22 C
Pécs
kedd, április 30, 2024
KezdőlapAbszolút NőkisFeketeOrrunknál fogva vezetnek a reklámok

Orrunknál fogva vezetnek a reklámok

Az úgynevezett érzékszervi marketing küldetése nevéből sejthetően az, hogy érzékeinkre hasson, és különféle csatornákon keresztül meggyőzzön miket arról, hogy szükségünk van az adott termékre. Az viszont egyéni beállítódás kérdése, hogy kire mi hat igazán: egy hívogató plakát, vagy egy kellemes emlékeket idéző illat?

Az úgynevezett érzékszervi marketing fogalma egyáltalán nem újkeletű – magyarázza Törőcsik Mária pécsi marketingprofesszor, trendkutató. A kereskedők, termékgyártók azóta próbálják kívánatossá tenni portékáikat, mióta világ a világ. Természetesen, ahogy haladunk előre az időben, egyre kifinomultabb módszerek léteznek a fogyasztók befolyásolására.

A mind az öt érzék bevonására épülő marketingkommunikációt Martin Lindström reklámszakember dolgozta ki napjainkban.

[note note_color=”#ceff66″]

Az megvan, hogy a Nívea márka fő színe eleinte nem a sötétkék, hanem a sárga volt? És az feltűnt, hogy a betűtípus is folyamatosan változott az évek alatt? A márka 1911-es piacra dobása óta nemcsak a beltartalomban, hanem a külcsín tekintetében is történtek változások. Nem véletlenül. Egy termék ugyanis elsősorban megjelenésén keresztül képes hatni az adott célcsoportra, ezért a szakemberek folyamatosan dolgoznak a dizájnon és a termékfejlesztésen.[/note]

nivea krém logó

Az óriásplakáttól a reklámszignálig 

A látás és a hallás csatornáján keresztül információt eljuttatni az adott árucikkről az egyik legnyilvánvalóbb és leggyakrabban használt megoldás a reklámszakmában. Egy jól eltalált plakát, vagy szórólap és egy dallamos szignál annyira beleég az agyunkba, hogy egész nap alig tudjuk kiverni a fejünkből, és legközelebb már egy egészen apró részletéről is felismerjük.

Az érintés varázsa 

Míg a látottakkal és a hallottakkal kapcsolatos érzések jobban tudatosulnak bennünk, addig például a tapintás által szerzett élmények nem mindig fogalmazódnak meg a fejünkben. Ruháknál, cipőknél ez egyértelműen fontos, de a zöldségesnél és az áruházban is gyakran teszteljük az árut nyomkodással, tapintással. Sőt, a tapintás a termékek csomagolásnál is sokat számít.

– Hiába van nagyon jó áron egy gazdaságos kiszerelésű mosogatószer, ha olyan nagy a flakon, hogy azt egy kézzel nem tudom rendesen megemelni és használni, akkor legközelebb valószínűleg nem vásárolom meg  – így a szakember.

De nem véletlen az sem, hogy a márkás parfümöket esztétikus üvegbe zárják, így téve még kívánatosabbá a tartalmát.

Vásárlás

A frissen sült kenyér illata…

Az utóbbi évtizedekben fontos kutatási területté vált az illatmarketing, lényege szó szerint az, hogy a fogyasztókat miként lehet az orruknál fogva vezetni.

Az illatok tudat alatt befolyásolnak minket döntéseinkben, azonnali reakciót váltanak ki belőlünk, pszichikailag és fizikailag is közvetlenül hatnak a szervezetünkre. A szaglásunk szorosan kötődik memóriánkhoz, így ha megérzünk egy illatot, azonnal kapcsol az agyunk, asszociációkat vált ki, tudatalatti kötődést teremt.

– Egy sülő kalács illata nem kizárólag azt juttatja eszünkbe, hogy sül egy kalács, hanem továbbmegyünk, felrémlik bennünk a nagyi konyhája, vagy a karácsony, vagy épp egy régi nyaralás emléke. Emellett vagy ezzel együtt pedig vágyat is keltenek az adott termék iránt – magyarázza a marketingprofesszor.

Az illatoknak tehát „varázserejük” van, mégis nagyon óvatosan kell alkalmazni marketingeszközként – teszi hozzá Törőcsik Mária. Gondoljunk csak bele milyen az, amikor egy drogériában végigszagolunk egymás után öt parfümöt. Egy idő után teljesen kikészülünk, elfárad az orrunk, és nem érzünk már semmit.

illat, parfüm, áru, üzlet, vásárlás

[note note_color=”#a0cfb8″]

Ezt nem fogod elhinni! 

Hogy mennyire fontos szerepük van az illatoknak, azt jó tükrözi az a trend, hogy az e-book olvasókhoz már árulnak flakonba zárt „könyvillatot”. Nem vicc! Ezen az oldalon vásárolhatunk ilyesmit, de ilyen pofás parfüm formában is kapható.[/note]

A szagláshoz szervesen kapcsolódik az ízlelés is. És igen, valószínűleg a kóstoltatás jut először az eszünkbe, pedig léteznek kevésbé elcsépelt megoldások is. A Welch’s névre hallgató többek között gyümölcsleveket és jameket forgalmazó cég például ízesített papírral próbálta elérni célközönségét. Lehet, hogy nem mindenki nyalta meg az újságban elhelyezett mintát, de biztos, hogy beszéltek róla.

A lényeg, hogy az érzékszervi marketing napjaink egyik fontos tudománya, amelyben számtalan tanulmány született már, és a jövő nélkülözhetetlen elemévé válhat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő