Helyi adó: 300 millióval több marad a pécsiek zsebében

Hamarosan minden pécsi háztartásba megérkeznek azok a levelek, amelyek tartalmazzák, kinek mennyi helyi adót kell fizetnie Pécsen. A lakosság továbbra is előnyöket kap, hiszen szinte semmilyen emelésre nem kell készülniük a magánszemélyeknek. Nagy Zoltánt, az adóügyi osztály vezetőjét kérdeztük a részletekről.

– Igazak azok a pletykák, amelyek szerint idén később érkeznek a levelek az adóirodától, mert nincs pénz az elküldésükre, s hogy a dolgozók kényszerszabadságon vannak?

– Sajnálatos, hogy ezt terjesztik egyesek a közösségi oldalakon, de a tény az, hogy minden évben február 20-a és 23-a között kerültek postára a küldemények, ebben az évben sem lesz másképp, február 20-án indul a postázás. Az Adóügyi Osztály 95.570 adózó részére küld értesítőt az adóegyenlegéről, mintegy 55 ezer esetben pedig határozatot (építményadó-, telekadó- és gépjárműadó-határozat) is kézbesítenek az adózók részére az egyenlegértesítő mellé. Ez a természetes személyek vonatkozásában mintegy 130.000 készpénzátutalási megbízás (csekk) kiküldését jelenti. A kollégák a normál, megszokott rendben dolgoznak, tehát nem történt a kérdésben jelzett eljárás.

– Mi lesz a befizetési határidő?

– Az idei évben a március 15-én esedékes befizetéseket a munkanapok áthelyezése miatt március 19-ig lehet pótlékmentesen teljesíteni.

–  Mire kell ügyelni?

– Január elsejétől megváltoztak a pécsi Adóügyi Osztály bankszámlaszámai, mivel az önkormányzat számlavezetője a Magyar Államkincstár lett. A 2018 márciusi fizetési kötelezettség kapcsán az egyenlegértesítő tartalmaz egy rövid tájékoztatót is, amelyben tájékoztatjuk az adózókat a bankszámlaszám-változásokról, az elektronikus ügyintézés bevezetéséről; és még néhány hasznos információval is elláttuk őket. A bankszámlaszámok elérhetőek a gov.pecs.hu/online ügyintézés/helyi adók oldalon is. A sárga csekkekkel fizetőknek semmi dolguk nem lesz. Változatlanul lehetőséget kínálunk minden adófizetőnek az Ügyfélszolgálati Irodánkban a POS terminálon való adó befizetéséhez, valamint szeretném javasolni az önkormányzat honlapjáról, a gov.pecs.hu honlapról indítható áruvásárlásnak minősülő internetes utalás lehetőségét azoknak, akik szeretnék elkerülni a postai sorban állást. Ezen utóbbi esetben azonban arra kérném a tisztelt adófizetőket, hogy ellenőrizzék a számlaszámot a megküldött fehér csekkekről, ne a tavalyi utalás számlaszámát használják. Ugyanezt kérem azon adózóktól is, akik valamely pénzintézet internetes felületéről utalnak.

– A lakosság körében várható bárminemű adóemelés?

– A lakosság irányába szinte semmilyen adóemeléssel nem jártak a január 1-jei változások. A korábban teremgarázsként adózó garázsok adómértéke négyzetméterenként növekedett 50 forinttal, de a garázsok esetében 50 forinttal csökkent az adó mértéke, a többség számára ez kedvezményt jelentet, 15 millióval kevesebb az előző évekhez képest, ez viszont azt jelenti, hogy nem tesznek különbséget a garázsok között.

– Kiknek nő meg az adójuk?

– Az üzleti célt szolgáló építmények általános adómértéke 150 forinttal emelkedett, de gazdaságfejlesztési megfontolások okán csökkent például a termelési célt szolgáló, a használaton kívüli építmények adója 600 forintról 500 forintra. Ez az egységesítés nem érinti a magánszemély tulajdonában álló, üzleti célt nem szolgáló lakások adómértékét, az maradt a régi rend szerint.

– Az elmúlt 4 évben a lakossági szegmensben milyen emelések történtek?

– Nem történtek emelések. Minden esztendőben volt olyan intézkedés ugyanakkor, amely csökkentette a lakosság helyi adóját valamilyen szegmensben. Összességében több mint 300 millió forinttal több maradt így a pécsiek zsebében például tavaly, mint 2014-ben.

– Pontosan hogyan és mi alapján kell fizetni azon vállalkozásoknak, akiknek a vállalkozása a lakásukba van bejelentve?

– A fő rendezőelv a magánszemélyek tulajdonában lévő lakások vonatkozásában az alábbiak szerint foglalható össze: amennyiben a magánszemély tulajdonában álló lakás, ahová a vállalkozás székhelye vagy telephelye van bejelentve és a lakásban a tulajdonos vagy a haszonélvező (vagy családtagja) lakik, akkor az adó mértéke abban az esetben lesz 500 Ft négyzetméterenként, amennyiben abban vállalkozási tevékenység folyik, vagy a vállalkozási tevékenysége után a lakásra vonatkozóan költséget számol el. Amennyiben nem folytat a lakásban vállalkozási tevékenységet és költséget sem számol el, csupán a vállalkozásának van ott a székhelye vagy telephelye, akkor a vállalkozási tevékenysége a lakásra tekintettel figyelmen kívül esik, és a lakásra vonatkozó adómértékkel fog adózni. Értelemszerűen amennyiben a tulajdonos vagy haszonélvező nem lakik benne, de a lakásban vállalkozási tevékenységet végez, akkor az adó mértéke a vállalkozási adómérték szerint alakul.

Hirdetés