Magyar e-buszokat akarnak Pécsre

A város tervei szerint magyar gyártású elektromos buszok közlekedhetnek Pécsen a jövőben, miután az önkormányzat nemsokára harminc új, alacsony padlós midi- és szóló buszt állít forgalomba. A mintegy 2,5 milliárdos beruházást pályázati forrásokból fedezik.

hirdetés

A pécsi önkormányzat tavaly októberben tette közzé felhívását alacsony padlós, tisztán elektromos hajtású buszok beszerzésére. A midi és szóló járművekre vonatkozó tender három lépcsőben harminc e-busz megvásárlását irányozta elő. A közösségi közlekedés fejlesztését célzó, mintegy 2,5 milliárdos projekt teljes költségvetését az előző uniós pénzügyi ciklus maradványpénzeiből – elsősorban a helyi területfejlesztési program, valamint az Integrált Közlekedésfejlesztési Program forrásaiból – biztosítják.

modulo2
Környezetbarát és gazdaságos

Girán János alpolgármester érdeklődésünkre elmondta, hogy a nyílt közbeszerzés keretében meghirdetett kiírásra egész Európából pályázhattak a buszgyártók, végül egy magyar cég – a korábban már Pécsen is kipróbált Modulo buszokat gyártó – Evopro lett a befutó.

– A szerződést hamarosan aláírjuk, a buszok leszállítása akkorra várható, amikor már rendelkezésünkre állnak a források. Az ezek megszerzésére irányuló pályázatok előkészítése folyamatban van, a következő közgyűlések valamelyikén döntés születhet ezek benyújtásáról – mondta a városvezető.

Lapunk úgy tudja, hogy ezek a pályázatok tartalmazzák a töltőállomások létrehozását is, amelyeket az előzetes tervek alapján az Indóház téren és a Tüskésréti úton lévő Tüke-telephelyen alakítanának ki.

A beszerzés során új, alacsony padlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező, midi- és szóló buszok jönnek, vagyis mozgáskorlátozottak és babakocsival közlekedő anyukák is könnyedén használhatják őket. A buszokból 12 legalább 30 férőhelyes, valamint 12 minimum 40 férőhelyes villanymeghajtású jármű érkezhet.

modulo3
Mozgáskorlátozottak is könnyen használhatják

A város több éven keresztül tanulmányozta a környezetkímélő buszok forgalomba állításának lehetőségeit, végül műszaki, gazdasági és üzemeltetési szempontokból esett a választás az elektromos meghajtású buszokra. Az e-buszok ugyanis jelenleg a legalacsonyabb üzemanyagköltséggel üzemeltethető járművek a piacon.

Pécsen az elektromos meghajtású buszok forgalomba állítása a leghatékonyabb megoldás, hiszen az Indóház térről induló belvárosi és mecseki járatokat – a harmincas sorszámmal kezdődő járatokat, kivéve a 30-ast – kívánják kiváltani e-buszokkal. Azokon a vonalakon ugyanis nem lehet nagy kapacitású, csuklós járműveket üzemeltetni még a reggeli csúcsidőszakban sem, ezért a járatok sűrítésével kell kiszolgálni a közlekedési igényeket. A szűk belvárosi utcákon, a világörökségi helyszíneken és a Natura2000 oltalom alatt álló mecseki területeken lehet hatékonyan, olcsón és környezetbarát módon végezni a közszolgáltatást.

A beruházás azonban nemcsak ezek miatt, hanem a belvárosi levegő tisztasága, valamint az Európa zöld fővárosi címéért folytatott versengés miatt is stratégiai fontosságú, ezért kell nulla emissziós járműveket hadrendbe állítani a pécsi közösségi közlekedésben.

  • Bé Gabee

    Reméljük, hogy a kieső kerék opciót nem kérik majd hozzájuk..