Mi is dönthetünk a villamosról

Egy évet kapott egy minap munkába álló, tervezőcégekből, közlekedéskutatókból, építészekből létrehozott konzorcium arra, hogy eldöntse, van-e Pécsen létjogosultsága a kötöttpályás közlekedésnek, a villamosnak. Az igényeket is felmérik, így bárkit megkérdezhetnek, mi a véleménye.

hirdetés


Hatalmas, aprólékos, s mindenre kiterjedő vizsgálat indult meg júniusban Pécsen azért, hogy egy éven belül kitalálják, mi módon lehet és kell megváltoztatni Pécs közlekedési hálózatát, hogyan kell újragondolni a tömegközlekedést. A város gépjárműforgalmi képének következő száz évét is meghatározó munkához egyetlen fillér hazai közpénzt sem használnak fel, a 750 milliós munkát az unió finanszírozza – jelentette be Nagy Csaba alpolgármester. A tisztségviselő a munkát elindító munkamegbeszélésen tárgyalt minderről az öt vállalatot tömörítő Pécs Közlekedésfejlesztési Konzorcium ülésén.

A tét nem kicsi, hiszen az egyéves, temérdek feladatot és pénzt felemésztő vizsgálatok után dől el, hogy például legyen-e villamosközlekedés a városban; az milyen távolságokat küzdjön le, milyen útvonalon haladjon; emellett eldől, hogy érdemes-e trolit, alternatív hajtású helyi buszokat indítani, s ha igen, azokat milyen vonalakon.

Mint azt Merza Péter, a konzorcium munkáját menedzselő Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezetője elmondta, városunkban az utóbbi ötven évben nem indult hasonló program, s a villamosközlekedés felfüggesztése óta nem állt ilyen nagy változások előtt a tömegközlekedés. A szakemberek ezért részletesen megvizsgálják a város forgalmi vérkeringését, a kelet-nyugati, észak-déli tengelyeket, hatástanulmányokat készítenek, kutatásokat folytatnak, felmérik az igényeket.
Ez utóbbi munkába bevonják a pécsieket is, hiszen már a nyártól, s egész ősszel szondázzák a városban utazókat, kikérdezéseket folytatnak, forgalmat számlálnak, utazási szokások iránt érdeklődnek, s azt is kiderítik, ki mindenki tenné le az autóját, ha más módon valósulna meg a pécsi közösségi közlekedés.

Szeptember végéig szeretnék feltárni – a mi megkérdezésünkkel is – a teljes jelenlegi helyzetet, majd november végéig a város jövőbeni közlekedését meghatározó, különböző projektváltozatokat készítenek. Ezt követően elemzik a szóba jöhető változatok költségeit, számításokat végeznek például egy-egy villamosvonal fenntarthatóságáról. Jövő nyárig pedig a teljes szakmai anyagot az önkormányzat rendelkezésére bocsátják.

Ennek a dokumentumnak a birtokában dönt a közgyűlés arról, hogy milyen uniós pályázatokat célozzon meg az EU 2014-2020-as költségvetési ciklusában. Mint ismert, Szeged, Debrecen és Miskolc pár éve pontosan ilyen tervekkel láthatott neki a villamoshálózatai felújításának, összesen mintegy százmilliárd forintos uniós pénz felhasználásával. Mivel Pécs esetében teljesen új beruházásról lenne szó, legalább ekkora összeg szükséges majd városunknak a fejlesztésekhez.