16 C
Pécs
hétfő, április 29, 2024
KezdőlapPécs AktuálMi lesz az M60-as fejlesztésével?

Mi lesz az M60-as fejlesztésével?

Tavaly év végén kiderült, hogy 2018-ig uniós finanszírozással nem épülhet tovább az M60-as autópálya; akkor azt mondták, hazai forrásokból lesz erre lehetőség. A minap kiadott Magyar Közlönyben foglalták össze a 2020-ig zajló legfontosabb hazai finanszírozású útfejlesztéseket. Viszont ezek között sincs ott az M60-as. Ahogy egyetlen baranyai szakasz sem. 

Mindez amiatt különös, mert szűk két esztendővel ezelőtt az ormánsági Kémesen ülésezett a kormány, s ott elhangzott: 2018-ig az M6-os hiányzó szakasza megépül Bóly és Ivándárda között, és M60-as is továbbépül Pécs és Barcs között. Tavaly novemberben derült ki, hogy csak az M6-os továbbvezetése, az is autóút formájában, szerepel a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről szóló kormányhatározatban.

Az illetékesek arra hivatkoztak, hogy az irat csak az uniós finanszírozású programokat foglalja össze, s az M60 építésére majd állami forrást igyekeznek átcsoportosítani.

A kormány központi költségvetésből finanszírozott kiemelt közúti beruházásokról most kiadott rendelete viszont egyetlen baranyai útfejlesztésről, így az M60-as sztráda meghosszabbításáról sem rendelkezik. Pedig a legújabb csomag 750 milliárd forint elköltését irányozza elő 2020-ig; állami forrásokból e szerint Sopron, Szolnok, Békéscsaba, Ózd, Debrecen, Győr és Esztergom elérhetőségét javítanák, kapcsolnák be még jobban az országos úthálózatba. Új sztrádákat is építenének Békéscsaba és Dunaújváros, valamint Győr és Sopron között.

A nyomvonalról legalább elindul az egyeztetés...
A nyomvonalról legalább elindul az egyeztetés…

A mostani fejlemények kapcsán kérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM), a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) és a kivitelezéseket előkészítő Nemzeti Infrastruktúra Zrt-t (NIF) is arról, mi lesz így az M60-assal.

Az NFM azt írta lapunknak, hogy a kormány elsődleges célja a kiemelt beruházásoknál a megyeszékhelyek bekötése és a gyorsforgalmi utak még hiányzó, országhatárokig tartó szakaszainak megépítése. E tekintetben az M6 került csak az elsőként megvalósítandó beruházások közé, mert arra horvát oldalról is van fogadókészség, s szerezhető rá uniós forrás; a hiányzó rész 2018-ra lehet kész.

Az M60 kapcsán azt írták, az ma uniós támogatásra kevésbé esélyes vagy esélytelen. A kormány nemzeti költségvetésből tervezi megvalósítani, az ütemezés elsősorban a gazdaság teljesítőképességétől függ. Hozzátették: a most közzétett megvalósítandó projektek köre folyamatosan módosítható, amennyiben ilyesmire lesz forrás. A Pécs-Barcs autópálya előkészítése állításuk szerint jelenleg is zajlik, s később felkerülhet a listára. Már mi tesszük hozzá: ha például egy óriásberuházás érkezik Baranyába – mint korábban Kecskemétre a Mercedes vagy Dunaújvárosba a Hankook.

– Az M60-as nyomvonalának véglegesítéséről a fejlesztési tárca a közeljövőben egyeztet a térség települési és megyei önkormányzati vezetőivel – írták lapunknak.

Csizi Péter pécsi országgyűlési képviselő azt mondta, egy februári kormányülésen fel kíván szólalni a baranyai útfejlesztések érdekében, reményét fejezte ki, hogy a kormány számol a megyét érintő beruházásokkal 2020-ig.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő