Végre van pénz a pályaudvarra

A MÁV állítása szerint megvan a pécsi vasútállomás felújításának pénzügyi fedezete, s az első félévben folyó tervezést követően az év második felében nekiláthatnak a sok éve halogatott munkának. Három év után tehát a belső faácsolat is eltűnhet végre.

hirdetés

Lassan újabb fél év telt el legutóbbi, ezzel kapcsolatos cikkünk megjelenése óta, így ismét megkérdeztük a Magyar Államvasutakat, hogy mire számíthatnak a pécsiek a vasútállomás 2008 óta terítéken lévő felújításával kapcsolatban. Mint ismert, első ízben még Bókay Endre volt pécsi szocialista országgyűlési képviselő lobbizott a málló vakolatú épület rekonstrukciójáért az akkor csak közelgő kulturális fővárosi év miatt. Ezt követően sietve Kákosy Csaba, majd a 2010-es esztendő előtt Hónig Péter miniszterek esküdöztek, hogy rendben lesz a projekt.

Tavaly kétszer is megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mi a helyzet, s mindkétszer csak ígéretek hangzottak el. Ezek alapján már készen lennének a tervezett, legalább másfél milliárd forint értékű munkával.

A társaság kommunikációs osztálya januárban azonban már konkrétumokat is közölt végre. Mint azt érdeklődésünkre levelükben írták, a pénzügyi forrás már a MÁV rendelkezésére áll. Jelenleg előkészítés alatt áll a kiviteli tervekre a közbeszerzés kiírása. A tervek befejezése után megjelenik a kivitelezésre is a közbeszerzés – szándékaik szerint – legkésőbb áprilisban. A közbeszerzés júliusra várható eredményhirdetése után a rekonstrukció az év második felében kezdődhet el.

Amint azt írták, a MÁV belső forrásokat használna fel a felújításhoz, de céljuk „a KÖZOP pályázaton való részvétel is, ennek azonban nincs halasztó hatálya a felújítás elkezdésére” – tették hozzá. A kivitelezés a munka megkezdésétől számított másfél évig tartana, miközben a pályaudvar folyamatosan használható lenne.

A felújítás megkezdéséig is ígértek korábban kisebb beruházásokat, ám ezek sem kezdődtek meg. A MÁV mostani tájékoztatásából az derül ki, hogy az első negyedév végéig fejlesztik az utastájékoztatási rendszert. Így három nagyobb, kétoldalas digitális tábla kerül a peronokhoz, amelyek mutatják az aktuális indulási/érkezési információt. Emellett telepítenek egy 42 colos összesítő táblát, amely nagy felbontású, LED kijelzős lesz.

A menetrend az elsődleges

Kérdés, hogy a Pécsre közlekedő IC-k között lesz-e olyan a közeljövőben, amely új típusú, wifivel ellátott, konnektorokkal rendelkező kocsikkal közlekedik, illetve csökken-e a menetidő Pest és Pécs között. Mint megtudtuk, a kocsik fejlesztésére van esély; a konnektorok és a wifi-rendszer beszerelésének előkészítése folyamatban van. Az IC-k gyorsaságával kapcsolatban elmondták azt is, hogy a társaságnak „a menetrend tartása az elsődleges célja” a következő időszakban, s igyekeznek csökkenteni a rossz pálya okozta „lassújeleket”.