Sosem látott képek pécsi buszokról!

A buszos zötykölődés a városi lét szerves része, ezt a tősgyökeres pécsiek is tudják. A magyar gyártású Ikarus buszok több mint 63 évig határozták meg Pécs utcaképét, nem véletlenül ivódtak be az emlékezetünkbe az izgalmas formájú járművek. Kis segítséggel összegyűjtöttük a legikonikusabb modelleket. Ön melyikre emlékszik?

hirdetés

Városunkban 1952 januárjában jelent meg a forgalomban az első Ikarus busz, ez nem volt más, mint az Ikarus 30-as. Lehmann Ferenc, a Biokom NKft. Pécsi Mobilitási Központjának munkatársa, a téma kutatója elárulja, hogy az utasok által csak nejlonnak becézett társasgépkocsiból összesen 32 darab szelte a pécsi utcákat. A típus nálunk 1965-ig üzemelt.

01_1956_08_IK_30
Ezüst-sötétkék fényezésű Ikarus 30-as a Széchenyi téren 1956 augusztusában
03_1959_IK_30
Az Ikarus 30-as
02_1957_IK_30
Ikarus 30-as a Széchenyi téren 1957-ben

– Meghatározó jármű volt a megyeszékhely utasszállításában az 1959-ben bemutatott Ikarus 620-as autóbusz – folytatja Lehmann Ferenc. Ez a változat 1978-ig vett részt a helyi közlekedésben. A legnagyobb számban 1965-ben vitte a pécsi utasokat, 68 jármű száguldott a városban.

05_1961_IK_620_pot
620-as Fehérhegyen, 1961-ben
04_1960_IK_620
Az Ikarus 620-as

A város népesedésével 1962-ben megjelentek az első csuklós autóbuszok, amelyek a korábban említett 620-as szóló kocsik csuklós verziói voltak. A ’70-es években azonban Lehmann Ferenc szerint már korszerűtlennek számított a konstrukció, de még 1979-ig futott a városban a modell.

06_1973_IK_620cs
A tél végi szűrt napsütésben várakoznak a 620-as csuklósok (1973, Uránváros)

Az 1962-ben bemutatott Ikarus 180-as csuklósból – amelynek prototípusa Pécsen debütált – 1974-ben 20 darabot szerzett be a város, így elkezdődhetett a 600-as sorozatú autóbuszok selejtezése. A régi gyártmányok bontóba kerültek, és átvették helyüket a korszerű, panorámás ablakelrendezésű, automata váltós 280-as csuklós buszok. – Ezekből a modellekből több mint 170 darab fordult meg Pécsen és még 2005-ben is 53 darab rótta városunk utcáit – így a szakember.

07_1974_IK_180
A 180-as Ikarus a Széchenyi téren 1974 augusztusában
09_1980_IK_280
280-as sárga dömping 1980-ban.
11_1985_12_29_IK_280 (1)
Színváltás. 1985-ben új kék-fehér Ikarus-280-as

Kicsit visszatérve az időben, az Ikarus 415-ös szóló kocka autóbusza 1985-ben mutatta meg magát először a pécsieknek, amelyet később további kettő követett, köztük az utazók körében közkedvelt “ezüstnyíl”. A széria 415-ösök 1993-ban és 1995-ben érkeztek. A kocsikból összesen 20 darab közlekedett városunkban. Az utolsó jármű idén nyáron köszönt el a pécsiektől.

12_1985_IK_415_proto
Prototípus 415-ös a telephelyen 1985-ben
13_1994_IK_415
A 415-ös Ikarus a Főpályaudvaron 1994 májusában

Lehmann Ferenc elmondta, hogy napjainkban szóló Ikarus már nem közlekedik a város útjain. A buszcsere programmal lezárult egy 64 évig tartó korszak Pécs közforgalmú közlekedésének történetében, kénytelen-kelletlen átadva a helyüket az akadálymentesített, alacsonypadlós, környezetkímélő és korszerű autóbuszoknak.