Alig lesz trafik júliusban?

Érthetetlen a titkolózás, hol is lesznek...

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál a trafikosoknak csak kicsivel több mint harmada kért engedélyt, így júliustól aligha nyitnak ki a boltok. A városban több milliós tétel lehet az üzlet beindítása.

hirdetés

A trafiktörvény szerint július elseje után kizárólag vámhatósági engedéllyel lehet trafikot üzemeltetni, a koncessziós szerződés megkötése még nem elég a dohánytermékek forgalmazásához. A hatósági engedélyezési eljárás azonban 30 napot igényel. Sokan még nem léptek.

Dr. Bus Szilvia, a NAV regionális vámigazgatóságának alezredese közölte: a dél-dunántúli régióban a nyerteseknek csak a 38 százaléka kért vámhatósági engedélyt.

Baranyában 213 koncessziót pályáztattak meg, de közülük csupán 77-en fordultak eddig a NAV-hoz. A régióban pedig 502 trafikból mindössze 194 esetében fordultak a vámosokhoz engedélyért. A hatóságnál arra számítanak, hogy júliushoz közeledve jóval többen jelentkeznek, éppen ezért azt ajánlják, hogy minél hamarabb kezdeményezzék az eljárás elindítását.

Mindez pedig azt is jelentheti, hogy a következő hónapokban nagyobb városrészek válhatnak dohánymentessé, hiszen korántsem garantált, hogy mindenki időben el tudja végezni az előkészületeket. Annál is inkább, mert egy-egy trafik beindítása nagyjából egymilliós költséggel jár alsóhangon.

Lapunk ismét több trafikost is megkérdezett az ügyben, egyikőjük sem vállalta nevét. Az ugyanakkor kiderült, hogy a megyeszékhelyen jóval több pénzt kell áldozni a bolt kialakítására, mint a környező falvakban.

Az egyik Pécs melletti település trafikosa úgy számol, hogy ő nagyjából 200-300 dohányost szolgál majd ki, a statisztikák szerint ekkora lehet az ő vevőköre. Mint mondta, a helyi szakemberekkel sokkal olcsóbb az üzlethelyiség átalakítása, nagyjából egymilliós kiadásra számít, de nem is számol extra profittal.

Megjegyezte: annak idején 4 százalékos árréssel számolva adta be pályázatát, akkor minimálbér körüli haszonnal kalkulált. A nagyobb, 10 százalékos árrés viszont ennél magasabb profitot engedhet meg. Ezzel együtt a különböző kiegészítő termékek árusításával tisztességes, hosszú távú megélhetésre számít.

A városokban azonban a nagyobb konkurencia miatt jóval nagyobb összegeket áldozhatnak a boltokra annak érdekében, hogy vevőiket becsalogathassák. Ráadásul jóval több vásárlójuk is lehet, így akár több milliót is elkölthetnek a készlet feltöltésére, a berendezés kialakítására.

Miért éppen trafikok?

Sajtóértesülések szerint csak 2010-ben 80 milliárdos veszteséget jelentett a cigaretta miatt kialakult betegségek kezelése. Az MNO szerint 2010-ben a dohányzással kapcsolatos állami bevételek meghaladták a 360 milliárd forintot, ennek közel háromnegyedét a jövedéki adó, negyedét az áfa tette ki. A dohányzás miatti kiadások azonban 441 milliárd forintra rúgtak. Átlagosan a dohányzó férfiak legalább 16, a nők legalább 19 évvel élnek kevesebbet, a kormányzat ezért döntött úgy, hogy jelentős mértékben megnehezíti a hozzáférést a dohánytermékekhez. Júliustól ezért alig 6 ezer helyen vásárolhatunk cigarettát, a jelenlegi több tízezer helyett.