Mobilozz a tanórán!

Az okostelefonoknak cudar sorsuk van a tanteremben – teljes száműzetésbe vannak kényszerítve a zsebekbe, táskákba. Most a padra kerülhetnek egy új tanítási módszernek köszönhetően. Kérdés, hogy a tanárok mit szólnak ehhez?

A magyar oktatás ma még a frontális módszer rabja: a tanár áll a tábla előtt, magyaráz negyvenöt percen keresztül, a diák  jobb esetben jegyzetel, rosszabb esetben ásítozik. Az „m-learning”, vagyis a mobilalapú oktatás most azonban egészen más utat járna be, és  éppen a száműzött okostelefon használatát követelné meg az órákon.

Az Educatio NKft. nemrég kutatást is végzett hazai iskolákban:  négy tantárgy (kémia, magyar, földrajz, biológia) tanóráján tesztelték, milyen módon lehetnek az okostelefonokat integrálni az oktatásba. A diákok egyöntetűen pozitívan fogadták az ötletet, és élvezték a velük való munkát a tanórákon.

Az ilyen elektronikai eszközök használata viszont nagy kockázattal jár: a diákok figyelme könnyen elkalandozhat, fennáll a Facebook, messenger és egyéb szórakoztató alkalmazások használata.

Forradalmasítaná a matekoktatást, de nem hagyják neki

Szintén az alternatív tanítási módszerek táborát erősíti egy pécsi találmány, a Matherminds elnevezésű kártyajáték. Auth Andrea “játéka” alapjaiban változtathatta volna meg az általános iskolai matematikaoktatást, ráadásul a szakmán túl a gyerekek is imádják, a magyar közoktatásban mégsem jutott sokra a találmány – olvasható a Hvg.hu cikkében.

Hosszan huzavona és kínlódás után, most talán az utóbbi időszakban népszerűvé vált közösségi finanszírozással (crowdsourcing) sikerül nagy mennyiségben kiadni a kártyajátékot. A találmányt több európai országban is nagy sikerrel mutatták be, többek között finn kutatók és pedagógusok elismerését is kivívta. A matematika ráadásul univerzális nyelv, így csak az instrukciókat kellett lefordítani angolra.

A kampány december elején indul, a cél pedig 26 ezer font (mintegy 11 millió forint) elérése.

Gara Szabolcs, a Pécsi Tudományegyetem Deák Ferenc Gyakorló Gimnáziumának és Általános Iskolájának matektanára szerint az ötlet nagyon szimpatikus lehet a diákok számára. Mint mondta, már korábban is felmerült náluk egy olyan tanterem kialakításának ötlete, ahol tablettel történne az oktatás. Azonban fontos az egészséges összhang is a hagyományos eszközök és a modern készülékek között. Nem szabad kizárólag ezekre az eszközökre hagyatkozni a többit félredobva – mondja.

Minárik Tamás, az ANK Nevelési Központ gimnáziumának magyar-történelem szakos tanára lapunknak úgy nyilatkozott, náluk folyamatos harc zajlik a mobiltelefonok használata ellen, hiszen azok teljesen lekötik a diákok figyelmét. Ha pedig legálissá tennék az okostelefon használatát, mint taneszközt, teljesen kontrollálhatatlanná válna a tanítás, hiszen egy 30 fős osztály mobilozását lehetetlen ellenőrizni. Ellenben, mondja, lehet helye a tanórán, hiszen gyors információszerzésre kíváló eszközzé válhat és megfelelően alkalmazva valóban eredményes taneszköz lehet.

Fejlesztők természetesen alkottak olyan (ingyenes) alkalmazásokat is, melyek hozzásimulnak az m-learning tanítási módszerhez. Ilyen a kis növényhatározó biológiaórára, vagy a földrajzon alkalmazható speciális helymeghatározó applikáció. Kémiaórán a tanulók videóra veszik az elvégzett kísérleteket, majd otthon az ún. „molekulamodellező” alkalmazással pontosan értelmezik azt.

Memrise Language Learning

Ezt a kis programot remekül lehetne használni például nyelvórákon. Akár 100 idegen nyelvet is elsajátíthatunk a segítségével, ráadásul személyre szabott profilt készíthetünk magunknak, melyben megadhatjuk azt is, hogy naponta hány szót szeretnénk megtanulni. Válogathatunk témakörök szerint (művészetek, sport, történelem és így tovább), sőt akár versenyekre is lehetőség nyílik az app-on belül. Nyelvtanárok figyelem: még szódolgozatok íratására is alkalmas a Memrise!

Memrise

goREACT

Roppant egyszerű, rendkívül hasznos és látványos kémiaórán bevethető alkalmazás a goREACT. Alapnézetben a periódusos rendszer látható a képernyőn, de bármely két elemet összehúzva kémiai reakciókat idézhetünk elő, a létrejött vegyületről pedig további információt kapunk, képekkel illusztrálva. Az applikációval kiválóan lehet modellezni a laborban zajló vegyi folyamatokat. Egy szóval hasznos az órára való felkészülés közben, vagy ha éppen témazáróra tanulunk.

Math Duel 2

Ezzel a matematikai app-al szórakoztatóan tanulhatjuk és gyakorolhatjuk a fejszámolást. A játék (mert nevezhetjük annak) használatához kerítenünk kell egy ellenfelet. A feladat az alapműveletek minél hamarabbi elvégzése, felülmúlva társunkat. Matekórán versenyt lehet szervezni a Math Duel 2 használatával, de egymás között, otthon, akár az órák közti szünetben is elővehető bármikor.

Az alkalmazások angol nyelven, ingyenesen letölthetőek a Play-áruházban