Ezzel a kiállítással 40 évet utazhatsz!

Pécs, 2016. november 18. Érdeklõdõk Zlatko Prica horvát festõmûvész életmûvébõl nyílt kiállítás megnyitóján a Pécsi Galériában 2016. november 18-án. A tárlaton a száz éve Pécsett született mûvész több mint ötven festményét, grafikáját tekinthetik meg a látogatók. MTI Fotó: Sóki Tamás

Az idén 40 éves Pécsi Galéria jubileuma alkalmából egy hallatlanul izgalmas és átfogó intézménytörténeti tárlatot rendeznek a Széchényi téri kiállítóhelyen. Több mint ezer dokumentumot mutatnak be az augusztus 31-én 17 órakor nyíló kiállításon.

hirdetés

Az elmúlt 40 év körülbelül 300 kiállításának anyagából láthatók itt kordokumentumok: a katalógusok, kiadványok, meghívók, plakátok, fotók mellett a kiállítások szervezésével kapcsolatos korabeli dokumentációk is. Így például levelezések, műtárgykísérők, reprodukciók, katalógustervek és egyéb hivatalos iratok. Mindezek a kiállításszervezés olyan rétegeibe nyújtanak bepillantást, melyek a ’70-es, ’80-as évek korabeli művészetpolitikai viszonyait is megjelenítik. Ezt kiegészítik a galéria hagyatékába tartozó műtárgyak: a Pécsi Grafikai Műhely gyűjteménye, illetve a galéria nemzetközi plakátgyűjteménye.

Továbbá az úgynevezett „muzealizált blokkban” fókuszáltan mutatják be az intézménytörténet egy-egy jellemző kiállítás-sorozatát; a Rajz/drawing ’80, ’82, ’84 (’86), illetve a Táj/landscape (1983), Természet-Nature (1985) című nemzetközi kiállításokat, ezek korabeli katalógusterveit, műtárgyreprodukcióit, levelezéseit.

– Nagy kihívás a ránk maradt hatalmas és komplex anyagban rendet tenni. Amit a PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékén a hallgatókkal végzünk, az egyfajta értékmentés – mondta el Doboviczki Attila PhD, a kiállítás kurátora.

A kiállítás nemzetközi kontextusban is megállja a helyét, ugyanis több világszinten számon tartott művésztől látható anyag. Christo, a bolgár származású amerikai „csomagolóművész” például 1983-ban (és 1985-ben is) elküldte a Pécsi Galériának egy művét, amit ki is állítottak. De láthatók anyagok többek között Mario Merz német képzőművésztől, Keserü Ilonától, Székely Verától és Hajas Tibortól is.

– A Pécsi Galéria új típusú intézmény volt a ’70-es évek magyar képzőművészeti életében, nem nagyon létezett városi galéria abban az időben, különösen olyan nem, amely önálló lett volna. Egyedülálló szellemi közeg volt akkoriban Pécsett, aminek egyik alappillérét a galéria jelentette – számolt be Komor István, a Zsolnay Örökségkezelő NKft. üzemeltetési igazgatója. A Pécsi Galéria nemcsak országos szinten szerzett magának hírnevet; a ’70-es, ’80-as években a közép-európai művészeti élet elfogadott intézménye volt. Ennek a korszaknak a legfontosabb dokumentumait is bemutatja a kiállítás.

– A Pécsi Galéria 40 éves történetének legizgalmasabb projektjei, kiállításai, dokumentumai láthatók egyszerre, egy helyen. A képzőművészetre fogékony pécsiek számára kihagyhatatlan látnivaló – hangzott Vincze Balázs, a Zsolnay Örökségkezelő NKft. ügyvezetőjének ajánlása.

Hozzátette: a kiállítás egyfajta nosztalgikus időutazás, különösen élvezetes azoknak, akik szeretnek elmerülni az archív anyagok között.
Az ügyvezető ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a galériának nemcsak múltja, hanem jelene és jövője is van: – Ragaszkodunk az elmúlt 40 év során képviselt magas minőséghez, úgyhogy a látogatók a 2017/2018-as évadban is izgalmas, értékes kiállításokat tekinthetnek meg a Pécsi Galériában – mondta.

A kiállítás megtekinthető október 8-ig.

(Kiemelt képünk egy korábbi kiállításon készült!)

  • Zen-e

    A pontosság kedvéért: Mario Merz (1925-2003) nem német, hanem olasz képzőművész volt.