Évente százmilliókkal olcsóbb a Volvók üzemeltetése

Sűrűbben járnak majd a buszok

Ha nem cserélik le a Mercedeseket és Ikarusokat, azok üzemeltetése 10 év alatt 4,3 milliárd forinttal kerülne többe, mint a beszerzett Volvóké – mondta lapunk kérdésére Tavi Tamás, a Tüke Busz Zrt. illetékese egy minap megjelent, baloldali blog által felreppentett hír kapcsán.

A pécsi helyi járatú buszközlekedést ellátó cég üzemeltetésért és fejlesztésért felelős igazgatóját azért kérdeztük, mert a közelmúltban napvilágot látott sajtóhírek szerint egyik-másik közelmúltban beszerzett Volvónál fődarabokat is kellett már cserélni.

– Nem titok, hogy a Volvók 7-8 évesen érkeztek Pécsre, egy átlagos munkanapon 250 kilométert tesznek meg. Így természetes, hogy a tervszerű megelőző karbantartás során bizonyos alkatrészeket felújíttatunk és kicserélünk rajtuk, nincs ebben semmi meglepő – kezdte Tavi Tamás.

Mint mondta, a buszok csakúgy mint az autók, folyamatos karbantartásra szorulnak, ezzel tisztában van a busztársaság, s csakúgy mint egy autó gazdája számol ezekkel a költségekkel.

Az igazgató szerint a korábban kiszervezett buszok állapota is több esetben kritikussá vált, a járművázak jelentős korróziója, a hajtáslánc felújítási, valamint a teljes üzemanyag ellátó csőrendszer csere szükséglete miatt a Mercedes járműpark nagyobb részét csak rengeteg pénzt felemésztő felújítások után lehetett volna tovább üzemeltetni.

Az öreg buszok műszaki állapotát jól jellemzi, hogy két éve nyáron egy Mercedes csuklós busz az üzemanyagcső anyagfáradása és elrepedése miatt kigyulladt és kiégett.

– Amikor döntöttünk a Volvók beszerzése mellett, vizsgáltuk a megelőző karbantartások, a folyamatos kopóalkatrészek cseréjének költségét is. Számításaink szerint amennyiben maradnak forgalomban a korábbi Mercedesek és az Ikarusok, azok üzemeltetésére 4,3 milliárd forinttal többet kellene költenünk 10 év alatt, mint a Volvókra – mondta.

A rosszabb műszaki állapot, a futástelítettség és a magasabb életkor miatt az Ikarus és a Mercedes autóbuszoknál a szükség szerinti felújítás várhatóan 576 millió Ft-tal magasabb összegű lett volna, mint a Volvo 7700 és 7700A típusú autóbuszok esetében.

Rámutatott: a Mercedeseknél az 1 kilométerre eső javítási költség 10-15 százalékkal lenne magasabb, mint a Volvók esetében, míg az Ikarusokra dupla annyit kellene költeni kilométerenként, mint a használt svéd márka járműveire. Mindezek után pedig még mindig a korszerűtlen, öreg járművekkel kellett volna a pécsieknek utazniuk.

A társaság egyébként egy öt évre szóló, a teljes autóbuszállományra vonatkozó tervezett megelőző karbantartási programot készített, amely nagyban hozzájárul ahhoz, hogy 5 év múltán a jelenlegi autóbuszpark műszaki állapota és a szolgáltatás színvonala a jelenleginél akár magasabb is lehessen.

Ezért is fontos
Tavi azt mondta: a buszbeszerzések eredményeként az üzembiztonság nagymértékben emelkedett, a járműállomány a használt autóbusz beszerzések ellenére jelentős fiatalításon ment keresztül, az akadálymentesített buszok száma ugrásszerűen növekedett. A beszerzett járművekkel jelentősen javult az autóbuszpark átlagéletkora, mely az üzembiztonság tekintetében és az utazási komfort vonatkozásában is számottevő javulást hozott