Fontos felkészülni a legrosszabbra is!

Nem mindenkinek fér bele a sűrű időbeosztásába, hogy a barátnőihez igazítsa a sportprogramját. Néha pedig az sem, hogy a délután közepére időzítse a szabadban történő mozgást. Obendorf Roland, taktikai közelharc instruktor elmondja, mik azok az alapvető dolgok, amikre valamennyi nőnek fontos figyelnie, ha egyedül szokott a szabadban sportolni.  

hirdetés

A Mecsek tekergős ösvényei, a Malomvölgyi tó, és a nemrég átadott Tüskésréti Park is ideális, közkedvelt helyei a futóknak. A szabadban sportolásnak számos előnye ismert, így nem csoda, hogy vannak, akik a rövid nappalok, vagy hideg, borús idő ellenére sem mondanának le erről az mozgásformáról. Azok számára azonban, akik többnyire kora reggel, vagy késő este, egyedül vágnak neki a pályának, érdemes tudatosítaniuk magukban, hogy támadás áldozatává is válhatnak.

night-run-547x420

– Ez nem paranoia, hanem tudatos felkészülés. Fontos tudni, hogy az elkövető nem a külső alapján választja ki, kit fog megtámadni. Sokkal fontosabb tényező, hogy a kiválasztott személy egyedül legyen, sérülékenynek, védtelennek tűnjön, aki se védekezni, se segítséget kérni nem lesz képes a támadáskor – emeli ki a szakember.

Azok a nők, akik egyedül kora reggeli, vagy késő esti időszakban tudnak eljárni sportolni éppen ezeket a tényezőket teljesítve válhatnak nagyobb eséllyel támadás áldozatává.

Félelemben élni, vagy a sportolással felhagyni azonban nem kell. Helyette az alábbi tanácsokkal tud szolgálni minden lelkes futónak Obendorf Roland.

Még mielőtt elindulnál

Legyünk elővigyázatosak. Nem csak támadás, de baleset áldozatai is lehetünk. Ha olyan helyen futunk, ahol kisebb az esély, hogy gyakran találkozunk másokkal, akik segíthetnek, ajánlott a telefont magunknál tartani, hogy bármikor elérjünk valakit.

Még ennél is fontosabb, hogy indulás előtt tudassuk párunkkal, barátnőnkkel, vagy szüleinkkel, hogy hol fogunk sportolni, így ha hosszú időn át nem hallanak felőlünk, egyből segítséget tudnak kérni és meg tudnak keresni minket.

Már egy éve minden pécsi számára elérhető a „Kezedben a biztonságod” ingyenes telefonos alkalmazás, amit már mi is több alkalommal részletesen bemutattunk. Az applikációról és annak előnyeiről, ami az egyedül sportolók számára is kifejezetten hasznos, itt is olvashatsz részletesen.

futás szmog2

Készíts tervet a fejedben!

– Ha támadás ér minket, „leblokkolunk”. Ez egy jól leírható folyamat, ami azért alakul ki, mert olyan váratlan helyzetbe kerülünk, aminek a megoldására nincs kész viselkedésminta az agyunkban, így reagálni sem tudunk rá. Ez azonban fejleszthető. Az önvédelmi tréningeken pont ezeket a mintákat igyekeznek kialakítani a résztvevőkben, miközben fontos fogásokat, mozgást és viselkedést tanítanak – magyarázza az instruktor.

Döntsd el, hogy védekezni fogsz és tanulj meg segítségért kiáltani!

Meglepően hangzik, hogy ezt tudatosítaniuk kell magukban a hölgyeknek, de a szakember szerint a nők 80%-a még kiabálni sem lenne képes egy esetleges támadáskor. Mivel nincs terve ilyen esetre, így nem képes reagálni sem.

– Mindegy, mit csinálunk, de mindenképpen tegyünk valamit. Nem kell tudni sok dolgot, de azt tudatosan kell megtennie a hölgyeknek. Az érzékeny területek megrúgása, a szemek megnyomása, az arcot, orrot célozva kalapácsszerűen ütni ökölbe szorított kézzel a támadót, mind segíthet. Tudatosítania kell magában minden egyedül edző nőnek, hogy meg fogja védeni magát – mondja Obendorf Roland.

A határozott fellépés megmenthet a támadástól

– Bár sokan szeretnek zenével a fülükben futni, ezekben az időszakokban ajánlott inkább ezt mellőzni, így jobban tudunk figyelni a környezetünkre. Ne mélyedjünk magunkba. Látsszon rajtunk, hogy figyelünk és képesek lennénk minden váratlan helyzetben jól reagálni – ajánlja a szakember.

sport, mozgás, nő

Vedd észre, aki gyanús, és tartsd szemmel!

– Ha gyanús alak kezd el követni, szívd fel magad és állj szembe vele! Kezeidet emeld magad elé és hangosan, határozottan szólítsd fel, hogy hagyjon békén. Hidd el, és hitesd el vele, hogy nagyon megbánja, ha hozzád mer érni! Ilyenkor az sem árt, ha a telefon a kezünkben van. Tárcsázzunk azonnal, de ha kell, ütéseknél is nagy fájdalmat tudunk okozni vele – sorolja az instruktor.

Paprika spray

A szakember szerint sok nőnél van, de nem tartják kéznél, így támadáskor használni se tudnák. Aki egyedül jár futni, tegye egy jól elérhető zsebbe, vagy tartsa a markában, így nem csak fújni, de ütni is tudja majd a támadót. Szintén kevésbé ismert, de a spray-vel nem a szemekbe, hanem az orr, száj irányába kell célozni, mivel az azonnal köhögésre készteti a támadót, míg a szem nyálkahártyáján való felszívódás 5-8 másodpercet is igénybe vehet.