecsekbusz Kft. tartozásai fejében és 380 ezer forintos ráfordítással a város kétharmados többségi tulajdonra tett szert a közlekedési vállalatban, s visszaszerezte a menedzsmentjogokat a Mecsekbusz Kft.-től. Ezzel a jogosítvánnyal egyúttal visszahívták Keczer László vezérigazgatót posztjáról, s Bata László korábbi forgalmi és kereskedelmi igazgató személyében új vezérigazgatót választottak meg.

A Mecsekbusz Kft. tavaly ősszel felbontotta a szindikátusi szerződést a pécsi önkormányzattal, s ezt követően tárgyalások indultak a felek közötti megállapodás érdekében. Dr. Havelda Miklós, a Mecsekbusz Kft. jogi képviselője úgy értékelte a történteket, hogy az őszi szerződésbontás után azt várták, hogy a város befejezi az ellenük 2009 elején indított „negatív kampányt”, s megváltozik a céghez való hozzáállása, s normális módon tudnak együttműködni.

A másik lehetőség az volt, hogy békében elválnak egymástól. Az ügyvéd szerint ez utóbbinak megfelelően kezdtek egyeztetni a várossal az egymással szembeni követelésekről, a cég 1,5 milliárdot tett be a cégbe, s ők ilyen összeget vártak is el, ám ezt a város nem volt hajlandó elismerni. Elmondása szerint egymilliárd forinttal tartozik a város a PK Zrt.-nek, ez az elmaradt támogatás összege.

Mint mondta, vitatják azt is, hogy jogszerű módon élt volna a város a szindikátusi szerződés szerinti részvény-visszavásárlási opcióval, erre ugyanis csak szerződésszegés esetén lett volna mód, ám szerinte ez annak ellenére sem történt meg, hogy a szindikátusi szerződést éppen az általa képviselt cég mondta fel. Szerinte az továbbra is érvényes.

Az ügyvéd úgy véli, az a közgyűlés, amelyen visszahívták a vezérigazgatót, s újat neveztek ki, szabálytalan volt, ezért cégbírósághoz fordulnak a közgyűlési határozat megtámadásáért.

Havelda elmondta azt is, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal azon eljárását, mely színleltnek, semmisnek mondta ki a buszok értékesítésére vonatkozó szerződést, s 775 milliós adótartozást hozott, nem tartja teljes mértékben elfogulatlannak, mondván, a hatóság lényegi szempontokat nem vizsgált ez ügyben, éppen ezért fellebbezést nyújtanak be. Szerinte a PK Zrt. vezérét hűtlen kezeléssel vádoló vádirat mellékletei közül olyan alapvető dokumentumok hiányoznak, melyek teljesen új fényben világíthatják meg az ügyet.

Szerinte ugyanis a PK Zrt. vezére 2008-ban novemberi közgyűlésen beszámolt a részvényeseknek – így a Pécs Holding Zrt. akkori vezérigazgatójának, Varga Péternek is – arról, hogy létrehoznak egy társaságot, amely 2009 januárjától a városi buszok tulajdonosa lesz. Az erről szóló beszámolót a részvényesek tudomásul is vették, a városi vagyonkezelő vezetője pedig alá is írta. Mint mondta, a tervről az egyértelmű volt, hogy a város tudott erről, s a későbbiekben, a közszolgálati szerződés módosításakor, 2009 februárjában, ez szintén kiderült. Így, érvel az ügyvéd, nem a város háta mögött adták el a buszokat.

Arra a kérdésünkre, hogy vajon mi szükség volt havi félmillióért luxusterepjárót bérelni a volt vezérigazgatónak, úgy felelt: „fogalmam sincs, mindenesetre a tulajdonosok ezt jóváhagyták, s elmondása szerint Keczer László még a közterhekkel együtt sem keresett annyit, mint a korábbi vezetők”.

A pécsi önkormányzat március 31-én döntött úgy, hogy visszaszerzi az irányítást a cégben. Pécs polgármestere, Páva Zsolt szerint ezzel a közeli jövőben megszűnnek a pécsi közösségi közlekedéssel kapcsolatos anomáliák, rendeződik a járművek karbantartásával kapcsolatos korábbi probléma, egyúttal tisztábbak lesznek a buszok. Páva Zsolt a csütörtöki lépés okait bemutatva kitért rá: az elmúlt hónapokban mindent megtettek azért, hogy tárgyalásos formában rendezzék a menedzsmentjogokat bíró céggel a vitás kérdéseket, azonban mindezek a kísérletek nem vezettek eredményre. Közben a szakemberek, a dolgozók jelezték, hogy a buszok karbantartása nem kielégítő, folyamatosak a késések, járatkimaradások.

Az ügyben az önkormányzatot képviselő Szabó Iván ügyvéd közölte: az adóhivatali határozat már semmisnek nyilvánította a buszok két évvel ezelőtti, külső cégbe történő kiszervezését. Ennek elismerését a baranyai bíróságtól is kérik, így rövid határidő után ismét a PK Zrt. tulajdonába, azaz pécsi kézbe kerülhetnek a járművek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő