13 C
Pécs
péntek, április 26, 2024
KezdőlapPécs AktuálKözéletTöbb száz balhés pécsi ügyük van, mégis segítenek

Több száz balhés pécsi ügyük van, mégis segítenek

Egyre többen ismerik fel évről évre, milyen fontos szerepet játszik a kereskedelemben a Békéltető Testület, ahová gyakorlatilag minden olyan panaszos üggyel fordulhatunk, amit a szolgáltatóval nem sikerült elsimítani. Évente több száz üggyel foglalkoznak, de tennivalójuk szerencsére egyre kevesebb van.

Körülvesznek minket a csalók, próbálnak csőbe húzni a vásárláskor, hibás termékeket ránk sózni. Ahelyett, hogy magunkban füstölögve átkoznánk a sorsot, felkereshetjük azt a szervezetet, ami segít, hogy saját igazunkat érvényre juttathassuk.

A testületről minden információt itt talál: KLIKK!

Bércesi Ferenc, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Baranya Megyei Békéltető Testület elnöke elmondta, tavaly közel négyszáz ügy került hozzájuk, ez nem kevés, de valamelyest kevesebb a kérelem, mint az azt megelőző években. Tanácsadás miatt viszont sokkal többen keresik meg őket, az érdeklődők száma megduplázódott.

– Fejlődött a vállalkozások panaszügyintézése, ügyfélszolgálati, tájékoztatási munkája. Egyre jobban ismerik a fogyasztók is a jogaikat. Ennek ellenére még mindig több trükkös árusítással volt dolgunk – mondta lapunknak. – Ilyenek például az egészségügyi felmérésekkel kapcsolatos árubemutatók, ahová célzottan az idősebb korosztályt hívják meg, majd megállapítják, hogy az állapotuk erősen indokolttá teszi a szervezők által forgalmazott – a célra persze alkalmatlan – termék megvásárlását – mondta el véleményét az elnök.

Bércesi elmondta, időnként felbukkannak a házaló vállalkozók, akik bekopogtatnak a panellakásokba, nyílászárók javításával kapcsolatban előleget kérnek, majd eltűnnek, elérhetetlenné válnak. Ezeknél is a nyugdíjasok jelentik az első számú célpontot. De sok a termékvásárlásos ügy – műszaki cikkek, ruhák, mobiltelefonok, lábbelik –, ahol leginkább a hibás teljesítéssel, szavatossággal, jótállással kapcsolatban merülnek fel problémák.

Több jogvita indult a közüzemi szolgáltatások körében is, a milliós díjszámlák, áramkimaradással kapcsolatos károk, telefonos „hűségidők” mind munkát adnak. Egyre több az online vásárlással összefüggő ügy, ezek egy része abból adódik, hogy a vásárló anélkül rendeli meg a terméket, hogy előtte figyelmesen elolvasta volna a weboldalon lévő tájékoztatót, az általános szerződési feltételeket, nem tájékozódik jogairól.

Gyorsan aláírunk mindent – a csaló meg lelép a pénzzel

Mit tegyek, ha átvágtak?

Az ügyintézés során a fogyasztó első teendője, hogy panaszával a szolgáltatót, avagy a vállalkozót felkeresse, menjen vissza az üzletbe – ugyanis sokszor a problémát már ott rendezni, orvosolni tudják.

Több dologra is figyelni kell. Többek között arra, hogy a panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, amelynek egy példányát át kell adnia a fogyasztónak. Fontos, hogy megőrizze a blokkot, nyugtát, jótállási jegyet. A telefonos bejelentésekről hangfelvételt kell készíteniük, amit kérésre a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. Figyelni kell a különböző jogvesztő határidőkre is! A felfedezett hibát rögtön jelezni kell a vállalkozónál.

Ha a panaszbejelentés sikertelen, a békéltető testület eljárását kell kezdeményezni. Ez tehát kérelemre indul. A panasz benyújtásához online felület vagy űrlap áll rendelkezésre. Csatolni kell a vásárlást igazoló dokumentumokat. A testület kitűzi a tárgyalás időpontját, egyidejűleg értesítési is erről a vállalkozót. Az eljárás költségmentes.

Sok vállalkozónak a bíróság előtt kell felelnie

Javultak a statisztikák

A testület elnöke elmondta, hogy a vállalkozások egyre ritkábban mulasztják el a tárgyaláson való részvételt. Ez nagy részben a vállalkozás együttműködési kötelezettségét előíró jogszabálynak köszönhető, főként azért is, mert a szolgáltató/vállalkozó komoly bírságra számíthat, ha nem jelenik meg a tárgyaláson.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő