24 C
Pécs
vasárnap, április 28, 2024
KezdőlapPécs AktuálDuó-trolibuszra van esély Pécsett

Duó-trolibuszra van esély Pécsett

Anélkül is komoly versenyelőnyt érhet el a közösségi közlekedés az autózással szemben, hogy villamos vonalakat építenének – vélik a terület ismerői. Pék Patrik, a Tüke Buszt is segítő a Pécs és Térsége Közlekedéséért Egyesület (PTKE) szóvivője szerint a trolis közlekedést kellene megteremteni az uniós milliárdokból.

Ahogy arról a PécsMa.hu beszámolt, a Pécsre tervezett villamosprojektből 2020-ig biztosan nem lesz semmi. Az Európai Unió ugyanis nem ad 2014 és 2020 között annyi milliárdot közlekedésfejlesztésre, mint korábban. Pécsen 90 milliárdból lehetett volna kiépíteni a villamosközlekedést, de erre esély sincs. Most úgy számolnak, 10 és 30 milliárd közötti összeg kerülhet a városba a közösségi közlekedés fejlesztésére.

A Pécs és Térsége Közlekedéséért Egyesület is átnézte korábban az EU által finanszírozott tanulmányt, amely a kötött pályás közlekedés kiépítését volt hivatott vizsgálni.

A hetvenezres svájci St. Gallen is trolikat használ

– Kiderül belőle, hogy a fonódó trolibusz-hálózat kiépítése és hosszú távú fenntartása lenne a legolcsóbb és az utasok szemszögéből a leggyorsabb közösségi közlekedési mód a legforgalmasabb szakaszokon – mondja Pék Patrik, a szervezet szóvivője. Őt arról kérdeztük, hogy – ha már nem lesz villamosa a városnak – mire lenne érdemes áldozni az uniós pénzből.

– Mindegy, hogy milyen eszközön folyik, a közösségi közlekedési akkor versenyképes az autókkal, ha olcsó, gyors és kényelmes. Éppen ezért tervezzük Pécsen is ősztől, azaz az új buszok várható megérkezése után a menetrend megváltoztatását, az átszállások radikális csökkentését – így Pék.

A Duo-trolinak nem is mindenhol kellene áram

Szerinte a villamosközlekedés ugyan sok előnyt tartogatott volna, de átszállásokat is generált volna azért, mert csak a város bizonyos pontjain épült volna ki.

– Ezzel szemben a duó üzemű trolik a belvárosban és a legforgalmasabb szakaszokon elektromos motorral, áramszedőkkel közlekednének, másutt pedig dízelmotorjaikkal haladnának. Svájc több városában folyik hasonló módon a közösségi közlekedés – magyarázta.

A PTKE számításai szerint 25-30 milliárd forintból lehetne trolihálózattá fejleszteni az ősztől üzemelő, átszállást minimalizáló fonódó rendszert. Ráadásul, tette hozzá Pék, részleteiben is meg lehet valósítani a tervet, szemben az ütemezéssel is hatalmas költségeket jelentő villamos-alternatívával.

A város uniós programjait intéző Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója elmondta: Pécs 10 és 30 milliárd forint közötti összeget nyerhet el 2014 és 2020 között a közlekedésfejlesztési programokból.

– Az EU a szolgáltatási színvonal javítását és a széndioxid-kibocsátás csökkentését célzó beruházásokat támogatja. Ezeknek a kitételeknek meg lehet felelni trolikkal, hibrid járművekkel, elektromos és gázüzemű buszokkal, s közlekedésfejlesztéssel – magyarázza Merza. Utóbbi során pénzt kaphatunk csomópontok átépítésére, buszsávok építésére, a jelzőlámpás rendszer újragondolásra. A vezárigazgató azt mondja, őszre derülhet ki, mennyi juthat Pécsnek; addig kidolgozzák azt is, milyen irányba érdemes elmozdulni a tervezésben.

[frame]

Új menetrend: Átszállások nélkül?

A Tüke Busz Zrt. a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesülettel karöltve tavaly kezdett hozzá egy, hosszú autóbuszvonalakból álló, a kényszerű átszállások számát mintegy harmadával csökkentő hálózat kidolgozásához. Ezzel a peremterületeken élők a jövőben átszállás nélkül juthatnak el a belvárosba. Maximum egy átszállással el lehet majd jutni Pécs egyik végéből a másikba is. Azt remélik, már ezzel is versenyképesebb lesz a buszközlekedés, mint ma.

[/frame]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő