Ralisztár a fiatal pécsi szépség

A 23 éves Király-Molnár Alexandra minden sztereotípiát felrúg. A fiatal raliversenyző hölgy mindent tud az autókról, okos és vagány, és a hiedelmekkel ellentétben igen jól vezet. A „Király csapat” másodpilótája imád versenyezni, de szép karriert futott be modellként, és figyelemreméltó eredményeket ért el szépségversenyeken is.  

hirdetés

– Hogy kerültél először kapcsolatba a ralizással?

Modellkedtem és szépségversenyekre jártam, amikor meghívtak egy gyorsulási ünnepségre – ez közel hat éve történt. Ott találkoztam jövendőbelimmel, Király Gáborral. Megtetszett az autóversenyzés, ezért nem tartott sokáig, hogy Gábor meggyőzzön: üljek be mellé navilágni.

– Nagy váltás lehetett a szépségversenyek fényűző pompájából áthuppanni egy raliautó ülésébe. Milyen eredményeket értél el korábban?

– 2014-ben döntős lettem a Baranya Megye Szépe versenyen, ami azért különleges eredmény számomra, mert szülés után neveztem be, és sok reményt nem fűztem hozzá. Nagyon jól esett, amikor megtudtam, hogy beválogattak a döntőbe, de sajnos nem tudtam elmenni, mert pont egy időben volt a Mecsek Rallye-val. Természetesen ez utóbbit választottam. Korábban országos szépségversenyen is értem el helyezést, mégis ez az eredmény áll legközelebb a szívemhez.

– Hogyan oszlanak meg a szerepek: A navigátor csak navigál, a sofőr meg csak vezet?

– Alapvetően igen, nem csereberélünk. A szabály úgy szól, hogy a versenyeken a nem mért gyorsasági, közúti szakaszon – vagyis az úgynevezett etapon – vezethet a navigátor is, amíg a pilóta pihen. Ezért mindkét autóban ülő versenyzőnek kötelező, hogy legyen jogosítványa.

– Egyébként szeretsz vezetni?

– Nagyon szeretek. Amikor megismerkedtem Gáborral, még nem volt jogosítványom, ő tanított meg vezetni, így rengeteg „fogást” elleshettem. Volt egy horvát rali show, ahol pilótaként versenyeztem, és hatalmas élmény volt. Egy Suzuki Swifttel BMW-seket is leköröztem, ami különösen jó érzés volt.

– Nem találnak be a „nő nem való az autóba”, illetve a „nők bénán vezetnek” mondatok?

– Amikor én elkezdtem a raliversenyzést, akkor nagyon kevés nő ült még az autókban, manapság egyre több hölggyel találkozom, nem csak a navigátorokkal, női pilótákat is egyre többet látni. A férjem szokta mondani, hogy a női navigátorok azért jobbak, mert egy hajszálnyit összeszedettebbek, de azt se felejtsük el, hogy egy lány sokkal könnyebb, ami azért nem elhanyagolható szempont a raliversenyzésnél.

– Mi a szerepe a navigátornak, mire kell nagyon figyelned?

– A verseny előtt van a pályabejárás, ekkor utcai autóval mehetnek végig a nevezők az adott szakaszokon. Kapunk egy úgynevezett etap itinert is, amiben részletesen le vannak írva a pálya adatai – a rajttól egészen a célig. Ez alapján megyünk végig, majd egy külön füzetbe jegyzeteljük le a futam tervét, olyan részleteket például, hogy hogyan váltson, milyen gyorsan menjen a pilóta. Nekem arra kell figyelnem, hogy a futam közben a jegyzetek alapján tolmácsoljam a sofőrnek, hogy mikor mit csináljon.

– Úgy tűnik, hogy nem nagyon hibázhat egy navigátor. Történt már ilyen?

– Igen. Egy éjszakai futamon, életem első gyorsasági versenyén elszállt az elektromos rendszer az autóban, nem volt világításunk sem kívül, sem belül. A Pécs-Orfű útvonalon a Remete-rét utáni szakaszon történt – akkor véletlenül kettőt lapoztam. Baj szerencsére nem történt, ügyesen megoldottuk a helyzetet. Máskor viszont nem hibáztam.

– Nemrég fantasztikus helyezést értetek el Oroszországban. Mesélj erről!

– Ez a 7. Nemzetközi Rally Masters Show volt Moszkvában, amit évek óta a volt olimpiai faluban, a régi kerékpár versenyek városi szakaszán rendeznek meg. Tizenegy nemzet raliversenyzőit hívták meg a rendezők, 43 autó állt rajthoz. A nagyon izgalmas és technikás versenyen harmadikként végeztük. Fantasztikus érzés volt, mert szupersztárokkal versenyeztünk együtt, Európa-bajnokok, igazi tehetségek álltak rajthoz. Egyébként végig a második helyet tartottuk, egy tizedmásodperccel maradtunk le a második helyezett után.

  • Bergovecz Győző (Bergo)

    Beülnék mellé 😉