A fájdalom a barátunk – gondoljuk magunkban, majd egy lendülettel félresöpörjük testünk roppant fontos jelzését. Márpedig tilos lenne edzenünk, ha fáj, és több figyelmet kellene arra is fordítanunk, hogy hol, kinél edzünk.

hirdetés

Sportolás szempontjából két oldalról leselkedik komoly veszély ránk. Petricsevics Krisztina pécsi gyógytornász, az Eminent Pilates és Gyógytorna Központ alapítója szerint az edző, illetve saját magunk oldaláról. Mint mondja, napjainkban sok frissen végzett edző nincs felvértezve a megfelelő szakmai tudással ahhoz, hogy csoportos edzések keretében figyelni tudjanak minden mozogni vágyóra. Márpedig a divatos mozgásformák számos veszélyt rejtenek magukban, ha rögtön az irodai munkából esünk be az edzésekre.

– Vegyünk akár egy crossfit-, kettlebell-, aerobik-, vagy súlyemelőedzést. Ha egész nap a székben ülünk, utána a rosszul végrehajtott feladatokkal súlyos sérüléseket szerezhetünk. Arról nem beszélve, hogy ma már pár napos végzettséggel vezethet bárki csoportos órákat, melyek során természetesen nem jut figyelem minden résztvevőre – hangsúlyozza Petricsevics Krisztina.

Márpedig a fájdalom hamar jelentkezik, ha nem úgy mozgunk, ahogy kellene. A szakember elmondja, hogy jellemzően a fájdalmat sem tudjuk a helyén kezelni. Általános hozzáállás szerinte, hogy a munka, a gyereknevelés és az otthoni feladatok mellet örülünk, ha kipipáljuk az edzést a listánkon.

Népbetegség a túlsúly, és rengeteg a gerincproblémás is.

A szakember kiemeli, hogy napjaink egyik legnagyobb problémája a túlsúly, valamint az, ha valaki túlsúlyosan rossz helyre megy edzeni. A plusz kilók miatt egyrészt nem fogjuk bírni a terhelést, másrészt súlyos ízületi, illetve belgyógyászati ártalmaknak ágyazhatunk meg. A másik legnagyobb probléma a krónikus gerinceredetű elváltozások. Gyakori, hogy az edzők nem veszik észre időben a rossz technikát, és az sem ritka, hogy felállítják a diagnózist, holott az teljes mértékben orvosi hatáskör. Gyógytornával hatékonyan kezelhetjük a mozgásszervi panaszokat, de a már sérült embereknek is tudnak segíteni a szakemberek.

– Egy tünetmentes gerincsérves ember sincs eltiltva a mozgástól, bármennyire is azt hisszük. Csupán egy gyógytornász szakemberre van szüksége, aki megmondja, hogy például egy zumbaedzésen milyen mozdulatokat nem csinálhat – mondja Petricsevics Krisztina.

Jó helyen edzel? A szakember szerint ezekre figyelj

A szakember szerint három dologra érdemes figyelnünk egy sportórán: a bemelegítésre, a levezetésre, és arra, hogy óra közben korrigál-e minket az edző, vannak-e könnyített technikák, ha nem jól végezzük a feladatot. Elmondja, hogy ha ezek megvannak az edzésen, akkor jó helyen járunk. Hozzáteszi: merjünk szólni, ha fáj!

– Október végétől azok sem maradnak lehetőségek nélkül, akik egyelőre úgy érzik, nem tudnak fitneszteremben edzeni, hiszen megnyílik az Eminent 2 Mozgásközpont, ahol sok szeretettel, hozzáértéssel, kiscsoportos órákon várják azokat, akik elkezdenének helyesen, hatékonyan mozogni – zárja Petricsevics Krisztina.


Eminent Pilates és Gyógytorna Központ
Cím: 7624 Pécs Váradi Antal u. 12.
Elérhetőség: 06 30/749-1236
Facebook-oldal IDE kattintva

(x)

Hirdetés