Egyre szigorúbbak a divatcégek a sovány modellekkel

Néhány hónapja lépett életbe egy törvény Franciaországban, mely szerint mostantól minden modellnek optimális testtömegindexét és fizikai egészségügyi állapotát orvos által kiállított papírokkal kell igazolnia. Hasonló hozzáállásról tanúskodik, hogy mostantól nem alkalmaz többé kórosan sovány modelleket két nagy francia luxuskategóriás divatház, amelybe olyan márkák tartoznak, mint a Dior, a Gucci vagy a Louis Vuitton. A radikális változást a napokban, a New York-i divathét előtt jelentették be. 

hirdetés

Mind elfogadták, hogy a női modellek esetében a 34-es méret, a férfiaknál a 44-es az alsó határ. A női 34-es méret azt jelenti, hogy a modell mellbősége 81,5 centiméter, a dereka 62,5 centiméter, a csípője pedig 86,5 centiméter. Néhány hónapja lépett hatályba az a két éve előterjesztett törvényjavaslat Franciaországban, mely betiltja a modellügynökségeknek, hogy kórosan sovány divatmodelleket alkalmazzanak. Annak értelmében az orvosok dönthették el, hogy életkorának, súlyának és alkatának függvényében kórosan vékony-e a modell ahhoz, hogy a szakma alkalmazza, most azonban kikötötte a modellek minimális testméreteit is a francia luxuskategóriás divatház, a Kering és az LVMH.

– Reméljük, hogy csatlakozásra ösztönözhetjük az egész divatipart, s ez valóban változást hozhat a manökenek munkakörülményeiben iparág-szerte – fogalmazott szerdán kiadott közleményében Francois-Henri Pinault, a Kering vezetője.

A Kering és az LVMH divatház azt is vállalta, hogy 16 év alatti lánymodelleket nem vesz fel felnőtt divatbemutatókhoz, divatfotózáshoz. Továbbá megígérték, hogy szakpszichológus áll majd munkaidőben a manökenek rendelkezésére akár telefonon, akár személyesen.

Franciaország egyébként nem az első ország, ahol törvényt hoztak a kórosan sovány modellek alkalmazására; Olaszországban, Spanyolországban és Izraelben is életben van hasonló szabályozás. Szó, ami szó, ránk is ránk férne egy hasonló törvény, ugyanis Magyarországon a becslések szerint ötvenezer táplálkozási zavarban szenvedő ember él, a statisztikáknak pedig nem kedvez a kifutókon látott egészségtelen testkép.

Korábban megkérdeztünk pécsi modellügynökségek vezetőit is a változásokról, és valamennyien azt nyilatkozták, hogy minden ügynökségnek feladata, hogy figyeljenek az általuk képviselt modellek egészségi állapotára, és megfelelő, személyre szabott tájékoztatást adjanak nekik arról, hogy milyen edzésprogrammal és egészséges étrenddel tudják magukat csúcsformában tartani. Egyetértettek abban is, hogy a profi ügynökségek – különösen a divatheteket megelőzően – eddig is elvégeztették minden modelljükkel a szükséges vizsgálatokat, hiszen nekik is az az érdekük, hogy a modell minél energikusabban jelenjen meg a válogatásokon, ezzel ugyanis több munkát tud szerezni.