Még több új busz augusztustól

Ugyan nyílt közbeszerzést ír ki a Tüke Busz Zrt. a pécsi buszcsereprogram kapcsán, hogy körülbelül harminc új járművet szerezzen 1,2 milliárd forint értékben, könnyen lehet, hogy az áprilisban bérelt Credók közül kerülnek ki az új utasszállítók. Azok ugyanis mind a sofőrök, mind az utasok szerint kiválóak.

hirdetés

Hétfőtől egy újabb Credo rója a pécsi utakat, így összesen már három szóló- és két csuklós vadonatúj járművet használhat a Tüke Busz Zrt. Az ütemterveknek megfelelően két-három héten belül további öt szólójárgány érkezik a városba.

– A gépek közül a csuklósok az Uránvárosból induló járatok vonalán, míg a szólók a főpályaudvarhoz köthető vonalakon vannak üzemben – tájékoztatta lapunkat Árki Sándor, a vállalat vezérigazgatója.

Alacsony padlós, korszerű járművek jönnek

Egyelőre mind az utasok, mind a sofőrök elégedettek.

– Kényelmes, alig van zaja, tiszta, új és pontos. Többet nem is várok el egy új busztól – mondja Éva, aki épp egy szólóbuszról leszállva nyilatkozott lapunknak az áprilisban beszerzett, Győrben gyártott Credóról. Szerinte – bár hangsúlyozta, hogy ő csak utas szemmel nézi a járgányokat – jó választás lenne, ha ilyeneket venne Pécs a nyáron.

A vállalat szerint eddig a sofőrök is csak jókat mondtak a járművekről.

– Az már most megállapítható, hogy a Mercedes Conecto, illetve Citaro, de az Ikarus autóbuszokhoz képest is alacsonyabb az új Credók fogyasztása. Pontos adatokat viszont csak az első teljes hónap után tudunk közölni – mondja Árki.

[frame]

A magyar busz…

A Pécsen forgalomba álló Credo Citadell buszok 12 méteres szóló- és 19 méteres csuklós változatban készülnek. Teljes hosszban alacsony padlós kialakításuknak köszönhetően kerekes székkel is könnyen használhatók. A buszok klimatizáltak, és korszerű utastájékoztató rendszerrel rendelkeznek. Motorjuk teljesíti a Euro 5-nél is szigorúbb emissziós szabványt, így a Credo Citadellek több mint kétharmaddal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki az elavult Ikarusokhoz képest. A járművek gyártása során prioritást élvez a magyar gyártmányú részegységek alkalmazása. Így a rozsdamentes vázszerkezet a mosonmagyaróvári Kühnében, az üvegek Salgótarjánban és Orosházán, az ajtók Szegeden, egyes automataváltók pedig Szentgotthárdon készülnek. Összességében a buszok árarányos magyar értékhányada hetven százalék, amely a legmagasabb a hasonló kategóriájú hazai autóbuszok között.

[/frame]

Az új buszok egyelőre bérleti szerződés keretében futnak Pécsen. Összesen tíz darabot kölcsönöz a város május végétől, hogy a régi lestrapált Ikarusokat kiváltsa addig, amíg nem érkeznek Pécsre a megvásárolni tervezett új járművek.

A Tüke Busz ugyanis nyílt közbeszerzésen vásárolna új buszokat még az őszig. Első körben, összesen nagyjából huszonöt-harminc jármű megvásárlását tervezik. Túlnyomórészt szólóbuszokat vennének 1,2 milliárd forintból.

– A szóló autóbuszok beszerzéséről még ebben a hónapban megjelenik az ajánlati felhívás feltételes közbeszerzésre 1,2 milliárd forint értékben. Ez hozzávetőleg 24-25 szóló autóbusz vásárlását teszi lehetővé. Az egymilliárdos MFB hitelszerződés aláírására a feltételes közbeszerzési eljárás lefolytatása közben kerülhet sor – mondja a vezérigazgató a várható forgatókönyvvel kapcsolatban.

A Tüke egyébként azt tervezi, hogy augusztus végén forgalomba állíthatják az összes új autóbuszt, azaz az iskolakezdésre már hadra fogható lesz mindegyik.

[frame]

Orbán támogatja a folytatást

Páva Zsolt polgármester lapunknak azt mondta, jó esély van rá, hogy a most kezdődő pécsi buszcsereprogram folytatódjon a jövőben. Nemrégiben, Orbán Viktor pécsi látogatásakor ugyanis a városvezető tárgyalt a kormányfővel a pécsi közösségi közlekedés jövőjéről is.

– A miniszterelnök szavai szerint a kormány támogatja, hogy Pécs további magyar gyártású buszokat vásároljon. Ígéretet tett rá, hogy vagy uniós források, vagy kedvező banki hitelek biztosításával állami támogatást élvez a pécsi buszcsereprogram folytatása – mondta lapunknak a polgármester.

[/frame]

  • Vakond

    Az új buszoknak Hofekkerhez semmi köze nincs. Egy noname ****i! Hagyjatok már.

  • előző hozzászólónak

    Ne keverd a ****t,van ebbe a városban elég.Ha a Hofi nem borította volna ki a bilit,egy darab új busz se lenne…

  • Hofi!

    Hol vagy ilyenkor, he? Már úgy hiányoljuk a hozzászólásodat, egy kicsit okoskodhatnál már a “jönnek az új buszok” témában is!
    (de előtte ne felejts el jól bepiázni!) 😀 😀 😀 😀 😀

  • The G

    Egy a biztos: Kamera nélküli buszt Pécsre venni TILOS.
    (Lásd: az első szériás merciket)
    Ezek a buszok jók lennének Pécsre,bár a Mecseki (34,35) buszokra jobb lenne a Midi konstrukció.
    Amúgy nem értem,hogy a Tüke mért nem állapodik meg a Credo mellett.
    Hisz ez a cég mind a 3 Pécsre kellő (Szóló,Csuklós,Midi) busztípust gyártja.

    A jelenleg közlekedő mercik szervizeléséből amúgy kigazdálkodható egy új busz ára.

  • Adózónak

    1. A Nabi nem magyar, hanem amerikai cég, még akkor is, ha anno az Ikarus tengeren túli importőreként kezdte.
    2. Magyarországon csak a buszok vázszerkezetét készítették, minden mást már az USA-ban végeztek.
    3. Ahogy európai és amerikai személyautó, úgy buszok között is óriási a különbség, ezért a Nabi meg sem próbálta Európában piacra dobni az amerikai piacra gyártott, egyébként ottani mércével is méregdrága kompozit buszait.
    Európába elkészítették pár éve a Sirius nevű igencsak hiányos “típuscsaládot”, ami egy csak részben alacsonypadlós elővárosi és városi szóló buszból állt, de nem volt rá kereslet, pedig ők külföldön is próbálkoztak.

  • adózó

    Azt soha nem fogom megérteni miért nem jó nekünk a támogatás nélküli hazai gyártású busz.
    Az lehet, hogy erre nincs támogátás/pályázat és ezért drágább, de ha pl a nabi-nál a dolgozóknak segélyt kell fizetni meg átképzést stb akkor lehet, hogy nem is olcsó az olcsó!
    Ha amerikába jó a magyar busz, akkor talán ide is jó lehetne ……..
    http://www.************/regio/lehuzza-a-rolot-a-nabi-kaposvaron/1145056/

  • re :)

    Ha a szemléken túl csak kéthetente kell hozzányúlni a buszokhoz, az már jónak számít, bármilyen típusról legyen is szó.
    A Pannon Volán Credói egyébként teljesen más konstrukciók, össze sem lehet hasonlítani semmilyen szempontból a Citadellekkel. Amúgy meg azoknak sem a megbízhatóságukkal van gond.

  • Geronimo Stiliton

    Uniós forrásokból legfeljebb alternatív meghajtású buszokat vehetünk, hagyományos buszokra nem lehet pályázni, ráadásul Brüsszel valószínűleg azt sem nézné jó szemmel, ha a hazai gyártású buszokat preferálnánk EU-s pénzekből.
    Egyébként senki nem mondta, hogy nem jó, hogy uniós tagok vagyunk, és mellesleg mi is elég sokat fizetünk be az EU kasszájába, többek közt abból hívhatóak le az uniós források.

  • :)

    Csak győzze a város kéthetente javíttatni, mint a Pannon Volán hasonló ****jait

  • pécsi

    Uniós forrásokból: ezek szerint ilyenkor jó, hogy Eu tagok vagyunk?

  • hol van?

    na ilyenkor hol van hofi, a nagy megmondó?

  • Ferenc Uránváros

    Elégedett vagyok a buszokkal. A 2-es vonalán utazok. Kényelmesek, csendesek. Örülk, hogy magyar buszok jönnek. Végre történt valami tömegközlekedés ügyben.