638 millióból erősítették meg a Mura partját

Befejeződött a Mura egy partszakaszának megerősítése, amelyre azért volt szükség, mert a Dráva és a Mura eróziós folyamatok következtében a jelenlegi felett 900 méterre új torkolatot alakít ki, s ez árvízveszély kialakulásához vezethet.

hirdetés

A 638 millió forintból, főként európai uniós forrásból finanszírozott beruházás eredményeiről kedden, Pécsen számoltak be a Dél-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság képviselői.

György Béla, regionális vízügyi igazgató utalt rá: azért döntöttek a beruházás mellett, mert a két folyó tavaly nyáron már 38 méterre megközelítette egymást, s mivel e távolság 8-10 méterrel csökken évente, a partszakadás elkerülhetetlen, az új torkolat kialakulását néhány éven belül egy kisebb árhullám is előidézheti.

Közölte, az új torkolat azon a helyen jön létre, ahol a két folyó 30-40 évvel ezelőtt folyt össze, de mivel a Mura ezúttal nem lesz képes a megnövekedett vízhozamot károkozás nélkül levezetni, bal partján árvízvédelmi munkálatokra volt szükség. A kivitelezés 2010 nyarán kezdődött és négy hónappal a 2011 októberi határidő előtt befejeződött.

A megfelelő vízáramlás érdekében a folyóban terelőműveket és keresztirányú szabályozási műveket hoztak létre, a mederoldal eróziója ellen pedig partfalbiztosító munkákat végeztek. Ennek eredményeként megelőzhető, hogy a víz kárt tehessen a Barcs-Nagykanizsa vasútvonalban, Őrtilos vasútállomásában és a parti területekben.

György Béla megjegyezte: alternatívaként korábban felmerült a vasútvonal áthelyezése is, de ezt elvetették, mert ez a megoldás a 638 millióval szemben 10 milliárd forintba került volna.