Nincs baleset, ha nincs éjszakai buszozás?

Érdekes szigorítást vett tervbe a kormány – az olaszországi busztragédia kapcsán felmerült az ötlet, miszerint meg kellene tiltani az éjszakai utazást az iskolai csoportok számára. Késő estétől másnap kora reggelig állnia kellene az autóbusznak egy pihenőhelyen, minimálisra csökkentve így a baleset esélyét. Nem csupán a sötét utak miatt, hanem a buszsofőrök fáradtsága miatt is.

hirdetés

Gyászba borult az ország január 20-án. Középiskolásokat szállító autóbusz balesetet szenvedett Verona mellett, tizenhatan életüket vesztették. Ezt követően rengetegen felvetették a kérdést: mit lehet tenni, hogy elkerülhető legyen egy ehhez hasonló tragédia?

A kormány felvetette, hogy tiltsák be az este 10 óra utáni buszutazást, ez a tilalom reggel 6 óráig tartana. Ez azonban rengeteg kérdést felvet. Ha többek között ezt a célt is el szeretnénk érni, a sötétedés utáni összes járattal kapcsolatban hasonlóan kellene eljárni, így a téli estéken közlekedő távolsági járatokkal is ez a helyzet állna elő. De vajon rendben van ez így?

Február közepén döntés született az ügyben: a kabinet, mielőtt végleges döntést hozna, egy hónapos online konzultációt indít, ahol bárki véleményt nyilváníthat. A konzultációs kérdések kitérnek arra, egyetértenek-e az este 11-től hajnali 4-ig tartó vezetési tilalommal, de dönthetünk a sofőrök alkalmasságának szigorításáról és a busz paramétereinek szigorúbb elbírálásáról is.

Egy pécsi buszbérléssel foglalkozó cég vezetője név nélkül elmondta, szerinte jó az ötlet, az éjjeli utazás sok veszélyt hordoz magában. A gond az, hogy nehezen kivitelezhető ez a megoldás.

– Az éjszaka alapvetően nem utazásra való. Egyetlen előnye az, hogy nincs forgalom és gyorsan lehet haladni, ugyanakkor a sofőrök fáradnak – akár egy, akár kettő van –, az utasok kényelmetlenül alszanak, ha egyáltalán tudnak – monda.

Ha leállnak egy pihenőben parkolni, ugyan lehet, hogy olcsóbban megússzák a szállást, de egy-egy nappal meghosszabbodik az utazási idő.

Ha részegen száguldunk, jön a fekete pont
Jobban fáradunk, ha sötétben vezetünk

A középiskolák rendszeresen szerveznek külföldi utakat: sítúrák, karnevállátogatások, különféle iskolai együttesek koncertjei, fellépései.

Zalay Szabolcs, a Leőwey Klára Gimnázium igazgatója úgy vélekedik, ezen a szigorításon még mindenképpen finomítani fognak, de bárhogy is alakul a kérdés, a jogszabályhoz kell alkalmazkodni. Bár szerinte nehezen kivitelezhető, hogy az éjszakai utazást elkerülje egy csoport.

A Leőwey az utazások előtt nagyon megválogatja, kitől bérel buszt – mondta. – Meg kell győződnünk arról, hogy a jármű tökéletes állapotban van, hogy a buszsofőrök képzettsége megfelelő. Most nagyon fontos a közös gondolkodás és problémamegoldás – nyilatkozta az igazgató.

A veronai buszbaleset
Január közepi franciaországi sítáborukból tartottak hazafelé a fővárosi Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, amikor 20-án éjféltájban buszbalesetet szenvednek nem sokkal Verona mellett, az autópályán. Eddig még ismeretlen okból kifolyólag a busz letért az útról, a szalagkorlátnak majd az autópályahíd pillérének csapódott, azután kigyulladt. A buszon tartózkodó 56 főből 7 azonnal életét vesztette. Rövidesen még kilencen haltak meg. Mára minden sérültet hazahoztak Olaszországból, egy főt még kómában tartanak.